Ένας Έλληνας ειδικός σε θέματα διάσωσης ζητά τη βελτίωση της προστασίας του θαλάσσιου οικοσυστήματος στο Περσικό Κόλπο μέσω της δημιουργίας της Υπηρεσία Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (UAEMEPA).
Ο Γιώργος Τσαβλίρης, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (Inter Mepa), και διευθυντής της Tsavliris Salvage Group, αποτελεί τον εγκέφαλο της δημιουργίας μιας σειράς οργανισμών προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος σε όλο τον κόσμο.
Ο Τσαβλίρης, ο οποίος έχει μέσα από το έργο διάσωσης του δει από πρώτο χέρι τις συνέπειες της θαλάσσιας ρύπανσης, αλλά του οποίου η φωνή ήταν μια μικρή προειδοποιητική φωνή για ένα εμμονικό με το κόστος κοινό στο Mare Forum στο Άμπου Ντάμπι τον περασμένο μήνα, καλεί τη “δυναμική ναυτιλιακή κοινότητα” του Ντουμπάι να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος της πρωτοβουλίας.
“Είναι ζωτικής σημασίας να ανυψώσουμε και να ενθαρρύνουμε όλους εκείνους που εμπλέκονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία με εκπαιδευτικά και άλλα προγράμματα ευαισθητοποίησης του κοινού που θα εξυπηρετούν το στόχο της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος”, δήλωσε ο Τσαβλίρης σε μια συνέντευξη του στο Seatrade Maritime News.
Με το ένα τρίτο της παγκόσμιας κίνησης αργού και προϊόντων πετρελαίου να πργαματοποιείται καθημερινά στο Περσικό Κόλπο, οι συνέπειες μιας πετρελαϊκής μόλυνσης ή παρόμοιας διαρροή για το θαλάσσιο περιβάλλον είναι δύσκολο να συλληφθούν. Σύμφωνα με τη Lloyd’s List Intelligence περίπου 60 ατυχήματα κατεγράφησαν εντός του Περσικού Κόλπου το περασμένο έτος.
Παρ’ όλα αυτά δεν αναφέρθησαν σημαντικά περιστατικά ρύπανσης. Ερωτηθείς αν υπήρξε τελευταία οποιαδήποτε πρόσφατε “παρ ‘ολίγον” ατυχημα στις χώρες του Κόλπου, είπε: “Αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί καθώς στην πραγματικότητα σπάνια μαθαίνουμε για τα παρ’ ολίγον ατυχήματα στη ναυτιλιακή βιομηχανία”
Μολονότι οι θαλάσσιες μεταφορές έχει συχνά επικριθεί ως σημαντική αιτία ρύπανσης, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, η προστατευτική νομοθεσία και η τεχνολογική πρόοδος έχουν προστεθεί σε ένα πολύ δύσκολο επιχειρηματικό κλίμα.
“Η ναυτιλιακή βιομηχανία γενικότερα παρουσιάζει αυξανόμενη ευαισθησία για το περιβαλλοντικό ζήτημα, [αλλά] πρέπει να έχει πιο ενεργό ρόλο στην καταπολέμηση της ρύπανσης και των οικολογικών επιπτώσεων της βιομηχανίας”, είπε.
Η οργάνωση ομπρέλα INTERMEPA, φέτος γιορτάζει την 10η επέτειό του, βοηθώντας το συντονισμό της παγκόσμιας προσπάθειας για την πρόληψη της θαλάσσιας ρύπανσης.
Ιδρύθηκε στην Ελλάδα από τις τέσσερις εθνικές Ενώσεις (MEPAs), από Ελλάδα, Κύπρος, Αυστραλία και Τουρκία. Από τότε, άλλα τρία μέλη, τη Βόρεια Αμερική, την Ουρουγουάη και την Ουκρανία, έχουν ενταχθεί. HELMEPA, εκπροσωπώντας την Ελλάδα, ήταν το πρώτο που πρέπει να ιδρύθηκε, το 1982.
“Η INTERMEPA και όλες οι MEPAs απολαμβάνουν την υποστήριξη των διεθνών οργανισμών, όπως οι ΙΜΟ, BIMCO, UNEP, USCG και άλλων, στις προσπάθειες αύξησης της περιβαλλοντικής [ευαισθητοποίησης] της ναυτιλίας”, είπε.
Η αποτυχία της Συνόδου Κορυφής των Παρισίων να κάνει ρητή αναφορά στην ευθύνη του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών CO2 στη ναυτιλιακή βιομηχανία δημιουργεί φόβους ότι το θέμα δεν θα πρόκειται να αντιμετωπιστεί σωστά.
“Η [τελευταία] Συμφωνία του Παρισιού πρόσφατα αφήνει ασαφές ποιοι οργανισμοί έχουν τη συνολική ευθύνη για τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλιακή βιομηχανία”, δήλωσε. “Μια μονομερής ή περιφερειακή ρύθμιση θα ήταν καταστροφική για τη ναυτιλία και καταστροφική για την παγκόσμια μείωση των εκπομπών CO2”.
Οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου είχαν στην ουσία διαβρώσει την οικονομική βιωσιμότητα του φυσικού αερίου σε μια εποχή που ως πιο φιλικό προς το περιβάλλον θα μπορούσε να προωθήσει καθαρότερο αέρα και να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια, είπε.
“Οι τρέχουσες συνθήκες της αγοράς κάνουν ακόμα πιο δύσκολη την εισαγωγή νέων περιβαλλοντικών ρυθμίσεων μέχρι να επιστρέψουμε σε υψηλότερες τιμές πετρελαίου”.
Κανένα από τα επτά εμιράτα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων δεν είναι χωρίς σημαντικά τμήματα ακτογραμμής. Στις τελευταίες δύο δεκαετίες, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων ΗΑΕ έχει ανακηρύξει προστατευόμενες θαλάσσιες περιοχές σε πέντε Εμιράτα.
“Το θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον των Η.Α.Ε. βιώνει διάφορες πιέσεις που προκαλούνται από πολλά χρόνια ανάπτυξης, επέκτασης και υπερεκμετάλλευσης των φυσικών παράκτιων και θαλάσσιων πόρων”, αναφέρεται το 2015 στην Κρατική Περιβάλλοντική Έκθεση.
“Δεδομένης της στρατηγικής γεωγραφικής θέσης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της αυξημένης κυκλοφορίας, του μεγέθους των πλοίων και του συνεχώς επεκτεινόμενου όγκου των εμπορικών συναλλαγών, είναι ζωτικής σημασίας να έχουμε σχέδια έκτακτης ανάγκης, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στην περιοχή”, κατέληξε ο Τσαβλίρης.