Σεμινάριο για την ILC από το ίδρυμα «Μαρία Τσάκος»

Ιδιαίτερης σημασίας για τη διεθνή ναυτιλία προσλαμβάνει το Διεθνές Σεμινάριο για την Εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, που διοργανώνει το Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος» την προσεχή Πέμπτη στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Η Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, 2006 του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (Maritime Labour Convention, 2006), έχει κυρωθεί από 39 χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάς) και πρόκειται να τεθεί σε ισχύ στις 20 Αυγούστου 2013.

Αναφερόμενος στα της Σύμβασης ο Πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος, ανέλυσε σε γενικές γραμμές, την βασική της φιλοσοφία ενώ εστίασε και στις αλλαγές που επιφέρει η εν λόγω Σύμβαση στον τρόπο εργασίας στα πλοία αλλά και στην αντιμετώπισή τους από τις κατά τόπους λιμενικές αρχές όσον αφορά στους ελέγχους.

Ερωτηθείς σχετικά από το TheSeaNation για το διπλωματικό επίπεδο που αναφέρεται στην εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης, ο κ. Μητρόπουλος τόνισε ότι και σε επίπεδο διπλωματίας η όλη υπόθεση γενικότερα έχει προωθηθεί αλλά και παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ως γνωστόν τα πλοία με τις σημαίες τους αποτελούν προέκταση του εδάφους των χωρών που φέρουν τη σημαία.

Με άλλα λόγια, όπως είπε ο κ. Μητρόπουλος, οι χώρες οι οποίες έχουν κυρώσει την εν λόγω Σύμβαση, ήδη παρακολουθούν και από διπλωματικού επιπέδου όλες τις εξελίξεις, είτε μέσω των επιτετραμμένων στις διπλωματικές αποστολές, είτε μέσω των αξιωματούχων του Λ.Σ., όπως εν προκειμένου η Ελλάδα με τους προξενικούς της Λιμενάρχες.

Η Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, 2006 του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (Maritime Labour Convention, 2006), έχει κυρωθεί από 39 χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάς) και πρόκειται να τεθεί σε ισχύ στις 20 Αυγούστου 2013.

Η Σύμβαση κωδικοποιεί πλειάδα διεθνών συμβάσεων που είχαν υιοθετηθεί στο παρελθόν από τον Διεθνή Οργανισμό Εργασίας (ILO), αλλά δεν είχαν τεθεί εν ισχύ και συγχρόνως ρυθμίζει σειρά θεμάτων σχετικά με τη ναυτική εργασία που διέπουν υπό τις παρούσες συνθήκες και περιστάσεις τη διεθνή ναυτιλία.

Το Σεμινάριο αποσκοπεί να εξηγήσει τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από τη Σύμβαση και ενδιαφέρουν Κράτη Σημαίας και Λιμένος, ναυτιλιακές εταιρείες και ναυτικούς. Οι ομιλητές του Σεμιναρίου προέρχονται από την Ελλάδα και τον διεθνή ναυτιλιακό χώρο και εκπροσωπούν το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), την Διεθνή Ναυτιλιακή Ομοσπονδία (ISF), Διεθνή Ομοσπονδία Μεταφορών (ITF), την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Διεθνή Ένωση Νηογνωμόνων, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, πρακτορεία νηολόγησης, κ. α.

Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος, στην εισαγωγή του αναφέρθηκε στο Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος», στους σκοπούς και στόχους του οποίου κεντρική θέση έχει η ευημερία και ασφάλεια των ναυτικών, σημειώνοντας τον διεθνή χαρακτήρα της Ναυτιλίας και τονίζοντας ότι είναι σύνηθες ο πλοιοκτήτης, ο διαχειριστής, το νηολόγιο, οι ναυτικοί, οι ασφαλιστές, οι ναυλωτές, κ.ο.κ., να προέρχονται από διαφορετικές χώρες ή να έχουν την έδρα τους σε διαφορετικές χώρες, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη για κοινά αποδεκτούς διεθνείς κανόνες λειτουργίας.

