Μια Γερμανο-Καναδική ερευνητική ομάδα έχει ξεκινήσει τις προπαρασκευαστικές εργασίες για ένα σύστημα ασφαλούς πλοήγησης στα παγωμένα νερά του Βορειοδυτικού Περάσματος.
Η ερευνητική ομάδα, την οποία συντονίζει το Γερμανικό Fraunhofer Institute for Communication, Information Processing and Ergonomics (FKIE) στοχεύει στην δημιουργία ενός εντοπιστικού και πληροφοριακού συστήματος που θα επιτρέψει στα πλοία να πλοηγηθούν με ασφάλεια στο Βορειοδυτικό Πέρασμα στο μέλλον.
Το πρότζεκτ με τον τίτλο PASSAGES (Protection and Advanced Surveillance System for the Artic: Green, Efficient, Secure) υποστηρίζεται από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών και Ενέργειας, όπως και από την Airbus, την exactEarth και το πανεπιστήμιο Dalhousie στο Χάλιφαξ του Καναδά.
Ο Γόλφγκανγκ Κοχ, επικεφαλής Δεδομένων Αισθητήρων και Σύνθεσης Πληροφοριών στο FKIE, δήλωσε ότι το να εξασφαλιστεί η ασφαλής πλοήγηση από το πέρασμα δεν είναι καθόλου εύκολο, καθώς η διαδρομή είναι δύσκολη, όχι μόνο λόγω της παρουσίας όρμων, νησιών, αχαρτογράφητων σημείων και στενών, αλλά επίσης λόγω των κινούμενων πάγων και των ακραίων καιρικών συνθηκών.
Επιπλέον, μερικές φορές τα πλοία δεν καταγράφουν την θέση τους ή, σε περιπτώσεις όπως της παράνομης αλιείας, καταγράφουν ψευδή θέση. Το νέο σύστημα πλοήγησης πρέπει να παρέχει αξιόπιστες πληροφορίες για τέτοιες περιπτώσεις.
Σύμφωνα με το FKIE, ένα από τα προβλήματα είναι ότι υπάρχουν λίγα διαθέσιμα δεδομένα, λόγω της απουσίας υποδομών στην τεχνολογία αισθητήρων και επικοινωνίας. Η διαδρομή καταλαμβάνει μια έκταση μεγαλύτερη της δυτικής Ευρώπης και είναι πολύ αραιά κατοικημένη. Ακόμα κι αν υπήρχαν επαρκή δεδομένα θα έπρεπε να γίνουν αντικείμενο επεξεργασίας ώστε να αποτελέσουν χρήσιμες πληροφορίες για τις ναυτιλιακές εταιρίες και τα πληρώματα των πλοίων.
Το πρώτο καθήκον είναι η επιλογή και αξιοποίηση των πηγών δεδομένων για την περιοχή. Το σύστημα AIS μπορεί να χρησιμοποιηθεί, καθώς μεταξύ άλλων καταγράφει και αναφέρει την τρέχουσα θέση των πλοίων. Υπάρχουν επίσης οι εικόνες από τους δορυφόρους. Ακόμα και τα παλιά συστήματα sonar από τον Ψυχρό Πόλεμο μπορούν να χρησιμοποιηθούν, σύμφωνα με τους ερευνητές.
Παρόλα αυτά, δεν υπάρχουν ακόμα τα μέσα για εικόνα υψηλής ανάλυσης που θα επιτρέπει στους καπετάνιους να πλοηγηθούν με ασφάλεια. Ο Κοχ δήλωσε πως υπάρχει ελπίδα για μια ακόμα πηγή δεδομένων – το παθητικό ραντάρ.
Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιεί την ηλεκτρομαγνητική ρύπανση από κινητούς σταθμούς κοντά στην ακτή. Μ’ αυτόν τον τρόπο λαμβάνονται πληροφορίες για πλοία και μεγάλα κομμάτια πάγου – το μέγεθός τους, την θέση τους και την ταχύτητά τους. Μ’ αυτόν τον τρόπο, δήλωσε ο Κοχ, μπορούν να υπάρξουν πληροφορίες για μεγάλα τμήματα του Βορειοδυτικού Περάσματος. Ανάμεσα στις άλλες επιλογές είναι και τα μη-επανδρωμένα οχήματα που συλλέγουν δεδομένα πάνω και κάτω απ’ την επιφάνεια της θάλασσας.
Καθώς λιώνουν οι πολικοί πάγοι, το Βορειοδυτικό Πέρασμα καθίσταται πλοηγήσιμο για μεγάλα χρονικά διαστήματα κάθε χρόνο. Η κίνηση των πλοίων, παρόλα αυτά, κρύβει ακόμα μεγάλους κινδύνους, σύμφωνα με το FKIE. Ο στόχος του πρότζεκτ είναι να ανατραπεί αυτή η κατάσταση.
Αναφερόμενος στις ασφαλιστικές εταιρίες, ο Κοχ δήλωσε ότι θα μπορούσαν να υπολογίσουν τα ασφάλιστρα για τα πλοία που πρόκειται να ασφαλιστούν. Όταν η δυσπρόσιτη διαδρομή γίνει πιο εύκολα προσβάσιμη μέσω των συστημάτων ασφαλούς πλοήγησης, οι πλοιοκτήτες δεν θα χρειάζεται πια να καταβάλουν τόσο μεγάλα ποσά για την ασφαλιστική κάλυψη των πλοίων τους.
Θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία μέχρι να είναι λειτουργικό το σύστημα πλοήγησης, σύμφωνα με το FKIE. Κατά το διάστημα αυτό, οι πάγοι αναμένεται να υποχωρήσουν σταδιακά και η διαδρομή θα γίνει πιο εύκολα προσβάσιμη και πλοηγήσιμη για τα πλοία.
“Παρόλο που η κλιματική αλλαγή είναι κάτι τραγικό, προσπαθούμε τουλάχιστον να βγει κάτι θετικό από αυτήν τη διαδικασία”, συμπλήρωσε ο Κοχ.
Διαβάστε επίσης: Το Crystal Serenity διέσχισε με επιτυχία το Βορειοδυτικό Πέρασμα