Τετραπλασιάστηκε η θαλάσσια κίνηση σε μια εικοσαετία

aukshsh_thalassias_kinhshs

Η θαλάσσια κυκλοφορία στους ωκεανούς ανά την υφήλιο έχει αυξηθεί 300% κατά τα τελευταία 20 χρόνια, σύμφωνα με μια νέα μελέτη από την Αμερικανική Γεωφυσική Ένωσης (AGU) με στόχο τον ποσοτικό προσδιορισμό της παγκόσμιας κίνησης των πλοίων.

Η έρευνα χρησιμοποίησε δορυφορικά δεδομένα για να εκτιμήσει τον αριθμό των πλοίων στον ωκεανό κάθε χρόνο μεταξύ 1992 και 2012. Ο αριθμός των πλοίων που διασχίζουν τους ωκεανούς αυξήθηκε κατά 605 μεταξύ 1992 και 2002. Η θαλάσσια κίνηση αυξήθηκε με ταχύτερους ρυθμούς κατά τη δεύτερη δεκαετία της μελέτης, φθάνοντας σε ποσοστό αύξησης 10% ανά έτος το 2011.

Η κίνηση αυξήθηκε σε όλους τους ωκεανούς κατά τη διάρκεια των 20 ετών της μελέτης, εκτός της θάλασσας ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας, όπου η αύξηση της πειρατείας έχει σταματήσει σχεδόν εντελώς την εμπορική ναυτιλία από το 2006. Στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού, όπου βρίσκονται οι πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδοί του κόσμου, η κυκλοφορία των πλοίων αυξήθηκε κατά περισσότερο από 300% την περίοδο αυτής της 20ετίας, σύμφωνα με την έρευνα.

Το διεθνές εμπόριο και τα μεγέθη των εμπορικών στόλων έχουν μεγεθυνθεί τάχιστα κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών, επεξηγώντας την απότομη αύξηση της κυκλοφορίας των πλοίων, αναφέρει η έκθεση. Η νέα ανάλυση έχει γίνει δεκτή για δημοσίευση στο Geophysical Research Letters, ένα περιοδικό της Αμερικανικής Γεωφυσικής Ένωσης.

Ο Jean Tournadre, ένας γεωφυσικός στο Ifremer, το Γαλλικό Ινστιτούτο για την Εξερεύνηση της Θάλασσας στην Plouzane, και συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε ότι “τα πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα απορρίπτουν πετρέλαιο, καύσιμα και απόβλητα στο νερό και καυσαέρια στην ατμόσφαιρα. Η ναυτιλία είναι επίσης μια σημαντική πηγή θορύβου, που όλο και περισσότερο θεωρείται δυνητικά επιβλαβής για τα θαλάσσια θηλαστικά”.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η έκρηξη της κυκλοφορίας των πλοίων έχει αυξήσει το ποσό της ρύπανσης στην ατμόσφαιρα, κυρίως πάνω από τη θαλάσσια ζώνη της Σρι Λάνκα-Σουμάτρα-Κίνας, όπου η έρευνα επισημαίνει μια αύξηση 50% σε διοξείδιο του αζώτου κατά τη διάρκεια της 20ετίας.

Ο Tournadre δήλωσε ότι ελπίζει πως η νέα μελέτη θα αυξήσει την κατανόηση των επιστημόνων για το πώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες επηρεάζουν τα θαλάσσια οικοσυστήματα και αναπτύσσουν μεθόδους ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον ανοιχτό ωκεανό.

Η νέα μελέτη είναι η πρώτη που καταγράφει την κυκλοφορία των πλοίων σε παγκόσμια κλίμακα, είπε ο Tournadre. Επί του παρόντος, η κυκλοφορία των πλοίων παρακολουθείται χρησιμοποιώντας το Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS). Όταν τα πλοία είναι κοντά στην ακτή, χρησιμοποιούν αναμεταδότες για να στείλουν πληροφορίες για τη θέση τους σε άλλα πλοία και τους σταθμούς στη στεριά. Ωστόσο, το σύστημα AIS δεν λειτουργεί πολύ καλά, όταν τα πλοία είναι έξω στον ανοικτό ωκεανό. Τα πλοία είναι συχνά εκτός της εμβέλειας των επίγειων σταθμών βάσης ή των άλλων πλοίων, και λίγοι δορυφόροι φέρουν τα όργανα AIS που είναι αναγκαία για τον εντοπισμό σκαφών από το διάστημα.

Η νέα μέθοδος που περιγράφεται στη μελέτη χρησιμοποιεί υψομετρητές, ή όργανα που μετρούν υψόμετρο, πάνω σε δορυφόρους για τον εντοπισμό της θέσης των πλοίων στη θάλασσα, με τον ίδιο τρόπο που αυτά τα μέσα χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση των παγόβουνων.

Ο Tournadre διαπίστωσε ότι τα υψομετρικά δεδομένα αναπαρήγαγαν με ακρίβεια γνωστές θαλάσσιες οδούς και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τον υπολογισμό του αριθμού των πλοίων στους ωκεανούς παγκοσμίως. Η μελέτη χρησιμοποίησε υψομετρικά στοιχεία από επτά διαφορετικούς δορυφόρους για να χαρτογραφήσει την κυκλοφορία των πλοίων το 1992-2012.

Η χρήση δορυφορικών δεδομένων κατέστησε δυνατόν να υπολογιστεί η κυκλοφορία των πλοίων σε ολόκληρο τον πλανήτη, ενώ τα αρχεία του AIS παρέχουν σχετικά περιορισμένη κάλυψη, τόσο σε χώρο όσο και σε χρόνο, είπε ο Tournadre. Η νέα μέθοδος του επέτρεψε επίσης να κοιτάξουμε πίσω στην εικοσαετή κυκλοφορία με τη χρήση αρχειοθετημένων δεδομένων, και να δώσουμε ανεξάρτητες μετρήσεις της κυκλοφορίας των πλοίων που δεν βασίζονται στη θέληση ή την ικανότητα των πλοίων να μεταδώσουν τις δικές τους θέσεις.

Ωστόσο, ο Tournadre προειδοποιεί επίσης ότι ένα μέρος της αύξησης που έχει δει στην κυκλοφορία των πλοίων θα μπορούσε να υπερεκτιμηθεί επειδή τα πλοία, ιδιαίτερα τα κοντέινερσιπ, έχουν γίνει μεγαλύτερα κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες και ενδεχομένως πιο εύκολα στο να ανιχνευθούν με υψομετρικά δεδομένα.