Θα μειώσει τα έξοδα ασφάλισης ο περιορισμός των περιοχών υψηλού κινδύνου πειρατείας;

asfalish_gia_peirateia

Τα έξοδα ασφάλισης για τις ναυτιλιακές εταιρείες είναι πιθανό να πέσουν μετά την πρόσφατη απόφαση του παγκόσμιου ναυτιλιακού φορέα να μειώσει το μέγεθος της περιοχής που αναγνωρίζεται ως περιοχή υψηλού κινδύνου, ή HRA, για περιστατικά πειρατείας από Σομαλούς, επίσημες πηγές ανέφεραν την Τετάρτη.

“Όλα τα άλλα πράγματα παραμένουν ίδια, ένα μειωμένο HRA θα πρέπει πρώτα απ ‘όλα να μειώσει το κόστος ασφάλισης για τους φορείς καθώς τα περισσότερα άλλα μέτρα προστασίας συνιστάται να γίνουν δεκτά”, δήλωσε ο Peter Sand, κορυφαίος ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO (Baltic and International Maritime Council).

Την περασμένη εβδομάδα, η BIMCO έστειλε ένα δελτίο ενημέρωσης περί μείωσης του ανατολικού ορίου του HRA από 78 μοίρες ανατολικά σε 65 μοίρες ανατολικά και το νότιο όριο από 10 μοίρες νότια σε 5 μοίρες νότια.

Τα όρια στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν έχουν μειωθεί σε 15 μοίρες βόρεια και 22 μοίρες βόρεια, αντίστοιχα.

Η BIMCO είναι η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, με περισσότερα από 2.200 μέλη και συχνά αναθεωρεί τις καλύτερες πρακτικές διαχείρισης για προστασία από την πειρατεία γύρω από τη Σομαλία.

Από τη στιγμή που μειώνεται το κόστος ασφάλισης, οι συνθήκες της αγοράς θα καθορίσουν το πόσο γρήγορα τα οφέλη θα περάσουν στους πελάτες, δήλωσε ο Sand.

Αυτό θα έχει αντανάκλαση σίγουρα στις τιμές των ναύλων στα δρομολόγια προς τη δυτική ακτή της Ινδίας, είπε ένας μεσίτης πλοίων ξηρού χύδην που έχει έδρα στη χώρα.

Από τεχνικής άποψης, θα πρέπει να ξεμπερδεύουμε με το πρόσθετο ασφάλιστρο στις εμπορευματικές μεταφορές για τα πλοία που καταπλέουν στα λιμάνια της δυτικής ακτής της Ινδίας, δήλωσε ένας φορέας εκμετάλλευσης μεσίτης πλοίων ξηρού χύδην.

Η βιομηχανία πετρελαιοφόρου είναι λιγότερη αισιόδοξη.

“Αυτή [η μείωση του HRA] είναι περισσότερο μια θεωρητική άσκηση, επειδή δεν υπήρξαν σημαντικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή για σχεδόν τρία χρόνια, με αποτέλεσμα μια αυτόματη αναπροσαρμογή των ναύλων, είπε ένας μεσίτης πετρελαιοφόρων στη Σιγκαπούρη. Η μάστιγα του πειρατείας στην περιοχή έφτασε στο αποκορύφωμά της περίπου το 2011, όταν τα πλοία που διέρχονταν από το HRA έπρεπε να πραγματοποιήσουν σημαντικές δαπάνες για την ανάπτυξη πάνω στα πλοία ομάδων ένοπλων φρουρών ακόμη κι ενώ οι ναυτικές δυνάμεις πήραν θέση μάχης στα διεθνή ύδατα.

“Αμφιβάλλω αν θα είστε σε θέση να ξεχωρίσετε το αποτέλεσμα του μειωμένου HRA στα ναύλα για κάποια από τις επηρεαζόμενες γραμμές”, δήλωσε ο Sand.

Άλλες μεταβλητές της αγοράς είναι πιο σημαντικές, σημείωσε.

Παρά τ’ ότι η BIMCO μείωσε το μέγεθος του HRA, τόνισε επίσης ότι οι ομάδες αυτές διατηρούν την ικανότητα να επιτεθούν με βάση το ιστορικό της δραστηριότητάς τους. “Οποιαδήποτε μείωση της προστασίας στην περιοχή είναι πιθανό να προσφέρει μια ευκαιρία για μια αναβίωση των πειρατικών δραστηριοτήτων”, ανέφερε η BIMCO.

Ως εκ τούτου, σε συνδυασμό με τη δέσμευση της για τις δικές της ευθύνες ασφάλειας, η ναυτιλιακή βιομηχανία εξακολουθεί να υποστηρίζει πλήρως τη συνεχή ανάπτυξη στρατιωτικών δυνάμεων σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της πειρατείας για όσο διάστημα υπάρχει η απειλή των πειρατικών συμμοριών, πρόσθεσε.