Μπορεί οι περισσότεροι από εμάς όταν σκεφτόμαστε για το ποιος τύπος πλοίου είναι ο πιο επικίνδυνος στον κόσμο να μας έρχεται στο μυαλό ένα πλοίο μεταφοράς φυσικού αερίου ή ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς πετρελαίου και παράγωγα αυτού ή για κάποιους άλλους ένα κρουαζιερόπλοιο που μεταφέρει χιλιάδες επιβάτες. Ίσως κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί ότι ένα πλοίο μεταφοράς ζώων ίσως είναι το πιο επικύνδηνο στον κόσμο.
Επί του παρόντος, μόνο 64 πλοία μεταφοράς ζώων επιτρέπεται να φορτώνουν ζώα σε λιμάνια της ΕΕ για να τα εξάγουν στη συνέχεια σε τρίτες χώρες. Αυτό το εμπόριο αξίας τουλάχιστον 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ πραγματοποιείται σε πλοία που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, ενώ συνήθως είναι και υπερφορτωμένα.
Η γερμανική φιλοζωική οργάνωση Animal Welfare Foundation e.V. (AWF) μαζί με τη γαλλική περιβαλλοντική οργάνωση Robin des Bois, δημοσιεύουν μια ολοκληρωμένη έκθεση σχετικά με την αξιοπλοΐα, την ασφάλεια, την περιβαλλοντική συμβατότητα και την καταλληλότητα για την υγεία και την καλή διαβίωση των ζώων που φορτώνονται και μεταφέρονται με πλοία από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μιλούν για πολλά: Η μεταφορά ζώων με ακατάλληλα πλοία πρέπει να σταματήσει αμέσως. Τουλάχιστον, είναι απαραίτητη η συμμόρφωση τους με τα διεθνώς δεσμευτικά πρότυπα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Επιτροπή της πρέπει επιτέλους να αναλάβουν την ευθύνη τους σε αυτή τη διαδικασία μετά από ακόμη τρία χρόνια αδράνειας.
«Πριν από τρία χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε την αρχική κοινή μας έκθεση σχετικά με 78 εγκεκριμένα πλοία μεταφοράς ζώων από την ΕΕ. Η φετινή έκθεση δείχνει ότι η ΕΕ και η Επιτροπή της έχουν περιέλθει σε απαράδεκτη αδράνεια κατά τη διάρκεια αυτών των τριών ετών, πράττοντας ενάντια στη σύσταση των δικών τους εξεταστικών επιτροπών.
Σήμερα, επικρατεί αυτή η πραγματικότητα: Ο μέσος μεταφορέας ζώων είναι ένα πλοίο σχεδόν 43 ετών που συγκρατείται μόνο από τη σκουριά και την ελπίδα. Παλαιότερα, λειτουργούσαν ως πλοία μεταφοράς γενικού φορτίου, πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά η ασφάλειά του δεν ήταν πλέον επαρκής για αυτόν τον αρχικό σκοπό. Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να αποτελεί εμπόδιο για τη μεταφορά ζώων. Η καλή διαβίωση των ζώων δεν λαμβάνεται ποτέ υπόψη κατά τη χρήση αυτών των πλοίων ενώ η αξιοπλοΐα και η ασφάλεια αγνοούνται επίσης. Η θαλάσσια μεταφορά ζωντανών ζώων δεν πρέπει να συνεχιστεί με αυτά τα αναξιόπλοα, ανάξια και απλά επικίνδυνα πλοία».
Πλοία με «μαύρη σημαία»
Ακόμη και το 2024, σχεδόν τα μισά από τα εγκεκριμένα πλοία για την μεταφορά ζώων από την ΕΕ φέρουν τη σημαία μιας χώρας που αναφέρεται στο Μνημόνιο του Παρισιού (MoU του Παρισιού) ως «μαύρη σημαία» (για παράδειγμα Τόγκο, Σιέρα Λεόνε ή Τανζανία). Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία αποτελούν εξαιρετικά υψηλό κίνδυνο για τη θαλάσσια κυκλοφορία, καθώς και για τη ζωή των ζώων και του πληρώματος αυτών των πλοίων, καθώς και για το περιβάλλον. Ακόμη και τα πλοία που φέρουν «γκρίζα σημαία» εξακολουθούν να υφίστανται τόσες πολλές ελλείψεις και κινδύνους που ορισμένα από αυτά τα πλοία έχουν κρατηθεί σε λιμάνια έως και 10 φορές. Ωστόσο, μια μόνιμη απαγόρευση αυτών των πλοίων με μαύρη και γκρίζα σημαία, που δικαιολογείται λόγω των τεράστιων ελλείψεών τους, δεν έχει εφαρμοστεί μεταξύ 2021 και 2023 και μέχρι σήμερα.
«Στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τα πλοία που υπόκεινται σε κράτηση λόγω σοβαρών ελλείψεων παροπλίζονται και διαλύονται. Το προφίλ κινδύνου των πλοίων είναι απαράδεκτο και εντοπίζονται στα λιμάνια και συνήθως στοχεύουν οι επιθεωρητές. Όταν πρόκειται για μεταφορά ζώων, Φαίνεται ότι υπάρχει συναίνεση για να αποφευχθεί ακριβώς αυτό. Πριν από τρία χρόνια, 17 πλοία εντοπίστηκαν ότι ενέχουν σημαντικό κίνδυνο. 15 από αυτά τα 17 πλοία εξακολουθούν να είναι εγκεκριμένα από την ΕΕ. Αυτή η κατάσταση είναι εντελώς απαράδεκτη. Παλιά πλοία που έχουν χαρακτηριστεί ότι έχουν γκρι και μαύρες σημαίες πρέπει να τεθούν αμέσως εκτός λειτουργίας. Καλούμε την ΕΕ και την Επιτροπή της να λάβουν άμεσα μέτρα».
