Χρειάστηκε κάποιος χρόνος, αλλά τώρα φαίνεται ότι μερικές ναυπηγοκατασκευαστικές αρχίζουν να προσαρμόσουν τους τιμοκαταλόγους τους στη νέα ζοφερή πραγματικότητα της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, προσφέροντας κάποιες εκπτώσεις στους τολμηρούς ιδιοκτήτες που θα επενδύσουν στην σημερινές συνθήκες της αγοράς, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η απροθυμία από τραπεζίτες να στηρίξουν με ρευστό τέτοιου είδους επενδύσεις.
Σύμφωνα με την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied Shipbroking, “η πρόσφατη ξηρασία στο κλείσιμο συμφωνιών φαίνεται να έχει εντέλει ωθήσει τα ναυπηγεία σε οριακό σημείο, ρίχνοντας τις προτεινόμενες τιμές τους με την ελπίδα ότι θα μπορούν να προσελκύσουν τελικά κάποιο αγοραστικό ενδιαφέρον”.
Ωστόσο, όπως σημειώνει η ναυλομεσιτική “μπορεί να αποδειχθεί ότι αυτή η κίνηση είναι πολύ μικρή και καθυστερημένη, καθώς κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο μηνών οι τιμές των μεταχειρισμένων έχουν μετακινηθεί απότομα προς τα κάτω κάνοντας το χάσμα μεταξύ αυτών και της κάθε τιμής νέας συμφωνίας να φαίνεται υπερβολικό, ειδικά όταν κάποιος εξετάζει τις δυσκολίες που εξακολουθούν να υφίστανται στην ναυλαγορά”.
Ουσιαστικά, πολλά θα κριθούν από οποιαδήποτε περαιτέρω ενοποίηση της αγοράς που θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά για τα οικονομικά ανθηρά ναυπηγεία, ειδικά αυτά της Κίνας, όπου υπάρχει πιο έντονος ανταγωνισμός για την εξασφάλιση συμβάσεων ξηρού χύδην φορτίου. Μία από τις πιο αξιοσημείωτες προσφορές αυτή την εβδομάδα έγινε από τη γερμανική Hapag-Lloyd για πέντε Super Post Panamax (10,500dwt) containerships από τη νοτιοκορεάτικη HHI στην τιμή των 104 εκατομμυρίων με παράδοση μεταξύ του 2016 και του 2017, αναφέρει η έκθεση.
Εν τω μεταξύ, σε μια ξεχωριστή έκθεση, η Clarkson Hellas σημειώνει ότι δεν υπήρξαν νέες παραγγελίες που να αναφέρθησαν είτε στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, είτε στην αγορά δεξαμενόπλοιων, ενώ αντίθετα υπάρχει συνεχές ενδιαφέρον για τις πιο εξειδικευμένες αγορές. Στα containerships η Hapag-Lloyd έχει επιβεβαιώσει μια παραγγελία για πέντε γνωστής εταιρείας πλοία-ψυγεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 10,500TEU, από την Hyundai Samho με τα τρία πρώτα πλοία να είναι να παραδοθούν εντός του 2016.
Υπάρχουν και δύο νέες παραγγελίες στην αγορά πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, όπου η Mitsui OSK ανακοίνωσε μια παραγγελία για τέσσερα panamax από τη Minami Nippon -με την παράδοση των δύο πλοίων το 2017 και το 2018 αντίστοιχα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Mitsui OSK έχει μέχρι στιγμής παραγγείλει κοντά 30 car carriers από τη Minami Nippon. Η NOCC έχει συνάψει επίσης άλλα δύο options πλοίων 6500 CEU με τη Hyundai Samho, με παράδοση στο τέλος του 2016. Παρομοίως, η NOCC έχει ήδη σήμερα τέσσερα κατασκευασμένα από τη Hyundai πλοία στο στόλο της, αναφέρει η έκθεση της Clarkson.
Επιπροθέτως, υπήρξαν περαιτέρω παραγγελίες σε LPG, με τη CSSC Shipping να κλέινει δύο 85,000CBM πλοία μεταφοράς LPG από τη Jiangnan Changxing. Απ’ ότι φαίνεται η τιμή είναι στα 74 εκατ. δολάρια ανά πλοίο με παράδοση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2017. Και τα δύο πλοία προορίζονται να ναυλωθούν στην Tianjin Southwest.
Η Shipbroker Intermodal σημείωσε από την πλευρά της ότι, παρά τη μικρή ανάκαμψη στις ναυπηγήσεις τον προηγούμενο μήνα. τα στοιχεία των τελευταίων εβδομάδων για τις παραγγελίες χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων υπενθυμίζουν ότι η ναυπηγική βιομηχανία είναι ακόμα σε μια δύσκολη φάση, με τις μεγάλες παραγγελίες να παραμένουν εν πολλοίς μια ανάμνηση του παρελθόντος.
Τέλος, στα φορτηγά πλοία τα πράγματα εξακολουθούν να είναι πολύ ήσυχα, ενώ λαμβάνοντας υπόψη τα πρόσφατα νέα χαμηλά στην αγορά μεταχειρισμένων, περιμένουμε αργά ή γρήγορα να δούμε την τιμή των capesize να πιάνει ή ακόμα και να πέφτει κάτω από τα 50 εκάτ. δολάρια. Όσον αφορά τις πρόσφατες συμφωνίες, η ιταλική D’Amico παρήγγειλε δύο LR1s (75,000dwt) από τη νοτιοκορεάτικη Hyundai Mipo στην τιμή των 44 εκάτ. δολαρίων έκαστο με παράδοση το 2017, καταλήγει η έκθεση της Intermodal.