Σε ”τέσσερα σχήματα holding” τα 12 μεγάλα λιμάνια της χώρας

Το πρώτο βήμα για να στήσει «θαλάσσιους διαδρόμους» και να φέρει πιο κοντά τους νέους στο ναυτικό επάγγελμα, ώστε να συνεισφέρει και η ναυτιλία στην αντιμετώπιση της ανεργίας που έχει πάρει διαστάσεις μάστιγας στη χώρα μας, προσπαθεί να κάνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

Ειδικότερα, ο ΥΝΑ με σχέδιο νόμου που δίνει σήμερα στη δημοσιότητα προς διαβούλευση, αλλάζει τα δεδομένα για να καταστήσει δυνατή την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών ως κατώτερα πληρώματα στα ποντοπόρα πλοία.

Στο ίδιο σχέδιο νόμου θα προβλέπεται η δημιουργία τεσσάρων μεγάλων λιμενικών «τόξων», που κάθε ένα από αυτά θα ελέγχεται από ένα φορέα o οποίος θα λειτουργεί στη λογική εταιρείας holding.

Το πρώτο τόξο θα αφορά τα λιμάνια της Αττικής, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο, τα οποία μπαίνουν κάτω από την «ομπρέλα» του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Κάτω από την ομπρέλα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης θα μπουν τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου. Στον Οργανισμό Λιμένος Πατρών θα ενταχθούν τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας, ενώ αυτόνομος παραμένει ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», επειδή σήμερα υπάρχει μεγάλος αριθμός ανέργων στα κατώτερα πληρώματα που δεν είναι δυνατό να βρουν εργασία, το υπουργείο καταβάλλει προσπάθεια να αντιμετωπίσει το πρόβλημα μέσω της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Αφού στην πραγματικότητα σήμερα δεν υπάρχουν Ελληνες ναυτικοί κατώτερα πληρώματα στα ποντοπόρα πλοία, κυρίως λόγω του μεγάλου κόστους που έχουν σε σχέση με πληρώματα από τρίτες χώρες, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα υπογραφής ατομικής σύμβασης, με στόχο να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικοί και να προτιμηθούν από τους Ελληνες πλοιοκτήτες, σε μια περίοδο που η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει ίσως τη μεγαλύτερη κρίση στη σύγχρονη ιστορία της.

Οι ακαδημίες

Επίσης, στο σχέδιο νόμου θα λαμβάνεται μέριμνα για τη δημιουργία πραγματικών προϋποθέσεων εκ μέρους των ναυτιλιακών επιχειρήσεων να εξασφαλίσουν θέσεις για την αναγκαία εκπαίδευση των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, προκειμένου να ολοκληρώνεται απρόσκοπτα και να καθίσταται δυνατή η εκτέλεση της πρακτικής άσκησής τους επί πλοίου.

Πιο συγκεκριμένα, επειδή έχει παρατηρηθεί αδυναμία μεγάλου αριθμού σπουδαστών να κάνουν το εκπαιδευτικό τους ταξίδι (δύο προβλέπονται για κάθε σπουδαστή ΑΕΝ) με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αποφοιτήσουν, στο σχέδιο προβλέπεται να είναι υποχρεωτική η πρόσληψη τουλάχιστον ενός σπουδαστή ανά διαχειριζόμενο πλοίο, ανεξαρτήτως σημαίας, το οποίο διαχειρίζεται στην Ελλάδα εταιρεία βάσει του Νόμου 89/67, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Θα προβλέπεται μάλιστα και επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης.

Θα προβλέπεται επίσης η σύσταση Γραφείου Σταδιοδρομίας στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, με αρμοδιότητα την ενημέρωση και την παροχή κατευθύνσεων και υποδείξεων προς τους δοκίμους των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, προκειμένου να εξασφαλισθεί η ναυτολόγησή τους σε πλοία ναυτιλιακών εταιρειών για τη συμπλήρωση της επαγγελματικής κατάρτισής τους.

Ρυθμίζονται παράλληλα και μια σειρά ζητημάτων που στοχεύουν στην ανάπτυξη του ελληνικού λιμενικού συστήματος. Το συγκεκριμένο κεφάλαιο του νομοσχεδίου αποτελεί ουσιαστική νομοθετική παρέμβαση, η οποία είναι απαραίτητη για τον εκσυγχρονισμό και την εξέλιξη της νομοθεσίας σε βασικά ζητήματα, όπως είναι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, το σύστημα διοίκησης των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. και η οργάνωσή τους σε Δίκτυα, η αδειοδότηση των λιμενικών έργων και η διευκρίνιση του πλαισίου των ιδιωτικοποιήσεων στο Εθνικό Λιμενικό Σύστημα.

Το Λιμενικό Σώμα

Στο σχέδιο νόμου επαναπροσδιορίζεται η υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, διά της ενίσχυσης του ρόλου του με την επανάκτηση σειράς αρμοδιοτήτων. Επικαιροποιούνται παράλληλα διατάξεις, με βάση τις οποίες καθορίζεται το βασικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης στα ζητήματα της ασφάλειας ναυσιπλοΐας.

Αναδεικνύεται επίσης ο ρόλος της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ως φορέα πρωτοβουλιών για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής. Εισάγονται τέλος και ορισμένες διατάξεις που αφορούν στην προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών στα επιβατηγά πλοία.

ΠΗΓΗ

Διαβάστε ακόμα