Επενδύουν 5,6 δισ. σε νέες παραγγελίες οι Έλληνες εφοπλιστές

greek_shipowners_invest_billions

Με βήμα ταχύ συνεχίζεται η ανανέωση του ελληνικού στόλου παρά τις αντίξοες συνθήκες. Συνολικά 118 πλοία αξίας πάνω από 5,6 δις δολαρίων έχουν παραγγελθεί από την αρχή του έτους μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Την ίδια στιγμή φέτος μόνο 3δις δολάρια έχουν επενδυθεί σε 42 μονάδες.

Μια έρευνα της Ελληνικής Ναυτιλιακής Shipping Intelligence υπογραμμίζει ότι στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται τα πλοία μεταφοράς πετρελαίου-αερίου με περίπου 70 πετρελαιοφόρα και 15 πλοία φυσικού αερίου, στην πλειοψηφία τους LNG.

Αν και η μετατόπιση προς τα πλοία μεταφοράς ενεργειακών αγαθών είναι παγκόσμια, σύμφωνα με την Clarksons Research Services τα GT 4,3 εκάτ. Gt που κρατήθηκαν από τους Έλληνες φέτος είναι διπλάσια των 2.2 εκάτ. Gt που κρατήθηκαν από την Κίνα και από τα 1,95 εκάτ. Gt. Που παρήγγειλαν Ιάπωνες ιδιοκτήτες. Υπογραφές έχουν μπει για μόλις 15 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου μέχρι στιγμής φέτος, μαζί με 16 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τέλος, δύο σκάφη ανοικτής θαλάσσης συναντάμε στις κρατήσεις της ομάδας Callimanopulos.

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα είχαν επιβεβαιωμένα 463 πλοία υπό παραγγελία. Όσο εντυπωσιακό κι αν είναι αυτό το βιβλίο παραγγελιών, υπολείπεται περίπου 66 πλοία από ότι 12 μήνες πριν. Ωστόσο, τα 46,69 εκατ. dwt που βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό παραγγελία, είναι μόλις 1.65 εκατ. dwt λιγότερα από ό,τι ήταν το 2014, αντανακλώντας το γεγονός ότι φέτος οι παραγγελίες αφορούν μεγαλύτερα πλοία.

Πράγματι, υπάρχουν 141 τάνκερ τώρα υπό παραγγελία, 12 περισσότερα σε σχέση με ένα χρόνο πριν, καθώς κατά τη διάρκεια του έτους έγινε φανερή η μετατόπιση ενδιαφέροντος των Ελλήνων από πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου σε τάνκερ.

Σύμφωνα με την Clarksons Research Services οι παραγγελίες έχουν γίνει πιο συγκεντρωτικοποιημένες με τις μεγάλες πλοιοκτήτριες εταιρείες των 10 κορυφαίων χωρών να κυριαρχούν στην αγορά, σε μια περίοδο ενός χρόνου που οι συμβάσεις για νέα πλοία βρίσκονται υπό πραγματική πίεση και υστερούν κατά πολύ σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Ο όγκος της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε από τις “Top 10” ιδιοκτήτριες χώρες, έπεσε κατά 30% για τους πρώτους έξι μήνες του 2014, ενώ οι αντίστοιχες παραγγελίες των υπολοίπων χωρών έπεσαν κατά περίπου 60% από έτος σε έτος.

Η τάση συγκεντρωτικοποίησης είναι εμφανής και στις ελληνικές παραγγελίες, αφοί 53 από τις ελληνικές εταιρείες που έχουν πλοία σε παραγγελία έχουν σχέση με 72 φορείς που ελέγχουν στόλους άνω του 1 εκατ. dwt και 35 από τις εταιρίες που κατασκευάζουν πλοία είναι μεταξύ των 56 με στόλους των 20 πλοίων και άνω.

Επιπλέον, τα πλοία που παραγγέλνονται είναι συνήθως φιλικά προς το περιβάλλον, με τις επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων να εμπλέκονται σε έργα που στοχεύουν στην παραγωγή πιο ενεργειακά αποδοτικών και φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων.