Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία για τις νέες παραγγελίες πλοίων τον πρώτο μήνα του 2021, με τους εφοπλιστές να οδηγούνται στα ναυπηγεία, παρά το δυσμενές περιβάλλον της πανδημίας και το ασαφές «τοπίο» για το πλοίο του μέλλοντος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny, τον Ιανουάριο του 2021, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για ναυπηγήσεις 118 πλοίων μέσης χωρητικότητας 76.388 dwt, ενώ δαπανήθηκαν συνολικά 4,9 δισ. δολάρια. Οι παραγγελίες είναι αυξημένες κατά 37% από τις 86 του Δεκεμβρίου του 2020 και 53% από τις 77 του Ιανουαρίου του προηγούμενου έτους.
Τα ρεκόρ στη ναυλαγορά των containerships ώθησαν τους εφοπλιστές στις παραγγελίες αρκετών πλοίων αυτού του τύπου, ενώ παρατηρείται και μία «στροφή» σε πλοία που μεταφέρουν «πράσινα» ναυτιλιακά καύσιμα. Έτσι, από τα 118 υπό ναυπήγηση πλοία του Ιανουαρίου, 45 είναι containerships (3,1 δισ. δολαρίων), 32 bulkers (584,4 εκατ. δολαρίων), 18 gas tankers μεταφοράς LNG (183 εκατ. δολαρίων), 15 δεξαμενόπλοια (511,3 εκατ. δολαρίων), 6 gas tankers μεταφοράς LPG (421 εκατ. δολαρίων) και 2 γενικού φορτίου (62 εκατ. δολαρίων).
Τι έκαναν οι «Greeks»
Η ελληνική παρουσία περιορίστηκε σε 8 παραγγελίες πλοίων, χωρητικότητας περίπου 1 εκατ. dwt, ήτοι το 6,78% της συνολικής δραστηριότητας, ενώ δαπανήθηκαν 362 εκατ. δολάρια. Από αυτές τις παραγγελίες, οι 3 αφορούσαν bulkers, χωρητικότητας 230.000 dwt, έναντι 82 εκατ. δολαρίων. Παράλληλα, 3 αφορούσαν tankers, χωρητικότητας 756.500 dwt, έναντι 234 εκατ. δολαρίων και 2 containerships, χωρητικότητας 30.000 dwt, έναντι 46 εκατ. δολαρίων.
Αναλύοντας τις παραγγελίες ανά τύπο πλοίου, στα bulkers οι επενδύσεις κατευθύνθηκαν σε 1 ultramax (61.000 dwt), 1 kamsarmax (82.000 dwt) και 1 post panamax (87.000 dwt). Στα δεξαμενόπλοια οι παραγγελίες αφορούσαν 2 VLCCs (μέσης χωρητ. 300.000 dwt) και 1 suezmax (156.500 dwt). Τέλος, οι παραγγελίες για containerships αφορούσαν 2 handysizes (μέσης χωρητ. 3.000 TEUs).
Ο ελληνόκτητος στόλος, όπως έχει τονίσει και ένας από τους κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες, ο Νίκος Τσάκος, είναι από τους νεότερους παγκοσμίως. Συνεπώς, δεν υφίσταται η ανάγκη, ειδικά με τις παρούσες συνθήκες, να ναυπηγηθούν νέα πλοία.
Δυναμικό ξεκίνημα από τους Κινέζους
Οι Κινέζοι εφοπλιστές είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί σε ναυπηγήσεις και αγοραπωλησίες πλοίων, όπως, άλλωστε, αποδείχτηκε και από την «εκρηκτική» δραστηριότητα του Ιανουαρίου. Πιο συγκεκριμένα, τοποθέτησαν 50 παραγγελίες, χωρητικότητας περίπου 4 εκατ. dwt, έναντι σχεδόν 3 δισ. δολαρίων. Μέ άλλα λόγια, η κινεζική πλοιοκτησία κατέλαβε το 42% της συνολικής ναυπηγικής δραστηριότητας.
Το ενδιαφέρον τους κέντρισαν κυρίως τα containerships (31 έναντι 2,5 δισ. δολαρίων) και ακολούθησαν τα bulkers (8 έναντι 58 εκατ. δολαρίων) και τα tankers (7 έναντι 110,3 εκατ. δολαρίων). Τέλος, επένδυσαν σε 2 gas tankers μεταφοράς LPG (151 εκατ. δολαρίων) και 2 πλοία γενικού φορτίου (62 εκατ. δολαρίων).
Σε ποια ναυπηγεία στράφηκαν οι εφοπλιστές
Από τις 118 παραγγελίες του Ιανουαρίου, οι 69 τοποθετήθηκαν σε κινεζικά ναυπηγεία, τα οποία κατέλαβαν το 58% της συνολικής δραστηριότητας. Στη Νότια Κορέα υπεγράφησαν συμφωνίες για 27 πλοία (23% επί του συνόλου) και στην Ιαπωνία για 22 πλοία (19% επί του συνόλου).
Τα deals που ξεχωρίζουν το 2021
Στα μέσα Ιανουαρίου έγινε γνωστό πως η Latsco Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Λάτση, με επικεφαλής τον Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση, αποφάσισε να ασκήσει option για τη ναυπήγηση δύο ακόμη VLCCs, βάσει της συμφωνίας που είχε υπογράψει με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai.
Η Avin International του Ομίλου Βαρδινογιάννη παρήγγειλε το πρώτο tanker καύσης αμμωνίας στον κόσμο. Η συμφωνία έκλεισε με τα κινεζικά ναυπηγεία New Times Shipbuilding για την κατασκευή του tanker, ενώ προβλέπεται και option για τη ναυπήγηση δύο ακόμη πλοίων.
Παράλληλα, η Cosmoship, συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Σάββα απευθύνθηκε στο κινεζικό ναυπηγείο Huangpu Wenchong Shipbuilding για την κατασκευή μέχρι τεσσάρων containerships. Η συμφωνία προβλέπει την κατασκευή δύο πλοίων και προβλέπει option για δύο ακόμη.
Με τις παραγγελίες νέων δεξαμενόπλοιων συνδέθηκαν πριν από λίγες ημέρες η Maran Tankers, συμφερόντων του Γιάννη Αγγελικούση και η Chandris Hellas, συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή. Από τη μία, η ναυτιλιακή του κ. Αγγελικούση τοποθέτησε παραγγελία για δύο VLCCs, με option για δύο ακόμα στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Samsung Heavy Industries. Από την άλλη, η Chandris ήρθε σε συμφωνία με το, επίσης, νοτιοκορεάτικο Daehan για την κατασκευή ενός tanker, με option για ένα ακόμη.
Τέλος, ο Νίκος Βαφειάς, μέσω της Brave Maritime Corporation, υπέγραψε συμβόλιο με το ναυπηγείο Hyundai για την κατασκευή ενός fully refrigerated, 40.000 κυβικών μέτρων, LPG tanker, με δυνατότητα dual fuel. H παράδοση του πλοίου αναμένεται τον Ιανουάριο του 2023, ενώ το κόστος ήταν σχεδόν 50 εκατ. δολάρια.
Πηγή: Reporter.gr