Τα μεγάλα πλοία είναι αρκετά ακριβά για «πάρκινγκ»

panamax_vessel_naftilia_

Ενώ ο αριθμός των σκαφών που μένουν αδρανή αυξάνεται, πολύ λιγότερα είναι αυτά που βγήκαν εκτός υπηρεσίας σε σχέση με πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του οργανισμού ναυτιλιακών ερευνών Drewry Maritime Research. Τα αποτελέσματα αυτής τη έρευνας επιβεβαιώνουν την προτίμηση των δεξαμενόπλοιων στην ακύρωση δρομολογίων, όπως και όταν αυτό απαιτείται, και όχι στην απόσυρση από το σύνολο των υπηρεσιών, ιδιαίτερα όταν τα πλοία που συμμετέχουν είναι χωρητικότητας άνω των 8.000 teu.

Πιο συγκεκριμένα, 175 πλοία με συνολική χωρητικότητα 516.800 teu έμειναν αδρανή στα μέσα Ιανουαρίου, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 3% του σημερινού στόλου όσον αφορά την χωρητικότητα, ενώ τα αντίστοιχα νούμερα τον Σεπτέμβρη ήταν μόλις 152 πλοία με χωρητικότητα 239.000 teu.

Η αύξηση προήλθε κυρίως από τις κατηγορίες των Panamax (3000-5000 teu) και Post-Panamax (5,000-8,000 teu). Συνολικά, 59 πλοία αυτών των κατηγοριών έμειναν αδρανή στα μέσα Ιανουαρίου, σε σύγκριση με μόνο 28 το Σεπτέμβριο του 2013. Η υπερπροσφορά θα έπαιξε σίγουρα το ρόλο της, αφού 74 πλοία μεταξύ 3.000 teu και 8.000 teu, εντάχθηκαν στο στόλο κατά τη διάρκεια του 2013 σε σύγκριση με 58 το 2012.

panamax_post_panamax_ereuna_nautilia_

Από την άλλη πλευρά, μόνο 165 πλοία που προσφέρουν χωρητικότητα 471.000 teu έμειναν ανενεργά το Δεκέμβριο του 2013, σε σύγκριση με περίπου 290 σκάφη αντίστοιχης χωρητικότητας 800.000 teu, ένα χρόνο νωρίτερα. Τα ποσοστά αδράνειας ήταν αρκετά σταθερά σε όλο το 2013, μια τάση που άλλαξε ελάχιστα από την αρχή της χειμερινής περιόδου, έστω και αν η παγκόσμια ζήτηση παραμένει σχετικά ασθενής.

Αυτό δεν μπορεί να αποδοθεί σε μια σημαντική βελτίωση στη ζήτηση, και είναι πιθανόν να σχετίζονται περισσότερο με το γεγονός ότι οι ναύλοι έχουν ακόμα πολύ δρόμο για να πέσουν για να φτάσουν τα χαμηλά επίπεδα του 2009-10.

Επιπλέον, τα πλοία που πραγματικά χρειάζεται “να τα παρκάρουν” συναντιούνται κυρίως στις περιοχές της Ασίας-Βόρειας Ευρώπης, όπου το μέσο μέγεθος του σκάφους είναι πλέον πάνω από 10.500 teu.

ereuna_ploia_

Εξετάζοντας τις παραδόσεις που έχουν προγραμματιστεί για το 2014, η τεράστια αύξηση της παραγωγικής ικανότητας για τα τμήματα μεταξύ 3.000 και 8,000 teu είναι και πάλι πιθανό να επιδεινώσει τις αρνητικές επιπτώσεις της υπερπροσφοράς. Οι αποσύρσεις όμως σ’ αυτή την κατηγορία -που συναντάμε τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων- δεν αναμένονται να αυξηθούν λόγω του πολύ χαμηλού μέσου όρου ηλικίας του στόλου. Στον τομέα των Panamax, ο μέσος όρος ηλικίας είναι μόλις 8,7 χρόνια, και στον τομέα των Post-Panamax είναι ένας ακόμη μικρότερος, στα 8 χρόνια.

Συμπερασματικά, παρά το γεγονός ότι η μη χρησιμοποιούμενη χωρητικότητα του στόλου θα αυξηθεί το Φεβρουάριο, λόγω της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς, περαιτέρω αποσύρσεις πλοίων θεωρούνται απίθανες λόγω της απειλής της συμμαχίας P3 και την επέκταση της συμμαχίας G6. Περισσότερα όμως πλοία μεταξύ 3,000-8,000 teu θα μείνουν αχρησιμοποίητα, λόγω του μεγάλου αριθμού των σκαφών άνω των 13.000 teu που είναι να παραδοθούν φέτος.