Η Rolls-Royce, η οποία αφού πούλησε την αυτοκινητοβιομηχανία της στην BMW κατασκευάζει κυρίως στροβιλοκινητήρες, θέλει να εισαγάγει αυτοματοποιημένα μη επανδρωμένα πλοία στη ναυτιλιακή βιομηχανία, υποστηρίζοντας ότι θα είναι ασφαλέστερα, φθηνότερα και θα μολύνουν λιγότερο σε σχέση με την, ύψους 375 δισεκατομμυρίων δολαρίων, υπάρχουσα βιομηχανία, αναφέρεται σε ρεπορτάζ του περιοδικού Bloomberg.
Τα μη επανδρωμένα drone ships (“πλοία κηφήνες”) θα λειτουργούν μέσω GPS για να καταστεί ευκολότερη, ασφαλέστερη και πιο προσιτή η μεταφορά του φορτίου στον προβλεπόμενο προορισμό, καθώς δεν θα υπάρχει πλήρωμα να τραφεί ή να στεγαστεί. Ένα ναυτιλιακό στέλεχος δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «το πλήρωμα κοστίζει 3.299 δολάρια την ημέρα, περίπου 44 % του συνολικού κόστους λειτουργίας ενός μεγάλου κοντέινερσιπ”.
Ο Όσκαρ Λεβάντερ, αντιπρόεδρος της εταιρείας και υπεύθυνος για την καινοτομία σε τομείς μηχανολογίας και τεχνολογίας, κάνει λόγο για φορτηγά πλοία φορτωμένα με κοντέινερ από την πλώρη ως την πρύμνη -χωρίς τη γέφυρα όπου διαμένει το πλήρωμα- τα οποία γι’ αυτό το λόγο θα είναι 5% ελαφρύτερο πριν τη φόρτωσή τους και θα χρειάζονται 12-15% λιγότερα καύσιμα.«Η τεχνολογία αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε επίπεδο όπου κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει, δήλωσε σχετικά στο Bloomberg.
Όπως είναι αναμενόμενο, τα συνδικάτα απευχθάνονται αυτήν την ιδέα. Ο Dave Heindel, πρόεδρος των ναυτικών της ITF (International Transport Workers Federation), η οποία εκπροσωπεί πάνω από 600.000 ναυτικούς παγκοσμίως, δήλωσε γραπτώς:
“Δεν μπορεί να και δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τα μάτια, τα αυτιά και τη σκέψη των επαγγελματιών ναυτικών. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι μία από τις πρώτες γραμμές άμυνας στην περίπτωση μηχανικής βλάβης και στις απρόσμενες και ξαφνικές αλλαγές συνθηκών στις οποίες οι θάλασσες του κόσμου μας έχουν συνηθίσει. Είναι πολύ εύκολο να φανταστεί κανείς τους κινδύνους που συνιστούν για το περιβάλλον τα μη επανδρωμένα σκάφη”.
Τα νομοθετικά κωλύματα και ο σκεπτικισμός από πλευράς της βιομηχανίας και των ενώσεων εργαζομένων ενδέχεται να καθυστερήσουν την υιοθέτηση της τεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τον Λεβάντερ, παρ’ όλο που “και η τεχνολογία και η κοινωνία κινείται προς αυτή την κατεύθυνση”.
Μελετώντας αυτή την προοπτική, η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί μια μελέτη 4,8 εκατομμυρίων δολαρίων που ονομάζεται Maritime Unmanned Navigation (MUNIN), στο πλαίσιο του προγράμματος Intelligence in Networks. Πρόκειται για ένα σύστημα που μέσω GPS θα αποτρέπει τα “πλοία-κηφήνες” να κατευθύνονται εκτός πορείας και γενικώς θα διασφαλίζει την ασφάλεια πλεύσης.
Όπως φαίνεται και στο παραπάνω διάγραμμα, μέσω αυτού του συστήματος, το μη επανδρωμένο κοντεινερσιπ αντιλαμβάνεται ότι θα συγκρουστεί με το μικρότερο πλοίου αν μείνει στην ίδια διαδρομή, και αλλάξει διαδρομή ακολουθώντας το πράσινο βέλος, ώστε να αποτραπεί το ατύχημα.
«Είναι δεδομένο ότι το τηλεκατευθυνόμενο σκάφος πρέπει να είναι τόσο ασφαλές όσο και τα σημερινά”, δήλωσε ο Λεβάντερ. “Όμως πραγματικά πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι πολύ ασφαλέστερα”, συμπλήρωσε.