11 ναυτικοί παρατημένοι στο έλεος τους σε ένα πλοίο έτοιμο να βουλιάξει

Έντεκα ναυτικοί που έχουν εγκλωβιστεί στο Haj Abdulla, βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο, σε ένα πλοίο το οποίο υπάρχει εισροή υδάτων στα ανοιχτά του Μογκαντίσου της Σομαλίας.

Η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων για τις Μεταφορές (ITF) ζήτησε από τις αρχές να επιτρέψουν στο πλοίο την πρόσβαση έκτακτης ανάγκης στο λιμάνι, αλλά μέχρι στιγμής χωρίς αποτέλεσμα. Αυτό σημαίνει ότι το πλοίο δεν είναι ασφαλές και το πλήρωμα δεν μπορεί να αποβιβαστεί.

Το 44 ετών (!) πλοίο χύδην φορτίου παρουσίασε ρωγμές κάτω από την ίσαλο γραμμή καθώς βρισκόταν εν πλω από το Al Hamrya του Ντουμπάι προς το Νταρ ες Σαλάμ της Τανζανίας. Στις 13 Αυγούστου 2021, το Haj Abdulla κατέφτασε στο λιμάνιο του Mogadishu (τοπικά γνωστό ως Xamar ή Hamar), όπου το πλήρωμα ήλπιζε να υπάρξει έλεγχος στην κατάσταση του πλοίου και να πάρουν προμήθειες. Όμως οι λιμενικές αρχές δεν επέτρεψαν στο πλοίο να μπει στο λιμάνι και διέταξαν να παραμείνει αγκυροβολημένο στα ανοιχτά της ακτής. Το πλήρωμα είναι εκεί από τότε.

«Οι ναυτικοί αντλούσαν νερό μέρα και νύχτα για να κρατήσουν το πλοίο και να μη βουλιάξει», είπε ο Mohamed Arrachedi, Συντονιστής του Δικτύου του Αραβικού Κόσμου και του Ιράν της ITF, ο οποίος προσπαθούσε να δείξει στην διαχειρίστρια εταιρεία και τις λιμενικές αρχές το πλήρωμα. «Το φαγητό και το νερό θα τελειώσουν σε μια μέρα περίπου. Η διεθνής κοινότητα εξακολουθεί να θεωρεί ότι οι ακτές στα ανοιχτά της Σομαλίας διατρέχουν υψηλό κίνδυνο πειρατείας. Το πλήρωμα βρίσκεται σε εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση».

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν ανταποκρίνεται στις ερωτήσεις του ITF Inspectorate και παρόλο που το κράτος σημαίας του πλοίου, η Σιέρα Λεόνε, λέει ότι διεξάγει έρευνα, δεν έχει λάβει κανένα πρακτικό μέτρο για τη βελτίωση της ασφάλειας του πλοίου ή την εξασφάλιση προμηθειών ή μισθών για το πλήρωμα. Σύμφωνα με τη Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας και το διεθνές δίκαιο για τα δικαιώματα των ναυτικών το πλήρωμα έχει εγκαταλειφθεί. Μόνο οι λιμενικές αρχές της Σομαλίας μπορούν να απελευθερώσουν τους ναυτικούς από το επικίνδυνη πλοίο, το οποίο μπορεί ανα πάσα ώρα και στιγμή να βουλιάξει.

Τα έντεκα μέλη του πληρώματος του Haj Abdulla είναι πλέον απλήρωτοι εδώ και έξι μήνες. Σε πολλούς από αυτούς δε έχει λήξει και η σύμβαση τους. Όλοι θέλουν απλώς να πάνε σπίτι τους.

«Όλοι φοβόμαστε για τις ζωές μας εγκλωβισμένοι εδώ στο αγκυροβόλιο», είπε ένα μέλος του πληρώματος στην ITF. «Αυτή τη στιγμή οι αντλίες αντέχουν, αλλά δεν γνωρίζουμε πόσο καιρό το πλοίο μπορεί να παραμείνει χωρίς να βουλιάξει, μέχρι να μπορέσουμε να επιθεωρήσουμε το κύτος. Είναι μια πολύ τρομακτική κατάσταση».

Η ITF έχει έρθει σε επαφή με τους ασφαλιστές του πλοίου, το P&I club Thomas Miller, για να ενεργοποιήσει τη ρήτρα οικονομικής ασφάλειας του πλοίου. Αυτό το είδος ασφάλισης αποτελεί απαίτηση της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας. Προβλέπει ότι κάθε μέλος του πληρώματος θα λάβει έως και τέσσερις μήνες προκαταβολή και καλύπτει το κόστος του επαναπατρισμού του. Ωστόσο, η επιστροφή των ναυτικών στο σπίτι θα είναι αδύνατη χωρίς βοήθεια από τις αρχές του Μογκαντίσου, οι οποίες καλούνται να διευκολύνουν όλη αυτή την διαδικασία.

«Η ITF κάνει εκστρατεία εδώ και χρόνια για να αλλάξει το σύστημα της σημαίας ευκαιρίας», δήλωσε ο Steve Trowsdale, Συντονιστής Επιθεώρησης της ITF. «Υπάρχουν σαφείς υποχρεώσεις προς τα πληρώματα πλοίων. Αυτοί οι ναυτικοί χρειάζονται φαγητό και νερό άμεσα όπως και να δοθεί η δέουσα προσοχή στην ασφάλεια του πλοίου. Χρειάζονται επίσης τους μισθούς που τους χρωστάνε. Έχουν εγκαταλειφθεί από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τώρα θα πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες από τις λιμενικές αρχές και από την σημαία νηολογήσεως του πλοίου.

Φωτογραφίες Άρθρου

Διαβάστε ακόμα