Η Έλληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare αναμένεται να υπογράψει μια επιβλητική συμφωνία ύψους 1,5 δισ. δολαρίων με την Αναπτυξιακή Τράπεζα της Κίνας (China Development Bank – CDB), κατά τη διάρκεια τριήμερης επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ (Li Keqiang) στην Ελλάδα.
Η συμφωνία δεν σημαίνει ότι θα καταβληθούν τα χρήματα “στο τραπέζι”, αλλά ανοίγει μια γραμμή πίστωσης που σύμφωνα με χρηματιστηριακές πηγές καταδεικνύει την πρόθεση της Costamare (συμφερόντων οικογένειας Κωνσταντακόπουλου) να προχωρήσει σε μια τεράστια παραγγελία σε κινεζικά ναυπηγεία.
Αν και είναι η μεγαλύτερη συμφωνία που πρόκειται να υπογραφεί, διάφορες άλλες γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες αναμένεται επίσης να κλείσουν συμφωνίες κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης. Είναι ενδεικτικό πως από τις συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας-Κίνας που φτάνουν στα 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο στο ναυτιλιακό κλάδο διοχετεύονται 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο ναυτιλιακός όμιλος Libra Group εξασφάλισε μια συμφωνία 460 εκατ. δολαρίων με την ICBC Financial Leasing Company, η οποία περιλαμβάνει 160 εκατ. για την πώληση και επαναμίσθωση (“sale and lease back”) δύο πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τεσσάρων κοντέινερσιπ, καθώς και 300 εκατ. “συμφωνίας φιλίας και συνεργασίας”, προφανώς για τη ναυπήγηση πλοίων σε κινεζικά ναυπηγεία.
Η ναυτιλιακής εταιρεία Diana Shipping υπογράφει “μνημόνιο κατανόησης” με την ICBC, αξίας 200 εκατ. δολαρίων, ενώ η Thenamaris (οικογένεια Μαρτίνου) κλείνει συμφωνία χρηματοδότησης με την Export-Import Bank of China, αξίας 400 εκατ. δολ. Η Ocean Bulk Shipping (Πέτρος Παππάς) αναμένεται να υπογράψει με την Export-Import Bank συμφωνία αξίας 57 εκατ. δολαρίων για δύο πλοία capesize.
Τέλος, μια συμφωνία που καλύπτει 215 εκατ. δολάρια χρηματοδότησης για οκτώ 64.000 dwt τα φορτηγά φορτίου χύδην υπεγράφη μεταξύ της China National Aero-Technology Corporation της Σαγκάης και της Veritas Ship Management του Δημήτρη Κουκά.
Εκτός από τις συμφωνίες με ιδιωτικές εταιρείες, η CDB θα υπογράψει ένα μνημόνιο κατανόησης (memorandum of understanding-MOU) αξίας 1 δισ. ευρώ με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου, μια συμφωνία-ορόσημο σύμφωνα με χρηματιστηριακές πηγές, για την ενίσχυση του μηχανισμού χρηματοδότησης της κατασκευής ελληνικών νεότευκτων πλοίων στην Κίνα.
Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια του 2013 οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έδειξαν εμφανώς την προτίμησή τους στα κινεζικά ναυπηγεία, κάνοντας κρατήσεις για συνολικά 141 πλοία με ολική χωρητικότητα 7 εκατ. gt.
Το Μνημόνιο (MOU) μπορεί επίσης να ενθαρρύνει τις κινεζικές επενδύσεις σε άλλα έργα, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης του λιμανιού, το οποίο είναι ψηλά στην ατζέντα της ελληνικής κυβέρνησης. Ορισμένοι πιστεύουν επίσης ότι μπορεί να ανοίξει την πόρτα για μια φυσική παρουσία των κινεζικών τραπεζών στην Ελλάδα.
Την Παρασκευή ο Λι Κετσιάνγκ και ο Έλληνας Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς έχουν προγραμματιστεί να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις που ελέγχονται από την Cosco στον Πειραιά, σε μια “υψηλού συμβολισμού” επίσκεψη, αφού η Cosco είναι ένας από τους μνηστήρες με στόχο να αποκτήσει το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.