Τόνισε δε χαρακτηριστικά: «Η βιομηχανία των θαλασσίων μεταφορών δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει εάν οι κανονισμοί που διέπουν τα της ναυτικής εργασίας άλλαζαν κάθε φορά που ένα πλοίο καταπλέει σε λιμάνι άλλης χώρας. Παράλληλα οι ναυτικοί έχουν το δικαίωμα να περιμένουν ότι τα βασικά τους δικαιώματα θα ισχύουν ανεξάρτητα από τη σημαία του πλοίου, στο οποίο προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ή την χώρα κατοικίας τους».

Και συνέχισε ότι: «Όλα αυτά έρχεται να τα ρυθμίσει η MLC και πιο συγκεκριμένα να νομοθετήσει για μια σειρά θεμάτων, όπως:
-Οι συνθήκες εργασίας και ζωής των ναυτικών πάνω στα πλοία,
-οι υποχρεώσεις ναυτιλιακών εταιρειών σε σχέση με τις συμβάσεις εργασίας των ναυτικών,
-οι υποχρεώσεις των πρακτορείων ναυτολόγησης (manning agencies)
-ώρες εργασίας και ώρες ανάπαυσης
-θέματα υγείας και ασφάλειας
-ενδιαίτηση των πληρωμάτων και θέματα τροφοδοσίας τους και
-θέματα ευημερίας (welfare).

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Μητρόπουλος στις επιπτώσεις μη συμμόρφωσης των πλοίων με τις απαιτήσεις της νέας σύμβασης: «Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει με άλλες διεθνείς συμβάσεις του ILO, οι Κυβερνήσεις των Χωρών που μετείχαν στην υιοθέτησή της έδωσαν στην MLC ουσιαστικές εξουσίες ως προς την εφαρμογή της, εισάγοντας ένα αυστηρό σύστημα εμπέδωσης υψηλών επιπέδων εργασίας στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές. Πλοία υπό οιανδήποτε σημαία (ανεξαρτήτων αν τον Κράτος Σημαίας τους έχει κυρώσει τη Σύμβαση) θα υπόκεινται σε έλεγχο στα λιμάνια Χωρών που την έχουν κυρώσει και θα τους απαγορεύεται ο απόπλους αν βρεθούν μη πληρούντα τις απαιτήσεις της Σύμβασης».

Επίσης ο Υπαρχηγός του Λιμενικού Σώματος Αντιναύαρχος κ. Κώστας Κουνουγιέρης, αναφέρθηκε και αυτός με τη σειρά τους στη σημασία την εν λόγω Σύβασης αλλά και στις προετοιμασίες στις οποίες συνέβησαν δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι μια από τις 39 χώρες που ήδη έχουν κυρώσει τη Σύμβαση ενώ επίσης αναφέρθηκε και το μεταβατικό στάδιο μέχρι την πλήρη εφαρμογή της.

Από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος κ. Σταύρος Μιχαηλίδης πέραν του θέματος της διοργάνωσης του Σεμιναρίου αναφέρθηκε στην επικείμενη έναρξη, με τη νέα σχολική χρονιά, της λειτουργίας ενός πρότυπου κέντρου φιλοξενίας και αρωγής μαθητών, «Το Σπίτι της Μαρίας, Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού», στα Καρδάμυλα της Χίου.

Πρόκειται για μια κίνηση που αποτελεί συνέχεια του κοινωνικού και πολιτιστικού έργου του Ιδρύματος και αποσκοπεί πέραν των άλλων να στηρίξει τους μαθητές της βόρειας Χίου αλλά και μελλοντικά μαθητές από ιδρύματα ή από προγράμματα, όπως επί παραδείγματι το «Χαμόγελου του Παιδιού», στα οποία θα παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης σπουδών στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου με την προοπτική οι αριστούχοι να συνεχίζουν τις σπουδές τους σε πανεπιστημιακά ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο της Χίου αλλά και άλλων.

zougla.gr