ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μείωση 30% της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης

Του
Μηνά Τσαμόπουλου

Η οικονομική κρίση που έχει πλήξει τόσο την Ελλάδα όσο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχει ως αποτέλεσμα η ελληνική ακτοπλοία να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση με άγνωστη κατάληξη.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η κίνηση επιβατών και εμπορευμάτων είναι μειωμένη κατά 30%. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεση τους οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, έχουν χαθεί τέσσερα εκατομμύρια επιβάτες, 500 χιλ. ΙΧ αυτοκίνητα, 140.000 φορτηγά. Υπολογίζεται ότι η συνολική απόδοση εσόδων για τον κλάδο φθάνει ατ 300 εκατομμύρια ευρώ.

Όμως και εφέτος παρά τις αφίξεις-ρεκόρ τουριστών στην Ελλάδα ο κλάδος της ακτοπλοΐας δεν φαίνεται προς το παρόν να κερδίζει κάτι. Αντιθέτως, παρουσιάζει μείωση κατά 4% έως σήμερα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Αιτία είναι η μείωση της αγοραστικής δυνατότητας όχι μόνο των Ελλήνων, που αποτελούν το 75% της κίνησης, αλλά και των Ισπανών, των Ιταλών και – προσφάτως – των Γάλλων επισκεπτών της χώρας μας.

Εξάλλου η ακτοπλοΐα έχει να αντιμετωπίσει ακόμα έναν δυσχερή παράγοντα. Από το 25% των πελατών που είναι ξένοι, αρκετοί πλέον πηγαίνουν κατευθείαν στα νησιά με πτήσεις τσάρτερ.

«Είναι ακριβές οι υπηρεσίες του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» κάτι που πλήττει και εμάς. Θα θέλαμε οι τουρίστες να έρχονται στο «Ελ. Βενιζέλος» να έβλεπαν την Αθήνα και στη συνέχεια να πήγαιναν στα νησιά με τα πλοία» υπογραμμίζουν στελέχη του κλάδου.

Η ακτοπλοΐα διέρχεται μία παρατεταμένη οικονομική κρίση. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια οι συσσωρευμένες ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιριών φτάνουν τα 900 εκ. ευρώ, πράγμα το οποίο δείχνει σε πόσο μεγάλη δυσκολία είμαστε. Πριν από τέσσερα χρόνια οι επιδοτήσεις στο Αιγαίο που ερχόντουσαν με τον κρατικό προϋπολογισμό για τα δρομολόγια ήτανε 130 εκ., ενώ σήμερα είναι 80. Αυτά τα δύο στοιχεία δείχνει ότι η κατάσταση έχει γίνει πολύ πιεστικά.

newmoney.gr

Αύξηση 30% στις εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Ελλάδα τον Νοέμβριο και το Δεκέμβριο «εκτοξεύθηκαν» κατά 29% και 31% αντίστοιχα στα υψηλότερα έως τώρα επίπεδα.

Η εξέλιξη σηματοδοτεί σύμφωνα με τους ειδικούς ένδειξη ότι πολυεθνικοί όμιλοι ξεκινούν σταδιακά να διοχετεύουν μέσω Πειραιά τα προϊόντα τους στην Ευρώπη, αλλά και ότι ο ελληνικός μεταποιητικός και εμπορικός τομέας αυξάνει πάλι τα αποθέματά του.

Και οι δύο αυτές αιτιάσεις κρίνονται ως ιδιαίτερα θετικές αφού αποτελούν πρόδρομους δείκτες της οικονομικής δραστηριότητας.

Η τάση εφόσον όπως αναμένεται συνεχισθεί σημαίνει, κατ’ αρχήν, ότι οι υπεύθυνοι προμηθειών ελληνικών επιχειρήσεων εισάγουν πρώτες ύλες και μεταποιημένα προϊόντα υπό την προσδοκία αύξησης των πωλήσεών τους, εξηγεί επικεφαλής οικονομολόγος ελληνικής τράπεζας.

Στοιχείο ενθαρρυντικό για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Όμως η εγχώρια ζήτηση δεν είναι ακόμα τέτοια που να δικαιολογεί το σύνολο των εμπορευματοκιβωτίων που εκτελωνίστηκαν.

