Έντεκα μέλη του πληρώματος ενός νηολογημένου στη Μαλαισία πλοίου, του MV Albedo που καταλήφθηκε από Σομαλούς πειρατές το Νοέμβριο του 2010, απελευθερώθηκαν και έφυγαν για την Κένυα, δήλωσε το Κέντρο Ναυτιλίας του ΝΑΤΟ στην εβδομαδιαία του ενημέρωση.
Οι ναυτικοί κρατούνταν ως όμηροι για σχεδόν τέσσερα χρόνια σε άθλιες συνθήκες και λέγεται ότι έχουν υποβληθεί σε βασανιστήρια. Οι όροι απελευθέρωση τους δεν έχουν αποκαλυφθεί.
Το MV Albedo είχε 23 μέλη του πληρώματος όταν δέχτηκε την πειρατική επίθεση. Επτά από αυτούς απελευθερώθηκαν το 2012, ενώ τέσσερις έχασαν τη ζωή τους όταν το πλοίο, που κρατιόταν από οπλισμένους πειρατές σ’ ένα αγκυροβόλι κοντά στην ακτή της Σομαλίας, βυθίστηκε κατά τη διάρκεια καταιγίδας τον Ιούλιο του περασμένου έτους.
Τριάντα εννέα ναυτικοί παραμένουν συνολικά όμηροι στα χέρια πειρατών: Τέσσερις από το πλήρωμα του πλοίου FV Prantalay, που καταλήφθηκε από πειρατές τον Απρίλιο του 2010, επτά από το πλοίο MV Aphalt Venture που κρατιούνται όμηροι από τον Απρίλιο του 2011 και 28 από το πλοίο Naham 3, που πέρασε στα χέρια πειρατών το Μάρτιο 2012.
Όλοι οι παραπάνω ναυτικοί μοιράζονται την τύχη του πληρώματος του MV Albedo, που εγκαταλείφθηκε από τον ιδιοκτήτη του, όντας απρόθυμος να πληρώσει λύτρα είτε για το πλήρωμα είτε για το σκάφος.
Οι πετυχημένες περιπολίες από τις ναυτικές δυνάμεις στον κόλπο του Άντεν και στον Ινδικό Ωκεανό, οι ένοπλοι φρουροί πάνω σε πολλά πλοία, μαζί μe την τήρηση από τον καπετάνιο των οδηγιών αντιμετώπισης πειρατών που περιέχονται στο πρωτόκολλο BMP4 (Best Management Practices 4 for Protection against Somalia Based Piracy) έχουν μειώσει σημαντικά των ικανότητα των πειρατών να καταλαμβάνουν πλοία. Ωστόσο, οι πειρατές διατηρούν τη δυνατότητα της διεξαγωγής πειρατικών επιθέσεων εναντίον πλοίων που τους προσφέρουν την ευκαιρία, τονίζει το Κέντρο Ναυτιλίας του ΝΑΤΟ.
Όσον αφορά τις τακτικές που χρησιμοποιούνται όλο και συχνότερα το τελευταίο διάστημα, το Κέντρο εξήγησε ότι οι ομάδες επίθεσης των πειρατών συνηθίζουν να κάνουν “ελαφρές προσεγγίσεις” στα εμπορικά πλοία που διέρχονται από μια περιοχή υψηλού κινδύνου.
“Οι λέμβοι συνηθίζουν να προσεγγίζουν πλοία προκειμένου να εξετάσουν την αντίδραση του πληρώματος και την τυχόν ύπαρξη ένοπλου προσωπικού ασφαλείας με ιδιωτική σύμβαση (privately contracted armed security personnel – PCASP) επί του σκάφους. Εάν η προσέγγιση των πειρατών δεν προκαλεί μια απάντηση, οι πειρατές μπορεί στη συνέχεια να προχωρήσουν με μια επίθεση, χρησιμοποιώντας επιπλέον σκάφη. Ωστόσο, η τήρηση του BMP4 και η αντίδραση των PCASP αποτέλεσαν αποτελεσματικές μεθόδους προειδοποίησης πρόσφατα προς μικρές βάρκες που ενδεχομένως θα μπορούσαν σε διαφορετική περίπτωση να πλησιάσουν στενά το διερχόμενο πλοίο”, διαβάζουμε στην ενημέρωση που προτρέπει τους αποστολείς να παραμένουν σε εγρήγορση απέναντι σε πιθανές απειλές.