Οι καταστροφές συσσωρεύονται
Μεταξύ των 64 εγκεκριμένων από την ΕΕ πλοίων μεταφοράς ζώων, το AWF και το Robin des Bois βρίσκουν μόνο 4 πλοία που είχαν αρχικά κατασκευαστεί ως πλοία για να μεταφέρουν ζώα. Όλα τα άλλα πλοία μετασκευάστηκαν μετά από περίπου 30 χρόνια λειτουργίας τους στη θάλασσα. Το βίντεο δείχνει ότι οι αιχμηρές άκρες, η σκουριά και τα ελαττωματικά στηρίγματα, καθώς και οι υπερβολικά απότομες ράμπες, οδηγούν στο να μην διασφαλίζεται ποτέ η υγεία και η ευημερία των ζώων που μεταφέρονται με αυτά τα πλοία.
Έτσι, η μία καταστροφή διαδέχεται την άλλη στη ιστορία των μεταφορών ζώων με πλοία. Σκηνές όπως αυτές που είδαμε πρόσφατα στο AL KUWAIT ή το BAHIJAH στην Ερυθρά Θάλασσα είναι επίσης συνηθισμένες στα ευρωπαϊκά ύδατα, όπως το ELBEIK και το KARIM ALLAH στο πρόσφατο παρελθόν. Χιλιάδες ζώα περνούν εβδομάδες στις πλωτές φυλακές τους, στέκονται έχοντας μέχρι τον αστράγαλο τα περιττώματά τους, εκτεθειμένα στη ζέστη, τον θόρυβο, τη θαλασσοταραχή, τον συνωστισμό, τις ασθένειες και τελικά, τον θάνατο.
Τώρα ήρθε η ώρα: Μόνο λευκές σημαίες στις θάλασσες της Ευρώπης
Οι θαλάσσιες εξαγωγές ζώντων ζώων στην ΕΕ με αυτά τα παλιά, σκουριασμένα, στο τέλος της ζωής τους και επικίνδυνα πλοία πρέπει να τερματιστούν. Εάν αυτή η εξαγωγή συνεχιστεί ούτως ή άλλως, θα πρέπει να διεξάγεται μόνο σε πλοία πιστοποιημένα από το IACS και επομένως με λευκή σημαία, τα οποία μπορούν τουλάχιστον να εγγυηθούν τα βασικά μέτρα ασφαλείας για τα ζώα και το πλήρωμα του πλοίου. Οι μαύρες και γκρι σημαίες πρέπει να απαγορευθούν στον νέο κανονισμό της ΕΕ για την καλή διαβίωση των ζώων για τις μεταφορές – τα σκάφη που φέρουν αυτές τις σημαίες αποτελούν απαράδεκτο κίνδυνο.
Ο ris Baumgärtner, επικεφαλής του έργου AWF, και η Charlotte Nithart, Robin des Bois-Head of Campaigns, δίνουν ένα σαφές μήνυμα: «Έχουν περάσει τρία χρόνια από την τελευταία κοινή έκθεση του AWF και του Robin des Bois. Τρία χρόνια κατά τα οποία ο πόνος των ζώων σε αυτά τα ακατάλληλα πλοία έγινε απλώς αποδεκτό. Τρία χρόνια κατά τα οποία η ΕΕ και η Επιτροπή της δεν έκαναν τίποτα. Μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια, ένα πράγμα έγινε ακόμη πιο ξεκάθαρο: η νομοθεσία της ΕΕ πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίσει τη βάναυση πραγματικότητα της θαλάσσιας μεταφοράς ζώντων ζώων και διότι κανένα ζώο δεν ανήκει σε ένα πλοίο και δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνεχίσει έτσι».
Μνημόνιο Παρισιού:
Ο οργανισμός αποτελείται από 27 συμμετέχουσες ναυτιλιακές διοικήσεις και καλύπτει τα ύδατα των ευρωπαϊκών παράκτιων κρατών και της λεκάνης του Βόρειου Ατλαντικού από τη Βόρεια Αμερική έως την Ευρώπη. Αποστολή της είναι να εξαλείψει τη λειτουργία πλοίων που δεν πληρούν τα πρότυπα μέσω ενός εναρμονισμένου συστήματος ελέγχου από το κράτος λιμένα. Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται περισσότερες από 17.000 επιθεωρήσεις στα πλοία στα λιμάνια του Μνημονίου του Παρισιού, διασφαλίζοντας ότι πληρούν τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας, ασφάλειας και περιβάλλοντος και ότι τα μέλη του πληρώματος έχουν κατάλληλες συνθήκες διαβίωσης και εργασίας.
IACS (Διεθνής Ένωση Νηογνωμόνων):
Το IACS είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός μελών που περιλαμβάνει 13 Class Societies από όλο τον κόσμο. Ο νηογνώμονας παρέχει ταξινόμηση, νομική πιστοποίηση και υπηρεσίες ως Αναγνωρισμένος Οργανισμός που ενεργεί για λογαριασμό της σημαίας κράτους και βοήθεια στη ναυτιλιακή βιομηχανία και ρυθμιστικούς φορείς όσον αφορά την ασφάλεια στη θάλασσα και την πρόληψη της ρύπανσης, με βάση τη συσσώρευση ναυτιλιακής γνώσης και τεχνολογίας.