Ο προβληματισμός των γερμανικών τραπεζών που δανείζουν στη ναυτιλία

germanikos_daneismos_nautiliaΟι Γερμανοί δανειστές του κλάδου της ναυτιλίας προετοιμάζονται για μια δύσκολη περίοδο εξαιτίας της συνεχιζόμενης μείωσης του εμπορίου και η αμείωτης ναυπήγησης πλοίων.

Ως η μεγαλύτερη οικονομία στην Ευρώπη, η Γερμανία ήταν ένα από κύρια κέντρα της παγκόσμιας ναυτιλιακής χρηματοδότησης πριν την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Οι 5 τράπεζες που είχαν προβεί στους μεγαλύτερους δανεισμούς έχουν ακόμα περίπου 80 δισεκατομμύρια ευρώ σε εκκρεμή δάνεια από τον κλάδο της ναυτιλίας. Όλες αυτές οι τράπεζες καλούνται να διαχειριστούν ένα μεγάλο πρόβλημα δεδομένου των πιο αυστηρών ελέγχων που τους έχουν πλέον επιβληθεί.

«Η ανισορροπία εξαιτίας της αύξησης τους παγκόσμιου στόλου και της μειωμένης ζήτησης στον κλάδο, θα συνεχίσει και δεν περιμένουμε κάποια ενθαρρυντική ανάκαμψη σαν αποτέλεσμα» είπε την Πέμπτη ο Ralf Bedranowsky, Γενικός Διευθυντής της τράπεζας DVB.

Παγκοσμίως οι τιμές ναύλων έχουν μειωθεί καθώς η πτώση του εμπορίου εξαπλώνεται στις χώρες του δυτικού κόσμου, πρόσφατα και στη Κίνα.

«Είχαμε μια καλή 15ετία χάρη στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας αλλά τώρα τελείωσε» είπε ο Carsten Wiebers, υπεύθυνος για τη χρηματοδότηση πλοίων στο Ipex, προγράμματος

«Δεν θα είναι μια βραχυπρόθεσμη «βουτιά», πρέπει να ετοιμαστούμε για ρυθμούς ανάπτυξης στο παγκόσμιο εμπόριο που είχαμε πριν 20 χρόνια» είπε ο Wieber.

Οι τράπεζες ήδη έχουν λάβει μέτρα για κάποια δάνεια που δεν είναι δυνατό να αποπληρωθούν. Η DVB έκανε ρυθμίσεις ώστε να καλύψει με το παραπάνω απώλειες 142 εκατομμυρίων ευρώ το περασμένο χρόνο για παλιά δάνεια του ναυτιλιακού κλάδου καθώς και πιθανό ρίσκο μη πληρωμών στο offshore ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο της τράπεζας.

«Το ρίσκο αυξάνει συνεχώς για τις τράπεζες που έχουν δανείσει προς το ναυτιλιακό κλάδο καθώς θα πρέπει να ρυθμίσουν τους όρους των ολοένα και αυξανόμενων δανείων που δεν αποπληρώνονται.» είπε ο Alexander Hendricks, αναλυτής πιστωτικών εκτιμήσεων του πρακτορείου Moody’s.

Η ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ, αποτελεί μια επιπλέον απειλή για τους Ευρωπαίους δανειστές καθώς μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης πλοίων έχει γίνει με δολάριο Ηνωμένων Πολιτειών.

Κάποιοι ειδικοί επί ναυτιλιακών θεμάτων όμως μπορούν να αποκομίσουν κέρδη από αυτή τη κατάσταση. Η NordLB και ακόμα 2 συνεργάτες της, έχουν δημιουργήσει μια κοινοπραξία παρέχοντας συμβουλευτική σε τράπεζες για αναδιαμόρφωση μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Υπάρχει πολύ δουλειά πάνω στο αυτό το τομέα. H DVB αναφέρει ότι μεγάλος αριθμός πλοίων ακόμα υπό ναυπήγηση, μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη των αναγκαστικών πωλήσεων, χρεοκοπιών και αναδιαμορφώσεων των δανείων.

Περίπου 500 νέα πλοία κοντέινερ – περισσότερο από το 20% του ήδη υπάρχοντος στόλου – είναι προγραμματισμένα προς παράδοση ως το 2018 καθώς οι ιδιοκτήτες κυνηγούν οικονομίες κλίμακας και πλοία με χαμηλή κατανάλωση καυσίμων, αναφέρει η DVB.

Για να αποφύγουν απώλειες, οι δανειστές έχουν επικεντρωθεί σε πλοία με συμβόλαια όπου εγγυώνται την ναύλωση τους σε βάθος χρόνου για το μέλλον.

«‘Εχουμε γίνει περισσότερο επιλεκτικοί ως προς τους συνεργάτες μας και τα projects.» είπε ο Wieber της KFW. «Σήμερα, περιμένουμε πολύ καλύτερη πιστωτική ποιότητα εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιριών και απαιτούμε πολύ μεγαλύτερο εταιρικό κεφάλαιο.

Η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα και ο γερμανικός χρηματοπιστωτικός παρατηρητής Bafin έχουν διεξάγει αναλυτικό ξεκαθάρισμα χαρτοφυλακίων των δανειστών της χώρας, κάνοντας το απίθανο να υπάρξουν εκ νέου μεγάλα προ βλήματα, είπε ο Hendricks, αναλυτής του Moody’s.

Ωστόσο μερικοί τραπεζίτες ανησυχούν ότι τα μέτρα προφύλαξης από μη εξυπηρετούμενα δάνεια δεν είναι επαρκή.