Ο ελληνικός στόλος ανανεώνεται και αναπτύσσεται παρά τις δυσκολίες

11053299_983073935069985_9122689460311183671_n
Η ελληνική ναυτιλία, διατηρώντας το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, συνεχίζει να αποδεικνύει την αντοχή της παρά τις προκλήσεις που επικρατούν στην αγορά στους περισσότερους τομείς και ειδικότερα στου ξηρού χύδην, καθώς κυριαρχεί η έλλειψη ρευστότητας και η επιλεκτική πολιτική χρηματοδότησης από τις τράπεζες.

Κατά τους 12 μήνες μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2015, ο στόλος αυξήθηκε 4,3% σε αριθμό πλοίων με 4.909 πλοία και 7,75% σε όρους dwt φτάνοντας τα 325,25 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρέχει η ελληνική Petrofin Research. Η διεύρυνση αυτή αντανακλά επίσης τη συνεχιζόμενη ανανέωση, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου εξακολουθεί να μειώνεται και τώρα είναι στα 12,73 χρόνια από 13,26 το 2014, 14,05 το 2013 και 14,7 το 2012. Όταν μπαίνουν ως όριο τα 20.000, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού στόλου μειώνεται ακόμα περισσότερο σε 8,71 από 9,14 χρόνια το 2014 και 9,83 το 2013.

Τα δεδομένα της Petrofin δείχνουν ότι ο στόλος των φορτηγών πλοίων άνω των 20.000 dwt έφτασε τον εντυπωσιακό αριθμό των 163 μονάδων, έριξε την ηλικία τους κατά μέσο όρο στα 8,6 χρόνια και ανέβασε το τόναζ κατά 19,5 dwt, ενώ από την άλλη τους τελευταίους 12 μήνες έχει χάσει μια χούφτα εταιρειών εκμετάλλευσης. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων άνω των 20.000 dwt παραμένει στατικός, παρουσιάζοντας μια μικρή αύξηση της χωρητικότητας των 220,751dwt και μια πολύ μικρή αύξηση του αριθμού των μονάδων, αλλά και μια πτώση στη συνολική ηλικία, που αντικατοπτρίζει την προσπάθεια ανανέωσης.

Στις άλλες κατηγορίες στα ίδια μεγέθη άνω των 20.000 dwt, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γίνεται επίσης λίγο νεότερος από έτος σε έτος, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια κατηγορία που παρουσιάζει βραδύ ρυθμό ανανέωσης. Με 2,9 εκατ dwt είναι επίσης ένας από τους πολύ λίγους κλάδους που παρουσιάζει μια μικρή αύξηση στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται. Η κατηγορία των πλοίων LPG, παραμένει στατική, ενώ ο στόλος LNG και VLGC έχει επεκταθεί σημαντικά με την προσθήκη 24 νέων πλοίων στα 50 του περασμένου έτους.

Σχολιάζοντας την επέκταση του στόλου, ο Διευθύνων Σύμβουλος (MD) της Petrofin Ted Petropoulos, ανέφερε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές είναι προσηλωμένοι στην οικοδόμηση ενός οικολογικού στόλου, καθώς πρόκειται για τα πλοία του μέλλοντος και έχουν την προσδοκία ότι θα καρπωθούν τα οφέλη εν καιρώ, όταν τα συμβατικά πλοία θα αποξηλώνονται ή θα αποφεύγονται από τους ναυλωτές. Δεν αρνείται βέβαια ότι υπήρξαν και επεκτάσεις των παραδόσεων όπως και κάποιες μετατροπές σε δεξαμενόπλοια, αλλά, σε γενικές γραμμές, πιστεύει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν σταθεροί στις παραγγελίες τους και στον στόχο τους να επιβιώσουν στις δύσκολες αγορές.

Συνολικά οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να δεσμεύουν τεράστια ποσά, όχι μόνο να διατηρήσουν τους στόλους τους, αλλά και για να τους μεγαλώσουν και να τους εκσυγχρονίσουν. Όμως, σύμφωνα πάντα με τον Πετρόπουλο, δεν μπορεί να κρυφτεί η ανησυχία τους για την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης, ιδίως της Κίνας, και για το πόσο γρήγορα η ναυτιλία θα επιστρέψει σε ρυθμούς ανάπτυξης για τα έσοδα από τα πλοία, επιτρέποντας την αξιοποίηση του δεσμευμένου κεφαλαίου τους.

“Υπό το φως της συνεχιζόμενης ελληνικής πολιτικής και οικονομικής κρίσης και την τεράστια αβεβαιότητα που περιβάλλει το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας που λειτουργεί εκτός Ελλάδας, λόγω της αναμενόμενης αύξησης της φορολογίας, η αύξηση της χωρητικότητας των πλοίων και η ηλικιακή βελτίωση αποτελεί μια έκπληξη”, συμπεραίνει ο Πετρόπουλος. “Οι Έλληνες ιδιοκτήτες φημίζονται για την ικανότητά τους να διαλέγουν την κατάλληλη στιγμή για να επενδύσουν και αποεπενδύσουν. Ο χρόνος θα δείξει αν έχει δίκιο για άλλη μια φορά σε αυτούς τους άνευ προηγουμένου δύσκολους καιρούς”, καταλήγει το διευθυντικό στέλεχος της Petrofi.