Πως χάθηκε το πλοίο στο τρίγωνο του διαβόλου!

trigono_vermoudon_diavolou_

Καρέ καρέ οι τελευταίες ώρες του φορτηγού «El Faro»- Πως έκλεισαν οι “δρόμοι διαφυγής”

Διαστάσεις θρίλερ παίρνει η απώλεια του με σημαία ΗΠΑ φορτηγού πλοίου, μεταφοράς κοντέϊνερ «El Faro», το οποίο έπλεε με πλήρη ταχύτητα προς το κέντρο του τυφώνα Χοακίν, πριν μείνει ακυβέρνητο μέσα σε τεράστια κύματα και ισχυρούς ανέμους, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης των πλοίων.

Τα δεδομένα από την Thomson Reuters Eikon δημιουργούν μεγάλα ερωτηματικά σχετικά με τους ισχυρισμούς του ιδιοκτήτη του πλοίου ότι ο καπετάνιος του πλοίου είχε επιλέξει ένα «ασφαλές σχέδιο» για να περάσει γύρω από τον Χοακίν «με περιθώριο άνεσης», αλλά στη συνέχεια ματαιώθηκε από μηχανικά προβλήματα. Αυτό δείχνει ότι πριν το πλοίο μείνει ακυβέρνητο βρισκόταν σε ταραγμένα νερά, όπως είπαν πολλοί ερωτηθέντες ναυτικοί.

Μετά την εξέταση των δεδομένων, ο Klaus Luhta, πρώην αξιωματικός του Εμπορικού Ναυτικού και επικεφαλής του προσωπικού στη Διεθνή Οργάνωση Πλοιάρχων «Mates and Pilots», έμεινε σιωπηλός για μια στιγμή, καθώς ο ίδιος εξέταζε αυτό που έχει ονομαστεί ως το πιο καταστροφικό ναυάγιο φορτηγού πλοίου με σημαία ΗΠΑ σε περισσότερα από 30 χρόνια.

«Δεν ξέρω τι σκεφτόταν. Δεν μπορώ να κάνω καν εικασίες», είπε ο Luhta σε μια τηλεφωνική συνέντευξη. «Αυτός είχε πλώρη δεξιά στον καιρό».

Ενώ η διαδικασία λήψης των αποφάσεων στο μοιραίο πλοίο μπορεί να φαίνεται ανεξήγητη εκ των υστέρων και από απόσταση, ο κάπτεν Michael Davidson ήταν ένας έμπειρος ναυτικός και δεν είναι σαφές ποιοι παράγοντες επέδρασαν καθοριστικά στην προσπάθειά του να σώσει το πλοίο του από την καταστροφή.

Σημειώνεται ότι «El Faro» σταμάτησε να έχει επικοινωνία με τις Αρχές την 1η Οκτωβρίου, όταν ανέφερε ότι είχε μείνει ακυβέρνητο, παρουσίαζε εισροή υδάτων και είχε κλίση. Δεν είχε δοθεί καμία εξήγηση για την αιτία της ακυβερνησίας.

Ένας εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας Tote Inc, ο Michael Hanson αρνήθηκε να σχολιάσει, λέγοντας ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών, που ερευνά το ναυάγιο, είχε ζητήσει από την εταιρεία να υποβάλει όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με την έρευνα σε αυτούς.

Τα δεδομένα παρακολούθησης των πλοίων, τα οποία μπορούν να προσφέρουν το πιο ολοκληρωμένο κομμάτι της πορείας του «El Faro» ένα 24ωρο πριν από την καταστροφή, δείχνει ότι σε αντίθεση με ορισμένες εκθέσεις το πλοίο δεν ακολούθησε την κανονική του πορεία.

Οδός διαφυγής

Καπετάνιοι των πλοίων που εξέτασαν τα δεδομένα είπαν ότι το πρωί της 30ης Σεπτεμβρίου και ενώ το πλοίο βρισκόταν ακόμη βόρεια από τις Μπαχάμες και εκατοντάδες μίλια μακριά από την καταιγίδα, ο πλοίαρχος του πλοίου είχε τρεις καλές επιλογές:
1) Να επιβραδύνει για να αξιολογήσει τον καιρό.
2) Να γυρίσει προς τα πίσω. Και
3) Να αλλάξει πορεία, με κατεύθυνση δυτικά και να πλησιάσει την ακτή της Φλόριντα.

Με οποιαδήποτε κίνησε το πλοίο θα είχε πρόσβαση σε προγνώσεις καιρού κάθε λίγες ώρες από το Εθνικό Κέντρο Τυφώνα (NHC), δίνοντας την πιθανή ταχύτητα, τη δύναμη και την κατεύθυνση της καταιγίδας.

