140,000 Έλληνες ναυτικούς είχαμε το 1970 – Θλίψη προκαλεί το νούμερο σήμερα…

Μπορεί η Πολιτεία να μην ανοίγει την πόρτα στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση. Μπορεί να εξακολουθεί να στηρίζει το κρατικό μονοπώλιο, με τίς «Ακαδημίες» να αφήνουν έξω κάθε χρόνο χιλιάδες νέους.

Μπορεί ήδη να λειτουργούν ιδιωτικές ναυτικές ακαδημίες, που παρέχουν όμως διπλώματα καπεταναίων και μηχανικών. Μπορεί ο εκάστοτε υπουργός να μας λέει ότι «έχει έτοιμο το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση» .

Μπορεί το «Νομοσχέδιο Ανωμερίτη» να είναι έτοιμο εδώ και είκοσι ένα χρόνια, αλλά να βρίσκεται «στον πάτο του συρταριού» του κάθε υπουργού Ναυτιλίας.

Και όμως! Παρ ‘ όλα αυτά τα εμπόδια (με θεατή την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η οποία όλο ομιλεί περί «ανάγκης να φτιάξουμε νέους Έλληνες ναυτικούς», αλλά εξακολουθεί να διακατέχεται από το «Σύνδρομο Αμπατιέλου»), η (δεύτερη) ετήσια μελέτη του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) αναφέρει ότι παρατηρήθηκε αύξηση του ενδιαφέροντος για το ναυτικό επάγγελμα, με συμμετοχή των νέων αλλά και των γυναικών!

Μπορεί το 1970 να είχαμε 140.000 Έλληνες ναυτικούς, συμβεβλημένους με το κραταιό τότε ΝΑΤ, αλλά σήμερα έχουμε 25.540. Δηλαδή 120.000 λιγώτερους! Τρομερά νούμερα!

Στην μελέτη, πού επιμελήθηκε ο δρ Δ. Αμίτσης, επισημαίνεται ότι η ανάκαμψη της ναυτικής απασχόλησης, η οποία παρατηρήθηκε αμέσως μετά την κρίση της πανδημίας Covid- 19, συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό. Έτσι, όπως αναφέρει η έκθεση:

• Ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών, ατόμων πού είχαν έστω και μία ημέρα ασφάλισης στο ΝΑΤ ως μέλη πληρωμάτων πλοίων εντός του 2023, ανήλθε σε 25.540, παρουσιάζοντας αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2022.

• Ενθαρρυντικό στοιχείο αποτελεί η συμμετοχή των νέων, ηλικίας 18-30 ετών, στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση, η οποία παρουσίασε το 2023 αύξηση 4% σε σχέση με το 2022.

• Η γυναικεία απασχόληση συνεχίζει να παρουσιάζει ισχυρή αυξητική τάση.

• Το 2023 , οι γυναίκες ναυτικοί εκπροσωπούσαν το 7,1% της συνολικής εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης στην Ελλάδα και στο Μητρώο ήταν καταγεγραμμένες 1.838, υπερβαίνοντας σημαντικά τον διεθνή και ευρωπαϊκό μέσο όρο (1,2% για το 2021 και 2,4% για το 2022 αντίστοιχα).

• Το 2020 υπήρχαν καταχωρισμένοι στα μητρώα του ΝΑΤ 22.992 ναυτικοί, το 2021 23.232, το 2022 αυξήθηκαν σε 24.162 και το 2023 έφτασαν τούς 25.540.

• Το 53% των Ελλήνων ναυτικών παραμένουν στην ναυτική εργασία για διάστημα μεγαλύτερο των 7 μηνών, το 41 % από 1 έως και 6 μήνες, ενώ το 6% εργάζεται μόνο για έναν μήνα. Ωστόσο, το 68% εργάσθηκε πάνω από 4 μήνες.

• Το 82,4% των Ελλήνων ναυτικών είναι ηλικίας κάτω των 45 ετών, ενώ με τον νέο νόμο οι συνταξιούχοι που πήραν πίσω τα ναυτικά φυλλάδια αυξήθηκαν κατά 43%.

• «Υπήρχαν άλλες 7.188 αιτήσεις για εξαγορά υπηρεσίας σε πλοία με ξένη σημαία, μη συμβεβλημένα με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο.

Θυμίζουμε ότι προσφάτως ο Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος δήλωσε ότι τα επόμενα χρόνια θα χρειασθούμε 10.000 Έλληνες ναυτικούς για τα ελληνόκτητα βαπόρια. Πότε, αλήθεια, θα αποφασίσει το Υπουργείο να «απελευθερώσει» την ναυτική εκπαίδευση από το κρατικό μονοπώλιο και την παντογνωσία των συμβούλων;

Έντυπη έκδοση
estianews.gr

Διαβάστε ακόμα