Πειραιάς
21°C

Μία από τις πιο διάσημες άγκυρες στον κόσμο τοποθετήθηκε σε πλατεία στο Χονγκ Κονγκ

28/03/2025

Η γιγαντιαία άγκυρα που ανήκε στο μεγαλύτερο πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ τοποθετήθηκε στο Χονγκ Κονγκ, ως μέρος των σχεδίων για τον εορτασμό της 20ης επετείου του ναυτικού μουσείου της πόλης.

Η άγκυρα του γιγαντιαίου δεξαμενόπλοιου μεταφοράς αργού πετρελαίου Seawise Giant, που απέκτησε ο επίτιμος πρόεδρος του μουσείου, Anthony Hardy, έφτασε και επίσημα στο Hong Kong Maritime Museum Jockey Club Anchor Plaza.

Αυτή η πλατεία με δωρεάν πρόσβαση βρίσκεται στο λιμάνι του νησιού του Χονγκ Κονγκ, πίσω από τις Central Piers 9 και 10, και δίπλα στο μουσείο, δίπλα στις διάσημες προβλήτες του Star Ferry. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και να είναι ανοιχτό στο κοινό έως τον Σεπτέμβριο του 2025.

Η πλατεία θα παρέχει έναν ολοκαίνουργιο διαδραστικό χώρο δημόσιας μάθησης για να αναδείξει την πλούσια θαλάσσια πολιτιστική κληρονομιά του Χονγκ Κονγκ. Εκτός από την προβολή της άγκυρας του Seawise Giant, η πλατεία θα διαθέτει ένα περίπτερο με καθηλωτικές οθόνες ArtTech και διαδραστικές οθόνες, που θα επιτρέπουν στους επισκέπτες να εμβαθύνουν στη θαλάσσια ζωή και τη θαλάσσια ιστορία του Χονγκ Κονγκ.

Η άγκυρα των 36 τόνων, η οποία αρχικά είχε 20 «κλειδιά» στην αλυσίδα που την συγκρατούσε, ήταν τοποθετημένη κάποτε στο Seawise Giant μεταφορικής ικανότητας 657.019 dwt, το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ.

Το πλοίο, που κάποτε ανήκε στον ναυτιλιακό μεγιστάνα του Χονγκ Κονγκ C.Y. Το Tung, διαλύθηκε στις παραλίες του Γκουτζαράτ της Ινδίας το 2010 μετά από 35 χρόνια υπηρεσίας.

Διαβάστε ακόμα: Η σύγκριση του μήκους των πιο γνωστών και των μεγαλύτερων πλοίων στην ιστορία (Video)

Η ιστορία του πλοίου

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 η ιαπωνική Sumitomo Heavy Industries έλαβε παραγγελία από μία ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία για την κατασκευή ενός δεξαμενόπλοιου ULCC, ένα σούπερ-τάνκερ στην ουσία. Το 1979, ενώ το πλοίο είχε σχεδόν ολοκληρωθεί, η ελληνική εταιρεία παράτησε το πρίτζεκτ για άγνωστους λόγους.

Δύο περίπου χρόνια αργότερα, η εταιρεία Orient Overseas Container Line (OOCL) με έδρα στο Χονγκ Κονγκ, εξέφρασε ενδιαφέρον για την απόκτηση του πλοίου, με τον όρο όμως να γίνει το πλοίο ακόμη μεγαλύτερο! Όταν ολοκληρώθηκε η κατασκευή του το πλοίο είχε ολικό μήκος 458,45 μέτρα, με τον ιδιοκτήτη της OOCL Τουνγκ Τσάο Γιουνγκ να του δίνει το όνομα «Seawise Giant».

Το πλοίο χρησιμοποιούνταν για επτά χρόνια για μεταφορά αργού πετρελαίου μεταξύ ΗΠΑ και Μέσης Ανατολής.

Ο βομβαρδισμός του και η καταστροφική πυρκαγιά

Στις 14 Μαΐου 1988, εν μέσω του πολέμου Ιράν-Ιράκ, το πλοίο, το οποίο ήταν φορτωμένο, έπιασε πυρκαγιά από τους βομβαρδισμούς της ιρακινής πολεμικής αεροπορίας που βρισκόταν στην περιοχή. Παρότι υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές δεν βούλιαξε.

Όταν τελείωσε ο πόλεμος, η OOCL είχε υποστεί μεγάλη οικονομική ζημιά, με την επισκευή του πλοίου να κρίνεται απαγορευτική για την εταιρεία. Εκεί ήρθε η νορβηγική εταιρεία Normal International, η οποία είδε μια ευκαιρία.

Η αναγέννηση του

Αποφάσισε να αποκτήσει και να επισκευάσει το πλοίο. Η επισκευή του κόστισε εκατομμύρια δολάρια και όταν ολοκληρώθηκε ονομάστηκε «Happy Giant», ωστόσο σύντομα θα άλλαζε πάλι χέρια, καθώς το 1991 το αγόρασε ο νορβηγός εφοπλιστής Γιούργκεν Γιάρε, , έναντι 39 εκατ. δολαρίων, με το πλοίονα αποκτά το όνομα «Jahre Viking». Για την επόμενη δεκαετία το πλοίο ταξίδευε κανονικά, τραβώντας πάνω του κατά καιρούς τα φώτα της δημοσιότητας, εμφανιζόμενο σε ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές εκπομπές.

Τα δεδομένα στη ναυτιλία ωστόσο άλλαξαν, και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η ναυτιλιακή βιομηχανία έκανε στροφή σε μικρότερα, οικονομικότερα, γρηγορότερα και πιο ευέλικτα δεξαμενόπλοια.

Το σούπερ τάνκερ πωλήθηκε στη First Olsen Tankers το 2004 η οποία το μετονόμασε σε «Knock Nevis» και για πέντε χρόνια το χρησιμοποιούσε ως πλοίο για την αποθήκευση πετελαίου στην πετρελαιοπηγή Αλ Σαχίν στον Περσικό Κόλπο, στα ανοιχτά του Κατάρ.

Το τέλος του

Το πλοίο λίγα χρόνια μετά πωλήθηκε σε διαλυτήρια στην Ινδία και μετονομάστηκε σε «Mont». Έκανε το τελευταίο του ταξίδι, φτάνοντας στα διαλυτήρια τον Δεκέμβριο του 2009. Μέσα σε διάστημα ενός χρόνου, 18.000 εργάτες διέλυσαν το μεγαλύτερο πλοίο του κόσμου. Το μόνο που μένει σήμερα είναι η 36 τόνων άγκυρά του…

Διαβάστε ακόμα: Hellespont Fairfax : Ένα από τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια που φτιαχτήκαν ποτέ!

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
21°C