Η απόφαση να διαλυθεί το Costa Concordia στη Γένοβα πάρθηκε επειδή αν και το βόρειο ιταλικό λιμάνι δεν αποτελεί τη φθηνότερη επιλογή, είναι σίγουρα το καλύτερα εξοπλισμένο της χώρας για τη συγκεκριμένη δουλειά.
Η αμφιλεγόμενη αυτή απόφαση δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα, αλλά σύμφωνα με τα ιταλικά ΜΜΕ η Γένοβα θα πάρει την επίσημη έγκριση σε ανακοίνωση που είναι προγραμματισμένη για τις 16 Ιουνίου.
Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, στο παρασκήνιο της συνεδρίασης της προηγούμενης εβδομάδας που θα επέλεγε το διαλυτήριο, υπήρχε αυξανόμενη πίεση από τους πολιτικούς της επαρχίας της Τοσκάνης και της Γένοβας για να κρατηθεί η δουλειά στην Ιταλία.
Με τουλάχιστον 100 θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν με το σχέδιο κατεδάφισης, ο ανταγωνισμός για την επιχείρηση ήταν έντονη.
Η απόφαση φαίνεται ότι είχε την υποστήριξη της Costa Cruises Group, αν και οι ασφαλιστές προτιμήσουν την εναλλακτική της Τουρκίας, όπου το έργο θα κόστιζε 60 εκατ. ευρώ, ποσό φθηνότερο από τα 100 εκατ. ευρώ που αναμένεται να φθάσει το κόστος της διάλυσης του πλοίου στην Ιταλία.
Με την απομάκρυνση του ναυαγίου και άλλους λογαριασμούς ασφάλισης για το χωρητικότητας 114.000 gt Costa Concordia (κατασκευασμένο το 2006) να προσεγγίζουν τα 1,7 δισ. δολάρια, οι ασφαλιστικές εταιρίες πιέζονται αρκετά να κρατήσουν το κόστος χαμηλό.
Η συμφωνία της Γένοβας είναι σχεδόν βέβαιο ότι σημαίνει πως το ελεγχόμενο από την Boskalis, χωρητικότητας 117.000 τόνων ημι-υποβρύχιο σκάφος βαρέων φορτίων Dockwise Vanguard (κατασκευασμένο το 2012) δεν θα χρησιμοποιηθεί από δω και πέρα για τη μετακίνηση του ναυαγίου.
Αντ ‘αυτού, τα διασωστικά Titan Salvage και Micoperi θα αναλάβουν την οργάνωση της ρυμούλκησης του ναυαγίου σε ένα πενθήμερο ταξίδι στη Γένοβα, αφού αυτό θα ανασυρθεί ξανά αργότερα αυτό το μήνα.
Ο δήμαρχος της Τοσκάνης έχει ήδη καταγγείλει ότι το πενθήμερο ταξίδι στη Γένοβα είναι πολύ επικίνδυνο και περιβαλλοντικά επικίνδυνο (ιδιαίτερα στην αιχμή της τουριστικής περιόδου) σε σύγκριση με το μονοήμερη ταξίδι στο κοντινό στην Τοσκάνη λιμάνι του Piombino.
Αλλά το κύριο πλεονέκτημα της Γένοβας είναι ότι οι εγκαταστάσεις του λιμανιού, ενώ δεν είναι ειδικά κατασκευασμένες για τη διάλυση πλοίων, είναι πιο κατάλληλες από του Piombino, που θα χρειαζόταν σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές για να χειριστεί το έργο.
Η διάλυση του ναυαγίου θα γίνει σε τρία στάδια στον τερματικό σταθμό Voltri. Στην πρώτη φάση των εργασιών, θα μειωθεί το βύθισμα του πλοίου από τα 18 στα 15 μέτρα. Σε δεύτερη φάση θα αφαιρεθούν η γέφυρα και άλλα τμήματα του καταστρώματος, μειώνοντας κι άλλο το βύθισμα του πλοίου. Στην τελική φάση, όταν η γάστρα θα έχει μειωθεί στο κατάλληλο μέγεθος, θα μπορεί να επιπλεύσει στις εγκαταστάσεις για να διαλυθεί.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας η Γένοβα θα είναι σε θέση να υποστηρίξει ότι συμμορφώθηκε με το νέο ευρωπαϊκό κανονισμό για τη διάλυση πλοίων του οποίου η εφαρμογή άρχισε τη φετινή χρονιά.