Πώς ο Αριστοτέλης Ωνάσης έγινε Κροίσος από μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ

Ο Έλληνας μεγιστάνας απέφυγε τη χρεωκοπία και αύξησε την περιουσία του εξαιτίας του κλεισίματος του στενού.

Μέχρι και πριν λίγες ώρες η Διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, η οποία συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα με την Ερυθρά Θάλασσα, παρέμενε αποκλεισμένη μην επιτρέποντας έτσι την απευθείας αποστολή εμπορευμάτων από την Ευρώπη στην Ασία. Πολλοί έχουν ήδη μετρήσει τις καταστροφικές επιπτώσεις που έχει το μπλοκάρισμα αυτό στην παγκόσμια οικονομία.

Πώς ο Ωνάσης εκμεταλλεύτηκε προηγούμενο “μπλόκο”

Αν και η τρέχουσα διαταραχή του εμπορίου στο κανάλι του Σουέζ μπορεί να είναι καταστροφική από οικονομική άποψη, δεν είναι η πρώτη φορά που το Σουέζ μπλοκαρίστηκε, αλλά το αποτέλεσμα ήταν τότε η συσσώρευση τεράστιου πλούτου για έναν ιδιοκτήτη πλοίου. Ένα παρόμοιο γεγονός στη δεκαετία του 1950 έκανε τον Αριστοτέλη Ωνάση, έναν από τους πιο πλούσιους ανθρώπους του κόσμου.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50, ο Ωνάσης συνήψε συμφωνία με τον Βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας για να έχει αποκλειστικά δικαιώματα για την αποστολή του πετρελαίου της χώρας σε όλο τον κόσμο. Αφού ο Ωνάσης έκανε τη δυνητικά προσοδοφόρα συμφωνία, αγόρασε μια σειρά δεξαμενόπλοιων με ρητό σκοπό την αποστολή πολύτιμου πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας. Λόγω της τεράστιας παραγωγής πετρελαίου της χώρας, ο Ωνάσης απέκτησε μεγάλο αριθμό πλοίων. Αυτή η επένδυση αποδείχτηκε δυνητικά καταστροφική, ωστόσο, όταν ο Έλληνας Κροίσος εμποδίστηκε να μεταφέρει το πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας από τις ΗΠΑ.

Οι εταιρείες των ΗΠΑ, οι οποίες είχαν προηγουμένως συμφωνήσει με τη Σαουδική Αραβία για αποκλειστικά δικαιώματα αποστολής του πετρελαίου της χώρας, ήταν εξοργισμένες από τη συμφωνία του Ωνάση, και η κυβέρνηση των ΗΠΑ μάλιστα παρενέβη.

Η συμφωνία της Σαουδικής Αραβίας μετατρέπεται σε πιθανή καταστροφή

Μετά την εμπλοκή των ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία δεν επέτρεπε σε κανένα από τα τάνκερ του Ωνάση να φορτώσουν πετρέλαιο όταν έφτασαν στο λιμάνι της Σαουδικής Αραβίας, επομένως εγκαταλείφθηκε η συμφωνία μεταξύ του Έλληνα εφοπλιστή και της χώρας. Ο αποκλεισμός των πλοίων του Ωνάση προκάλεσε την γρήγορη αφαίμαξη της περιουσίας του, καθώς πολλά πλοία του καθόταν αδρανής στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο Ωνάσης σκέφτηκε ακόμη και να πουλήσει τον τεράστιο στόλο των δεξαμενόπλοιων αφού συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να αποπληρώσει τα δάνεια που είχε λάβει αρχικά για να αγοράσει τα πλοία. Η τύχη του γρήγορα γύρισε, ωστόσο, όταν η Αίγυπτος διέκοψε κάθε πρόσβαση στο κανάλι του Σουέζ κατά τη διάρκεια της κρίσης του Σουέζ το 1956, αφού το Ισραήλ εισέβαλε στη χερσόνησο του Σινά και τη Λωρίδα της Γάζας. Το κανάλι του Σουέζ, ένα από τα πιο σημαντικά εμπορικά δρομολόγια στον κόσμο, παρέμεινε κλειστό για 6 μήνες. Ο τεράστιος, αδρανής στόλος του Ωνάση ήταν εκεί για να καλύψει την παγκόσμια ανάγκη μετά τον αποκλεισμό του Σουέζ.

Τότε, όπως και τώρα, τα πλοία αναγκάστηκαν να περιηγηθούν σε ολόκληρη την ήπειρο της Αφρικής, ένα πολύ μεγαλύτερο ταξίδι, και σύντομα δεν υπήρχαν αρκετά δεξαμενόπλοια για να καλύψουν τις παγκόσμιες ναυτιλιακές απαιτήσεις λόγω των καθυστερήσεων. Ευτυχώς γι’ αυτόν ο Ωνάσης είχε ένα τεράστιο στόλο πλοίων που ήταν αχρησιμοποίητα, μια ιδανική λύση για μια παγκόσμια ανάγκη για επιπλέον δεξαμενόπλοια.

Ο Ωνάσης μετέτρεψε ό, τι θα μπορούσε να ήταν η καταστροφή του σε όφελος – καθώς η ζήτηση ήταν τόσο υψηλή, και τα πλοία του δεν είχαν συμβόλαιο, ο Έλληνας μεγιστάνας είχε τη δύναμη να ορίσει οποιαδήποτε τιμή ήθελε να τα εκμισθώσει και έκανε μια περιουσία. Σύμφωνα με τα αρχεία, ο Ωνάσης θα μπορούσε να βγάλει 2 εκατομμύρια δολάρια σε ένα ταξίδι με ένα πλήρες δεξαμενόπλοιο εκείνη τη στιγμή. Όταν η Διώρυγα του Σουέζ άνοιξε ξανά έξι μήνες αργότερα, ο Ωνάσης είχε συγκεντρώσει σημαντική περιουσία. Μόνο το 1957, κέρδισε 70 εκατομμύρια δολάρια, όταν μόλις ένα χρόνο πριν πνιγόταν στα χρέη.

 

Πηγή: Greekreporter.com

Διαβάστε ακόμα