Το «El Faro» ακολούθησε πορεία κοντά στην ακτή της Φλόριντα στις 25 Αυγούστου, όταν η τροπική καταιγίδα Erika όδευε προς την Καραϊβική. Η απόφαση να μην χρησιμοποιούν τη πορεία αυτή στις 30 Σεπτεμβρίου ήταν ασαφής. Ο καπετάνιος θα μπορούσε να ήταν επιφυλακτικός στο να προσεγγίσει στις ακτές της Φλώριδας και κατόπιν να περάσει ανάμεσα στην Κούβα και τις Μπαχάμες με άσχημο καιρό, λένε ειδικοί της ναυτιλίας.

Όπως το «El Faro» προχωρούσε, οι επιλογές μειώνονταν.

Περίπου στις 5 το απόγευμα (τοπική ώρα) στις 30 του Σεπτέμβρη – εννιά ώρες μετά την ανακήρυξη του Χοακίν σε τυφώνα – το πλοίο κατευθυνόταν για την παλιά «Τρύπα στον τοίχο», ένα πέρασμα στις Μπαχάμες, που χρησιμοποιείτο από τους ναυτικούς για αιώνες για να «γλιστρήσουν» στα δυτικά μέσω των νησιών προς τη Κούβα. Όμως, «δραπετεύοντας» μέσω αυτής της οδού από τον τυφώνα επιμηκύνεται το ταξίδι του πλοίου και καταναλώνονται περισσότερα καύσιμα, πράγμα, που πιθανόν να βάρυνε στην απόφαση του πλοιάρχου να μην ακολουθήσει αυτό τον «δρόμο».

Σε εκείνο το σημείο, το NHC προέβλεψε ότι ο τυφώνας θα περάσει κοντά από τις Μπαχάμες, πριν γυρίσει βόρεια, με αποτέλεσμα ο καπετάνιος να μείνει χωρίς εφικτές εναλλακτικές επιλογές, λένε ειδικοί της ναυτιλίας. Το πλοίο είχε δεσμευτεί σε μια νότια διαδρομή, κατευθείαν στην καταιγίδα.

«Θα πρέπει να έχετε πάντα μια οδό διαφυγής έκτακτης ανάγκης», είπε ο Scott Futcher, ένας καπετάνιος με 20 χρόνια εμπειρίας στη θάλασσα. «Θα έπρεπε να πάει περαιτέρω νότια. Μας δίδαξε (σ.σ. το ναυάγιο) ότι πρέπει να έχουμε μια έξοδο, ακόμη και αν πρέπει να κάνουμε ένα τεράστιο κύκλο».

Τα δεδομένα παρακολούθησης δείχνουν ότι το πλοίο όντως πήγε νοτιότερα, αποκλίνοντας σχεδόν 100 μίλια μακριά από τη συνήθη πορεία του, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να ξεφύγει από τον Χοακίν

Δεν είχε «πολλά περιθώρια για ελιγμούς,» δήλωσε ο John Konrad, πλοίαρχος και ιδρυτής της GCaptain, γνωστής ιστοσελίδας ναυτιλιακών ειδήσεων. «Έχει όλο τον ωκεανό στα αριστερά του σε τυφώνα. Μόλις πάει δυτικά υπάρχουν νησιά εκεί και θα εγκλωβιστεί απ’ όλες τις πλευρές». Η μόνη επιλογή που είχε ήταν να γυρίσει πίσω.

Στις 9.09 μ.μ. στις 30 Σεπτεμβρίου, περίπου 200 χλμ βορειοδυτικά του κυκλώνα, το πλοίο έπλεε με 20 κόμβους (23 mph), σχεδόν με πλήρη ταχύτητα. Το «El Faro» πήγαινε κατ’ ευθείαν στην προβλεπόμενη από το Κέντρο για τους Τυφώνες διαδρομή του τυφώνα.

Στις 02.09 π.μ. (τοπική ώρα), 1 Οκτωβρίου, το «El Faro» ήταν μόλις 50 μίλια από το «μάτι» του Χοακίν. Σε εκείνο το σημείο το πλοίο εξακολουθεί να κινείται με σχεδόν 17 κόμβους, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης των πλοίων.

Αντιμετωπίζοντας σφοδρούς ανέμους και υψηλά κύματα, το πλοίο είχε προχωρήσει πολύ λίγο στις 3:56 π.μ.. Στη τελευταία επικοινωνία του , το πλοίο ήταν λιγότερο από 50 μίλια από το «μάτι» του κυκλώνα και είχε επιβραδυνθεί στους 10,7 κόμβους.

Πηγή: Reuters
pireas2day.gr

Διαβάστε ακόμα:
Το τελευταίο μήνυμα πριν χαθεί το πλοίο κοντέινερ στον τυφώνα.

Διαβάστε ακόμα