Μαζική έξοδος 42 ναυτιλιακών στην Κύπρο

OLYMPUS DIGITAL CAMERAΜε την οικονομική κρίση να συνεχίζεται, τα capital controls να παραμένουν, τις πιέσεις των δανειστών για υψηλότερη φορολόγηση να εντείνονται και την γενικότερη οικονομικο-πολιτική κατάσταση να μοιάζει αβέβαιη η Κύπρος φαίνεται να κερδίζει τις καρδιές και τα μυαλά αρκετών κορυφαίων ονομάτων της Ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας, ενώ ακολουθούν Ντουμπάι, Σιγκαπούρη και Μονακό.

Ο προέδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Λεμεσού, κ. Κώστα Γαλαταριώτης δήλωσε πως, κατά το φετινό έτος, τουλάχιστον 42 Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από την Ελλάδα, έχουν μεταναστεύσει στη γειτονική χώρα και εγγραφεί στα αντίστοιχα επιχειρηματικά μητρώα της.

Πιο συγκεκριμένα, η εβδομαδιαία ναυτιλιακή εφημερίδα TradeWinds, αναφέρεται σε μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας που έχουν ανοίξει γραφεία και τραπεζικούς λογαριασμούς στη Μεγαλόνησο από το καλοκαίρι. Στη λίστα που δημοσιεύθηκε συναντάμε ονόματα όπως είναι η Star Bulk και Ocenbulk (Παππάς) ο όμιλος Navios (Α. Φράγκου), η Neda Maritime Agency (Ν. Λυκιαρδόπουλου), η New Shipping (Α. Πολέμη), η Enesel (Ν. Λαιμού), η Allseas (Μ. Μποντούρογλου), η Samos Streamship (όμιλος Ιγγλέση), η Safe Bulkers (Χατζηϊωάννου), η Target Marine (Α. Κομνηνού), η Almi Marine (Κ. Φωστηρόπουλου), η Efshipping (Ευσταθίου), η Shipmanagement (Χανδρή), η Alma Maritime (Σ. Μολάρη) και πολλοί άλλοι μικρότεροι όμιλοι.

Σύμφωνα τώρα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2015, τα έσοδα από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες ενισχύθηκαν κατά 9,3% σε 464 εκατ. ευρώ, έναντι του δεύτερου εξαμήνου του 2014. Η τράπεζα σημείωσε ότι μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται στην εισροή νέων Ελλήνων εφοπλιστών. Δεν είναι τυχαίο ότι η συμβολή των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στα έσοδα της χώρας, αυξήθηκε από το 2% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 σε 6% φέτος.

Καθόλου τυχαίο δεν είναι φυσικά και τ’ ότι η κυπριακή κυβέρνηση ετοιμάζει τώρα ένα νομοσχέδιο με το οποίο θα εξαιρούνται τα παιδιά των εφοπλιστών που μετεγκαθίστανται στην Κύπρος από την στρατιωτική θητεία στην κυπριακή Εθνική Φρουρά. Η εξαίρεση αυτή θα δίνεται εφόσον οι εφοπλιστές μεταφέρουν τόσο την επιχείρηση, όσο και την οικογένειά τους στην Κύπρο.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι βρίσκονται πίσω από περίπου το ένα στα έξι εμπορικά πλοία παγκοσμίως, είναι όλο και περισσότερο ανήσυχοι ότι η κυβέρνηση θα αυξήσει τους φόρους. Αντιπροσωπείες από το Λονδίνο, το Χονγκ Κονγκ, τη Σιγκαπούρη και άλλες χώρες έχουν επισκεφθεί την Ελληνική πρωτεύουσα τους τελευταίους μήνες προσπαθώντας να εκμεταλλευθούν τη δυσαρέσκεια των εφοπλιστών και να τους προσελκύσουν στην χώρα τους.

Ερωτήσεις για capital controls και φορολόγηση εφοπλιστών από Ποτάμι-ΚΚΕ

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα, ο βουλευτής του Ποταμιού, κ. Σπύρος Δανέλλης, κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή, σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρίες, που οδηγούνται στο να εγκαταλείψουν την έδρα τους στην Ελλάδα. Ο κ. Δανέλλης επισημαίνει ότι τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν πως πολλοί πλοιοκτήτες, έχουν αλλάξει τις ροές του ναυτιλιακού συναλλάγματος προς ξένες τράπεζες, εξαιτίας των ελέγχων κεφαλαίων, που συνεχίζουν να λειτουργούν ανασταλτικά για την εισαγωγή κεφαλαίων.

Το αποτέλεσμα είναι να μην περνά πλέον όλο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα από τις ελληνικές τράπεζες. Ενδεικτικά, τον Αύγουστο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα (μεταφορές) που εισήλθε στη χώρα μας ανήλθε στα μόλις 570,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,069 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2014 και 1,022,9 δισ. ευρώ το 2013.

Στον αντίποδα ο βουλευτής του ΚΚΕ Θ. Παφίλης, ζήτησε κατά τηδ διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα να μάθει από την κυβέρνηση, “πώς θα συνεισφέρουν οι εφοπλιστές;”. Ο κ. Παφίλης κατήγγειλε ότι το 2013, τα έσοδα του κράτους από τη φορολογία των πληρωμάτων έφτασαν περίπου τα 140 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εφοπλιστές πλήρωσαν μόλις 70-75 εκατ. ευρώ.

“Ισχύει το στοιχείο αυτό; Θα μας πείτε πόσα πλήρωσαν οι εφοπλιστές, ο πρώτος εμπορικός στόλος του κόσμου; Και πόσα πληρώνουν τα πληρώματα;” ήταν τα ερωτήματα του κ. Παφίλη προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών.

Διαβάστε ακόμη: Έντονη φημολογία για “Σχέδιο Β” εν εξελίξει στην εφοπλιστική κοινότητα