Έχει περάσει περισσότερο από ένας χρόνος από τότε που μια αποτυχημένη ρυμούλκηση στ’ ανοιχτά του Καναδά άφησε ένα ερειπωμένο ρώσικο πλοίο να πλέει ακυβέρνητο στον Βόρειο Ατλαντικό, πυροδοτώντας φόβους στα μέσα ενημέρωσης ότι ένα εγκαταλελειμμένο πλοίο-φάντασμα ενδεχομένως μολυσμένο με κανίβαλος αρουραίους κατευθύνεται προς την ευρωπαϊκή ακτή. Ευτυχώς για τους βόρειους Ευρωπαίους, ωστόσο, οι ιστορίες αυτές των μέσων ενημέρωσης που ξυπνάνε μεσαιωνικές μνήμες από τη “Μεγάλη πανούκλα”, δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί και κατά πάσα πιθανότητα το συγκεκριμένο πλοίο έχει βυθιστεί.
Ακόμα πιο καθησυχαστική σε σχέση με την δυνατότητα επανάληψης τέτοιου είδους περιστατικών είναι το Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών του Καναδά (Transportation Safety Board-TSB), που μόλις κυκλοφόρησε τα πορίσματα της έρευνας που διεξήγαγε σχετικά με την αποτυχία της ρυμούλκησης.
Στις 23 Ιανουαρίου του 2013, το κατασκευασμένο το1962 αμερικάνικο ρυμουλκό Charlene Hunt αναχώρησε από το λιμάνι του Αγίου Ιωάννη με προορισμό ένα διαλυτήριο της Δομινικανής Δημοκρατίας για το παροπλισμένο επιβατηγό πλοίο Lyubov Orlova που ρυμουλκούσε. Λιγότερο από μία ημέρα αργότερα, το ρυμουλκό έχασε τη ρυμούλκηση στα ανοιχτά του Cape Race στο Newfoundland, όταν ο μηχανισμός ρυμούλκησης απέτυχε απέναντι στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, αφήνοντας το Lyubov Orlova ακυβέρνητο. Μετά από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες να επανασυνδεθεί, το Lyubov Orlova αφέθηκε να παρασυρθεί στα διεθνή ύδατα.
Στην έρευνά τους, το Καναδικό TSB αναγνώρισε προφανώς μια σειρά από παράγοντες που συνέβαλλαν στο ατύχημα, με την “έλλειψη προετοιμασίας, τις κακές καιρικές συνθήκες και μια μηχανική βλάβη”, να αποτελούν τους τρεις σημαντικότερους. Βασική ανεπάρκεια σύμφωνα με την έκθεση ήταν ότι δεν υπήρξε επαρκή προετοιμασία αντιμετώπισης των δυσχερών περιβαλλοντικών συνθηκών που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της ρυμούλκησης. Οι διαθέσιμες κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις μεθόδους ρυμούλκησης αναλόγως των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών δεν τηρήθηκαν, ενώ και το ρυμουλκό δεν είχε πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες επιθεωρήσεις πριν την αναχώρηση του.
“Αν οι επιθεωρήσεις από τις λιμενικές αρχές δεν πραγματοποιούνται και πλοία που δεν είναι αξιόπλοα επιτρέπεται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, υπάρχει ο κίνδυνος η ασφάλεια του πληρώματος και το περιβάλλον να τεθούν σε ενδεχόμενο κίνδυνο”, αναφέρει χαρακτηριστικά η περίληψη των συμπερασμάτων της έρευνας του TSB.
Όσο για το πλοίο-φάντασμα, οι υπάλληλοι του Διασωστικού Κέντρου του Halifax άκουσαν κάτι σχετικό με το MV Lyubov Orlova σε δύο πιο πρόσφατες περιπτώσεις: Την πρώτα φορά στις 23 Φεβρουαρίου, όταν ένας ασύρματος έκτακτης ανάγκης καταχωρημένος στο Lyubov Orlova, άρχισε να εκπέμπει περίπου 700 ναυτικά μίλια ανατολικά του Αγίου Ιωάννη και για δεύτερη φορά στις 8 Μαρτίου, όταν ένας άλλος ασύρματος από το πλοίο τέθηκε εκτός λειτουργίας. Στην έκθεσή τους, η TSB σημειώνει ότι το MV Lyubov Orlova θεωρείται βυθισμένο.