Πειραιάς: Νέα «βουτιά» στα διακινούμενα containers- Σφίγγει ο «ισπανικός κλοιός»

Σφίγγει ο… «ισπανικός κλοιός» γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, καθώς ο όγκος των διακινούμενων containers παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα και το Φεβρουάριο, με αποτέλεσμα Βαλένθια και Αλχεθίρας να διεκδικούν με αξιώσεις τα πρωτεία στη Μεσόγειο και την τέταρτη θέση στην Ευρώπη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Cosco, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (ΣΕΠ), η οποία διαχειρίζεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι, το Φεβρουάριο του 2021 διακινήθηκαν από αυτές συνολικά 365 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 414,7 χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων τον ίδιο μήνα του 2020, ήτοι καταγράφηκε μείωση της τάξης του 12%. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο είχαν διακινηθεί 14% λιγότερα «κουτιά», σε ετήσια βάση. Συνολικά, το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους η πτώση στη διακίνηση containers άγγιξε το 13%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι (728,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 837,8 χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων).

Μολονότι η επίδοση του Φεβρουαρίου είναι ελαφρώς βελτιωμένη συγκριτικά με αυτήν του Ιανουαρίου (363,7 χιλιάδες containers), είναι υποδεέστερη από αυτήν του Ιουνίου του 2020 (373,9 χιλιάδες containers), ο οποίος ήταν και ο πιο «αδύναμος» μήνας της προηγούμενης χρονιάς, υποδηλώνοντας πως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας βιώνει μία μίνι κρίση. Ωστόσο, όπως εξηγούν οι πηγές κοντά στη ΣΕΠ, αυτή η κρίση έχει αιτία.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τα «απόνερα» της απεργίας των πλοηγών, η οποία μπορεί να ξεκίνησε και να έληξε στα τέλη Ιανουαρίου, αλλά η συμφόρηση που είχε δημιουργηθεί με τα δεκάδες εγκλωβισμένα πλοία μέσα και έξω από το λιμάνι, έλαβε τέλος τις πρώτες ημέρες του δεύτερου μήνα του έτους, επηρεάζοντας μέχρι τότε την κανονική ροή των εμπορευμάτων. Παράλληλα, ο χιονιάς που έπληξε τη χώρα στα μέσα του περασμένου μήνα ήταν ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας για την αύξηση των διακινούμενων containers.

Οι ίδιες πηγές, όμως, προσθέτουν ότι ο Πειραιάς αφήνει πίσω του τα προβλήματα στο ξεκίνημα της χρονιάς και ήδη λειτουργεί με ικανοποιητικούς ρυθμούς το Μάρτιο. Φυσικά η πορεία του λιμανιού βρίσκεται σε συνάρτηση και με την πανδημία και τις ακυρώσεις δρομολογίων («blank sailings») των liners, οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά την εφοδιαστική αλυσίδα. Στον αντίποδα, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη είναι η «έκρηξη» κατά 60,6% (σε ετήσια βάση) των κινεζικών εξαγωγών το πρώτο δίμηνο του έτους.

Ισπανική «απειλή»

Ο Πειραιάς διατήρησε την τέταρτη θέση στη λίστα με τους ευρωπαϊκούς λιμένες το 2020, αλλά απώλεσε σημαντικό τμήμα της διαφοράς που είχε «χτίσει» από την πέμπτη και την έκτη θέση και συγκεκριμένα από τα λιμάνια της Βαλένθια και της Αλχεθίρας.

Μάλιστα, τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, αμφότερα τα ισπανικά λιμάνια υποδέχτηκαν μεγαλύτερους όγκους φορτίων από τον Πειραιά. Στη μεν Βαλένθια, διακινήθηκαν 465.656 TEUs από 447.617 TEUs τον Ιανουάριο του 2020 (+4,03%). Σύμφωνα με τη διοίκηση του λιμανιού, η θετική τάση στο δεύτερο μισό του 2020 αναμένεται να συνεχιστεί σε όλο το 2021.

Στο λιμάνι της Αλχεθίρας από την άλλη, η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε μεγάλη πτώση, 10,84%, σε ετήσια βάση, τον Ιανουάριο (από 447,9 χιλιάδες σε 399,4 χιλιάδες containers). Ωστόσο, το μέγεθος της πτώσης, αλλά και το σύνολο των «κουτιών» μαρτυρούν καλύτερη επίδοση από αυτήν του Πειραιά.

 

Γιώργος Γεωργίου

Πηγή: Reporter.gr

Διαβάστε ακόμα