Ως εκ τούτου, εξηγούνται από το γεγονός ότι σταδιακά η χώρα αναδεικνύεται σε προτιμώμενο ευρωπαϊκό δρόμο των εξαγωγών της Ασίας. Σε αυτό άλλωστε παραπέμπουν και οι πρόσφατες συμφωνίες της Cosco με την Hewlett Packard όπως και οι συζητήσεις της λειτουργού των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά και με άλλες πολυεθνικές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ανεξάρτητης διεθνούς υπηρεσίας Container Trades Statistics που προέρχονται από τις ναυτιλιακές μεταφορικές (Liners) και όχι από τα λιμάνια, οι αυξήσεις των εισαγωγών από την Ασία ήταν από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη και συνολικά κατά το τρίτο τρίμηνο της τάξης του25%. Συνολικά στο έτος διαμορφώθηκαν στα 153.000 teu (τυπικό μέγεθος εμπορευματοκιβωτίου ή container).

Ο αριθμός παραμένει ακόμα χαμηλός σε σχέση με τα άνω των 2,7εκατομμυρίων teu που πέρασαν transit από τους σταθμούς μεταφόρτωσης της Cosco (άνω των 2,1 εκατ. teu) και της ΟΛΠ (άνω των 600 χιλ. teu), των φορτίων δηλαδή που ανακατευθύνθηκαν σε άλλους προορισμούς χωρίς να εκτελωνιστούν και να εισαχθούν στην Ελλάδα.

Όμως ήδη μεγάλες εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η κινεζική Lenovo και νοτιοκορεάτες κατασκευαστές οικιακού εξοπλισμού και ηλεκτρονικών ειδών, εξετάζουν την δια της Ελλάδος εξαγωγή των προϊόντων τους στην Ευρώπη.

Την ώρα που στον Πειραιά συμβαίνουν αυτά, οι εισαγωγές στην Ιταλία υποχώρησαν το 2012 κατά 20% και στην Ισπανία κατά 16% ενώ υποχώρηση είχε και η Γαλλία. Συνολικά οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη μειώθηκαν στο 2012 όμως η αύξηση των τελευταίων μηνών στην Ελλάδα μαρτυρά αύξηση των μεριδίων του Πειραιά.

Πρέπει να σημειωθεί ότι εφόσον η σιδηροδρομική διασύνδεση του λιμανιού στο Ικόνιο ολοκληρωθεί και φτάσουν οι συρμοί από τους ΣΕΜΠΟ στο Θριάσιο, από εκεί θα είναι δυνατή η εξαγωγή μέσω του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου σε ολόκληρη την Ευρασία.

Και με σημαντική εξοικονόμηση χρόνου καθώς, όπως αποκαλύφθηκε και από το σκεπτικό της συμφωνίας της HP, απαιτούνται έξι μέρες παραπάνω από ότι στον Πειραιά για να φτάσουν προϊόντα στην Αμβέρσα ή το Ρότερνταμ και ακόμα περισσότερες για το Αμβούργο.

Σε παρουσίαση ενώπιον κλειστού ακροατήριου πρόσφατα η διοίκηση της Cosco στην Ελλάδα άφησε να εννοηθεί πως βρίσκεται σε διαδικασία συνεννόησης με βαλκανικές και κέντρο-ευρωπαϊκές χώρες ώστε να παρακάμψει γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια και να περιορίσει έτσι ακόμα περισσότερο τους χρόνους που χρειάζονται τα containers για να φτάσουν στην καρδιά της Γηραιάς Ηπείρου και συγκεκριμένα στις 3,5 ημέρες από τις 5,5 που χρειάζονται τώρα.

Σημειώνεται πως αυτές τις ημέρες σιδηροδρομικοί συρμοί πραγματοποιούν δοκιμαστικά δρομολόγια επί της νέας γραμμής που συνδέει το Θριάσιο με το Ικόνιο και η ολοκληρωμένη λειτουργία της εκτιμάται ότι θα είναι εφικτή εντός του επόμενου μήνα. Τα επίσημα εγκαίνια είναι πάντως προγραμματισμένα να γίνουν στις αρχές Ιουνίου από τον πρωθυπουργό.

Στον ΟΛΠ η Cosco λειτουργεί δύο προβλήτες (ο ένας υπό ανάπτυξη) και ο ΟΛΠ άλλον έναν. Το 2012 η Cosco διακίνησε μέσω Πειραιά προς την Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Μεσόγειο 2,1 εκατ. teu έναντι 1,18 εκατ. teu το 2011, μια αύξηση της τάξης του 76%. Την ίδια από τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ διακινήθηκαν 626 χιλ teu έναντι 491 χιλ. το 2011, παρουσιάζοντας αύξηση 27,5%.

capital.gr