«Πράσινο φως» είναι πολύ πιθανό να ανάψει, μέσα στο 2014, για τη συμμαχία των τριών μεγαλυτέρων ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δημιουργώντας έντονο προβληματισμό στους εργαζόμενους στα λιμάνια, που ζητούν διασφαλίσεις για την προστασία της απασχόλησης.
Οι εξελίξεις δρομολογήθηκαν μετά από τη συνάντηση, που έγινε, την Τρίτη 17/12, στην Ουάσιγκτον ανώτερων εκπροσώπων των τριών ρυθμιστικών αρχών- της αμερικανικής Ομοσπονδιακής Επιτροπής Ναυτιλίας , Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κίνας-για τον έλεγχο της σχεδιαζόμενης Συμμαχίας P3 μεταξύ της Δανέζικης Maersk Line, της Γαλλικής CMA CGM και της ιταλοελβετικής Mediterranean Shipping (MSC).
Το μέγεθος της Συμμαχίας φαίνεται από το γεγονός ότι το σύνολο του στόλου τους αποτελείται από 255 πλοία με χωρητικότητα 2,6 εκατ. TEU (το TEU είναι μονάδα μέτρησης των κοντέϊνερ). Επίσης, οι εταιρείες αυτές διαθέτουν και τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα πλοία μεταφοράς κοντέϊνερ.
«Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν διαπιστώσει ότι η P3 δεν είναι μια συγχώνευση , αλλά μια συμμαχία . Αυτό σημαίνει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα εγκριθεί αλλά με ρήτρες για την προστασία διαφόρων μερών, όπως οι προμηθευτές καυσίμων και οι μικρότερες εταιρείες από τον καθορισμό των τιμών και τον αθέμιτο ανταγωνισμό», δήλωσε ένας από τους ανθρώπους με άμεση γνώση του θέματος .
Πάντως, οι «πελάτες» των πλοιοκτητών, όπως οι ναυλομεσίτες και εισαγωγείς- εξαγωγείς- έχουν συσπειρωθεί για να εμποδίσουν την ανάπτυξη της «Συμμαχίας», λέγοντας ότι δεν θα έχουν κανένα έλεγχο στη διαπραγμάτευση των ναύλων με τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σε αυτούς, που εναντιώνονται στη γιγαντιαία συμμαχία είναι ακόμα οι:
• Προμηθευτές καυσίμων, που ανησυχούν ότι από τη στιγμή που θα ξεκινήσει να λειτουργεί η P3 δεν θα είναι σε θέση να διαπραγματευτούν ξεχωριστά τις τιμές των καυσίμων με τους διαχειριστές πλοίων.
• Ορισμένες μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φοβούνται ότι θα βγουν από την αγορά, δεδομένου ότι η Maersk , η CMA CGM και η MSC διαθέτουν τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο αλλά και τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς κοντέϊνερ.
• Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια καθώς η πανίσχυρη ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζόμενων στις Μεταφορές) ζητάει εγγυήσεις για την προστασία της απασχόλησης και τα πρότυπα εργασίας
«Μερικά από αυτά τα θέματα θα αντιμετωπιστούν με την προσθήκη ρητρών στο πλαίσιο των κανονιστικών εγκρίσεων. Οι ρυθμιστικές αρχές πιστεύουν ότι θα καταλήξουν σε συμφωνία με τους τρεις φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και την P3 και θα ικανοποιηθούν όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις», φέρεται να είπε σύμφωνα με το http://online.wsj.com άνθρωπος που παρακολουθεί από πολύ κοντά το θέμα.
Για τις τρεις ναυτιλιακές εταιρείες η λογική του Συμμαχίας στηρίζεται στην ανταλλαγή των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, τη Νέα Υόρκη και τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ , καθώς λόγω της αργής παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης παραμένουν χαμηλά τα επίπεδα των ναύλων, τα οποία σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος των καυσίμων μειώνουν διαρκώς τα περιθώρια κέρδους τους .
Εάν εγκριθεί, το P3 θα ελέγχει κατ εκτίμηση το 43 % της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Ευρώπη, το 41% της διατλαντικής αγοράς και περίπου το 24% της αγοράς του Ειρηνικού.
Οι Κινεζικές ρυθμιστικές αρχές, που μπορεί να χρειαστούν έως και 5 μήνες για να αποφανθούν επί αυτών των θεμάτων δεν έχουν λάβει ακόμα τα αναγκαία έγγραφα για την εξέτασή τους.
Η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ θα εξετάσει και πάλι το θέμα στις αρχές του 2014 μετά την αποστολή επιπλέον ερωτήσεων στις τρεις ναυτιλιακές εταιρείες και η απόφαση αναμένεται περίπου τον Φεβρουάριο ή το αργότερο τον Μάρτιο.
Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια
Την ίδια ώρα η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) ζητάει να υπάρξει προσεκτική εξέταση και διαβούλευση στην πρόταση για τη δημιουργία της μεγαλύτερης ναυτιλιακή συμμαχία, που έχει γίνει ποτέ.
Ο πρόεδρος της ITF και μέλος του τμήματος των Λιμενεργατών Paddy Crumlin σε δηλώσεις του υπογράμμισε ότι «εάν εγκριθεί (η Συμμαχία P3) χωρίς προσεκτική εξέταση όλων των πιθανών επιπτώσεων της, η συμφωνία θα είναι η μεγαλύτερη του είδους της και θα μπορούσε να παρουσιάσει ένα τεράστιο κίνδυνο για αθέμιτες πρακτικές στον ανταγωνισμό σε παγκόσμια κλίμακα
»Πρωταρχικό μέλημα της ITF είναι προφανώς το αποτέλεσμα που θα μπορούσε να έχει αυτή η συμφωνία για τους εργαζομένους και πολλά από τα συνδικάτα μέλη μας, βλέπουν τη συλλογική δύναμη των φορέων P3 ως μια σημαντική απειλή για τη «βιομηχανία», αν δεν υπάρχουν εγγυήσεις για την προστασία της απασχόλησης και τα πρότυπα εργασίας»
«Η εμπειρία μας είναι ότι όπου γίνονται οικονομίες κλίμακας παρόμοιες με αυτές που προτείνονται εδώ, τα οφέλη δεν πέρασαν μέσω της αλυσίδας εφοδιασμού σε προμηθευτές, πελάτες ή στο εργατικό δυναμικό αλλά διατηρήθηκαν μέσα στους λογαριασμούς των εταιρειών ή αύξησαν τα μερίσματα των μετόχων . Αυτό αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει κανένα πραγματικό όφελος για την οικονομία», κατέληξε ο ίδιος.