‘Ετος προκλήσεων και το 2013 λόγω υπερπροσφοράς χωρητικότητας σε όλους τους παραδοσιακούς κλάδους

Το 2013 για τη ναυτιλία θα είναι ένα ακόμη έτος προκλήσεων με την υπερπροσφορά χωρητικότητας σε όλους τους παραδοσιακούς κλάδους (ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) και την απειλή της μειωμένης ζήτησης από την άλλη πλευρά λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, να ταλαιπωρούν τους «παίκτες» της αγοράς, σύμφωνα με τις πρώτες αναλύσεις ναυλομεσιτικών οίκων για το νέο έτος.

Απέναντι σε αυτή τη ζοφερή προοπτική οι επενδυτικές ευκαιρίες θα διατηρήσουν τη δυναμική τους, καθώς οι αξίες των πλοίων εξακολουθούν να μειώνονται με αποτέλεσμα να προσελκύουν περισσότερους εν δυνάμει επενδυτές, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, ενώ από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas σημειώνει ότι για το 2013 όλες οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στη ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στη ναυλαγορά, όπου η πορεία της για άλλη μία φορά θα εξαρτηθεί, κυρίως, από την πορεία των αναπτυσσόμενων χωρών και ιδιαίτερα της Κίνας.

«Φως» από την Κίνα

Στο ξηρό φορτίο το 2012 ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε με μέσο όρο τις 921 μονάδες, 41% μειωμένος από το μέσο όρο του 2011 που ήταν 1.549 μονάδες, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Intermodal. Για τις πρώτες ημέρες του 2013 η κατάσταση εμφανίζεται ελαφρώς διαφοροποιημένη, καθώς η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας κατά το τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους ώθησε την εγχώρια ζήτηση του χάλυβα και έδωσε σήμα για καλύτερη εικόνα στους ναύλους με το άνοιγμα της νέας χρονιάς.

Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα από το λιμάνι της Αυστραλίας Hedland αυξήθηκαν κατά 25% το Δεκέμβριο του 2012 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Συνολικά, πάντως, το 2012 οι εισαγωγές της Κίνας σε σιδηρομετάλλευμα σημείωσαν αύξηση 8,4% ελαφρώς χαμηλότερη από ό,τι το 2011.

Σαν αποτέλεσμα της έξαρσης των κινεζικών εισαγωγών το Δεκέμβριο, οι πρώτες ημέρες του νέου έτους έχουν φέρει μία ανοδική κίνηση στους ναύλους των πλοίων. Ο BDI βρίσκεται σε άνοδο από τις αρχές του έτους με αποτέλεσμα οι ναύλοι στα capes να έχουν περάσει πάνω από τα 6.000 δολ. την ημέρα, των panamax να βρίσκονται στην περιοχή των 5.600 δολ. την ημέρα και των supramax στα 7.700 δολ. την ημέρα. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση για πλοία panamax το αμέσως επόμενο διάστημα, μπορεί να αυξηθεί λόγω ανόδου της ανόδου των κινεζικών εισαγωγών άνθρακα.

Ζήτηση για άνθρακα

Σύμφωνα με την Commodore Research, η κινεζική ζήτηση για εισαγόμενο άνθρακα είναι πολύ ισχυρή, λόγω χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα στα λιμάνια, και την εντατικοποίηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το χειμώνα. Πάντως βραχυπρόθεσμα η αγορά των πλοίων τύπου panamax αναμένεται να πιεσθεί από ένα ισχυρό ρεύμα παραδόσεων νεότευκτων. Πολλά πλοία που ήταν να παραδοθούν τον περασμένο Δεκέμβριο δεν παραδόθηκαν με αποτέλεσμα αυτό να γίνει τον Ιανουάριο αναφέρει η Golden Destiny.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τα Capes και τα Panamax αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα αύξησης χωρητικότητας τα 2 τελευταία χρόνια. Η αύξηση του τονάζ για τα Capes υπολογίζεται σε 57,4 εκατ. τόνους για το 2011 και 47,3 εκατ. τόνους για το 2012, ενώ για τα Panamax σε 15,4 εκατ. τόνους και 19,5 εκατ. τόνους αντίστοιχα, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas».

Ο μοναδικός αντισταθμιστικός παράγοντας στην αύξηση του τονάζ για το 2012, ήταν οι διαλύσεις πλοίων οι οποίες έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ και εκτιμάται ότι το 2012 ξεπέρασαν τους 35 εκατ. τόνους.

naftemporiki.gr