Προσάραξη στο Σουέζ: Πληθαίνουν οι φωνές για τη μόνιμη χρησιμοποίηση ρυμουλκών σε κανάλια και σε διαύλους

Το ατύχημα του Ever Given εμπορευματοκιβωτίων στις 23 Μαρτίου 2021 στο κανάλι του Σουέζ θα κρατήσει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία απασχολημένη για τα επόμενα χρόνια.

Πολλές ερωτήσεις παραμένουν αναπάντητες: Θα μπορούσε να συμβεί ένα τέτοιο ατύχημα στη βόρεια Γερμανία, για παράδειγμα στον Έλβα στις δεξαμενές του λιμανιού του Αμβούργου; ή, τι πρέπει να γίνει για να αποκατασταθεί η θαλάσσια κυκλοφορία σε περίπτωση κάπου μπλοκαρίσματος;

Τα αίτια της προσάραξης του Ever Given, το οποίο οδήγησε στο κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ για πάνω από έξι ημέρες με επακόλουθη ζημιά αξίας δισεκατομμυρίων, δεν έχουν ακόμη στην ουσία διευκρινιστεί.

Παρ ‘όλα αυτά, θα πρέπει να γίνει μια συζήτηση για το πως μπορούν να περνάνε με ασφάλεια το κανάλι τα πολύ μεγάλα πλοία, όπως το Ever Given,με σκοπό να αποφευχθούν παρόμοια ατυχήματα στο μέλλον. Εκτός από μια ενδεχόμενη μηχανική βλάβη π.χ. Στο πηδάλιο του πλοίου, υπάρχουν και αίτια που σχετίζονται με την φύση, όπως οι ισχυροί άνεμοι που μπορεί να πνέουν στην περιοχή.

Εάν τα πλοία διασχίζουν στενούς διαύλους, όπως κανάλια ή ποτάμια, υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που μπορούν μα προκαλέσουν πρόβλημα στις μανούβρες του πλοίου και θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν. Εάν το πλοίο είναι πολύ κοντά στην ακτή η σε κάποιο άλλο πλοίο τότε υπάρχει το φαινόμενο του «banking effect». Σε αυτή την περίπτωση η αύξηση της ροής του νερού δημιουργεί κενό με αποτέλεσμα να μειώνει τις ελικτικές ικανότητες του πλοίου.

Η πιο αποτελεσματική βοήθεια σχετικά με το «banking effect», την βλάβη στο πηδάλιο ή την βλάβη στην κυρία μηχανή είναι τα ρυμουλκά τα οποία είναι δεμένα στην πρύμνη και συνοδεύουν το πλοίο καθ’ όλη την διάρκεια του περάσματος από κανάλια ή στενούς διαύλους.

Αυτό το μέτρο ασφαλείας είναι αποδεδειγμένα το πλέον ενδεδειγμένο σε καταστάσεις οι οποίες απαιτούν να σταματήσει το πλοίο σε περίπτωση ανάγκης.

Η ακόλουθη κίνηση αποστολής θα μπορούσε επίσης να είναι καλύτερα ασφαλής και έτσι να προστατεύεται σε τέτοιες περιπτώσεις.

Ήδη από τη δεκαετία του 1970 στις ΗΠΑ, τα δεξαμενόπλοια συνοδεύονταν από ρυμουλκά. Η Νορβηγία επίσης ακολούθησε το ίδιο σύστημα αμέσως μετά από ένα ατύχημα με δεξαμενόπλοιο.

Επίσης δε θα πρέπει να ξεχνάμε το ατύχημα του δεξαμενόπλοιου «Exxon Valdez» (213.855 dwt) στα ανοικτά της Αλάσκας στις 24 Μαρτίου 1989, ως αποτέλεσμα του οποίου έγινε μια τεράστια οικολογική καταστροφή η οποία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν θα ήταν δεμένο κάποιο συνοδευτικό ρυμουλκό.

Συμπέρασμα

Το τελευταίο περιστατικό στο κανάλι του Σουέζ με τον γιγαντιαίο πλοίο «Ever Given» απαιτεί την επανεξέταση των εννοιών ασφαλείας για τις σημαντικές ευρωπαϊκές ναυτιλιακές περιοχές και τα παρακείμενα ύδατα. Πρέπει να ληφθούν μέτρα πριν συμβεί ακόμα ένα ατύχημα, και ίσως κι σοβαρότερο.

Είναι σίγουρο ότι η χρήση ρυμουλκών συνοδείας στο Elbe, τον κύριο Θαλάσσιο διάδρομο για την πρόσβασης στο μεγαλύτερο καθολικό λιμάνι της Γερμανίας, προσφέρει τρία κύρια πλεονεκτήματα:

Πλεονεκτήματα των συνοδευτικών ρυμουλκών

1. Από εν προκαθορισμένο σημείο και μετά το ρυμουλκό συνοδεία προσδένει στη πρύμνη του πλοίου. Με την βοήθεια αυτού του ρυμουλκού μπορεί ελέγχεται καλύτερα η ταχύτητα του πλοίου. Αυτό το πρόσθετο μέτρο ασφαλείας θα μπορούσε να μειώσει τη απόσταση ασφαλείας από το επόμενο μεγάλο πλοίο. Έτσι, αντί για κάποιο μικρότερο αριθμό πλοίων, θα μπορούσε να υπάρξει διαχείρηση ενός μεγαλύτερου αριθμού πλοίων στο λιμάνι κατά τη διάρκεια μια και μόνο παλίρροιας.

2. Σε περίπτωση κάποια μηχανικής βλάβης ενός μεγάλου πλοίου, η ικανότητα του πλοίου να πηδαλιουχεί δεν επηρεάζεται σε βαθμό ώστε να γίνει κάποιο ατύχημα.

3. Σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο πρόβλημα και χρειαστεί να σταματήσει ένα πλοίο στη μέση ενός δίαυλου, τότε τα πλοία που ακολουθούν και τα οποία έχουν και αυτά προσδεμένο ρυμουλκό συνοδείας, μπορούν να σταματήσουν και να αγκυροβολήσουν με ασφάλεια ωσότου επιδιορθωθεί το τυχόν πρόβλημα του προπορευόμενου πλοίου.

Η λειτουργία ρυμουλκών συνοδείας απαιτεί υψηλό επίπεδο προσοχής από όλα τα μέλη του πληρώματος και διορθωτικές κινήσεις από την γέφυρα.

Μετά από ένα ταξίδι οκτώ ωρών, πρέπει να γίνει αλλαγή ρυμουλκού. Ένα δεύτερο ρυμουλκό αντικαθιστά το προηγούμενο. Το πλήρωμα του πρώτου ρυμουλκού μπορεί να ξεκουραστεί, κάτι το οποίο με τη σειρά του έχει το πλεονέκτημα ότι υπάρχει ένα δεύτερο ρυμουλκό διαθέσιμο σε περίπτωση που χρειαστεί.

Για το λιμάνι του Αμβούργου, το νούμερο τρία λιμάνι της Ευρώπης, με την χρησιμοποίηση τεσσάρων έως πέντε ρυμουλκών συνοδείας, τρία μεγάλα πλοία θα μπορούσαν να περνάνε ταυτόχρονα με ασφάλεια κατά τη διάρκεια μιας παλίρροιας

Διαβάστε ακόμα