8 Ελληνίδες στις πιο ισχυρές προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας

Ποιες κυρίες των θαλασσών διαπρέπουν διεθνώς στους τομείς της πλοιοκτησίας, της πλοιοδιαχείρισης και του τραπεζικού τομέα

Οι ισχυρές κυρίες της Ναυτιλίας

Αποτελεί παγκόσμια αναγνώριση η συμμετοχή στη λίστα των 100 προσωπικοτήτων της ναυτιλίας, που δημοσίευσε στην ετήσια αξιολόγησή της η Lloyd’s List, των έξι Ελληνίδων γυναικών που διαπρέπουν στον τομέα της πλοιοκτησίας, της πλοιοδιαχείρισης και άλλων σημαντικών φορέων της ναυτιλίας. Σε αυτές τις έξι γυναίκες προστίθενται άλλες δύο Ελληνίδες που εισήλθαν στη λίστα της Lloyd’s List με τις 10 επιδραστικότερες γυναίκες στον ναυτιλιακό τραπεζικό τομέα.

Η Μαρία Αγγελικούση, της Αngelicoussis Shipping Group, καταλαμβάνει τη 12η θέση, στην 21η θέση βρίσκεται η Αγγελική Φράγκου, του ομίλου Navios, η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Neptune είναι στην 25η θέση, στην 75η θέση είναι η Σεμίραμις Παληού της Diana Shipping, πρόεδρος της Helmepa και της Intermepa, στην 77η θέση είναι η Ελπη Πετράκη της WISTA International και στην 91η θέση η Δωροθέα Ιωάννου, ανώτατο στέλεχος του The American P&I Club.

Η Χριστίνα Μαργέλου και η Μαρίνα Χατζηπατέρα είναι οι άλλες δύο γυναίκες της ελληνικής ναυτιλίας που αξιολογήθηκαν από τη Lloyd’s List για τις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Μαρία Αγγελικούση

Η Μαρία Αγγελικούση, που είναι πυλώνας υποστήριξης της ελληνικής σημαίας, συμπεριλαμβάνεται επίσης και στην 455η θέση στη λίστα του «Forbes», με περιουσία που εκτιμάται στα 5,6 δισ. δολάρια και είναι η πλουσιότερη Ελληνίδα. Διευθύνει την Angelicoussis Group, που, με τις τρεις θυγατρικές ναυτιλιακές της -Maran Tanker, Maran Dry, Maran Gas-, διαχειρίζεται συνολικά 145 ποντοπόρα πλοία συνολικής χωρητικότητας 23.297.429 dwt, απασχολεί 8.461 εργαζομένους και ναυπηγεί άλλα 17 πλοία.

Για τη στήριξή της στην Ελλάδα και στο ελληνικό νηολόγιο, η Μαρία Αγγελικούση δήλωσε πρόσφατα: «Η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων μας έχει υψωμένη την ελληνική σημαία στα 145 πλοία του στόλου μας. Ο όμιλος Αγγελικούση ήταν και θα παραμένει μια ελληνική οικογενειακή επιχείρηση, γιατί αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο του DNA μας και, επίσης, πιστεύουμε στην Ελλάδα».

Η Μαρία Αγγελικούση υπέγραψε συμφωνία πρόσφατα με το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding για τη ναυπήγηση συνολικά οκτώ δεξαμενόπλοιων suezmaxes, διπλού καυσίμου, που η αξία τους θα προσεγγίσει το 1,4 δισ. δολάρια! Είναι τρίτης γενιάς καραβοκύρισσα, κόρη του Γιάννη Αγγελικούση και εγγονή του Αντώνη Αγγελικούση, που στην Κατοχή συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Κράιπε στην Κρήτη, και θεωρείται ο ιδρυτής της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης. Φέρει το όνομα της γιαγιάς της Μαρίας Παπαλιού, της ιστορικής ναυτικής οικογένειας.

Σπούδασε γιατρός, συμμετείχε σε αποστολές στη ζούγκλα της Αφρικής, αλλά τώρα διευθύνει την κορυφαία ναυτιλιακή Angelicoussis Shipping Group, από το μέγαρο της εταιρίας που καταλαμβάνει ένα ολόκληρο τετράγωνο στην Καλλιθέα, με πρόσοψη στη λεωφόρο Συγγρού.

Αγγελική Φράγκου

Η Αγγελική Φράγκου είναι κόρη του Καρδαμυλίτη καπετάν Νικόλα Φράγκου, ιδρυτή της οικογενειακής ναυτιλιακής εταιρίας. Ωστόσο, στις αρχές της δεκαετίας του ’90 χάραξε τη δική της ρότα στη ναυτιλία και διευθύνει σήμερα ναυτιλιακές εταιρίες που διαχειρίζονται πάνω από 200 πλοία. Η Αγγελική Φράγκου για πρώτη φορά συμπεριελήφθη από τους Lloyd’s ανάμεσα στους 100 πλουσιότερους του κόσμου και στις κορυφαίες 10 γυναίκες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2017. Η Αγγελική Φράγκου σπούδασε στο πανεπιστήμιο Farleigh Dickinson στο Νιου Τζέρσεϊ των ΗΠΑ και ακολούθως πήρε master από το Columbia University. Στη συνέχεια, το 1987, εργάστηκε ως αναλύτρια στη Republic National Bank, όπου παρέμεινε έως το 1989.

Σε ηλικία μόλις 25 ετών αγοράζει το πρώτο της πλοίο, το «Fulvia», και ίδρυσε την εταιρία Franser και αργότερα τη Maritime Enterprises Management. Εξαγόρασε στη συνέχεια την International Shipping Enterprises, την οποία το 2004 εισήγαγε στη δευτερογενή αγορά της Νέας Υόρκης, αντλώντας περί τα 200 εκατ. δολάρια.

Η επόμενη κίνηση ήταν εντυπωσιακή, δεδομένου ότι εξαγόρασε τη ναυτιλιακή εταιρία Navios της οικογένειας Δαυίδ. Η μεγάλη και εντυπωσιακή άνοδός της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έγινε όταν εισήγαγε τις μετοχές της Navios Maritime Partners το 2007 και της Navios Maritime Acquisition έναν χρόνο αργότερα, το 2008.

H Navios Maritime Partners ανέβασε πρόσφατα τον αριθμό των παραγγελιών για ναυπηγήσεις σε 28 πλοία, δεδομένου ότι προστέθηκαν τέσσερα δεξαμενόπλοια aframax μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων.

Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρία δήλωσε ότι τα επιπλέον τέσσερα aframax/long δεξαμενόπλοια, που θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers, θα παραδοθούν το 2026.

Από τις πέντε εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρίες που διέθετε στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Οσλο το 2018 σήμερα φαίνεται ότι μάλλον θα διατηρήσει μόνο μία, που αποτελεί και τη ναυαρχίδα των ναυτιλιακών εταιριών της. Πρόκειται για τη Navios Maritime Partners, η οποία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, ο στόλος της αποτελείται από 185 πλοία και είναι ένας συνδυασμός πλοίων Ultra-Handymax, Panamax, Capesize, Containerships και Crude, Product and Chemical Tankers.

Η μεταφορική ικανότητα των πλοίων της εταιρίας ανέρχεται σε 15,7 εκατομμύρια dwt και 235.414 teu και η μέση ηλικία τους είναι 9,8 έτη. Η εταιρία ναυπηγεί επίσης και 22 νεότευκτα πλοία, που θα παραδοθούν στους επόμενους 26 μήνες.

Μελίνα Τραυλού

Η Neptune Lines της Μελίνας Τραυλού πριν από λίγους μήνες παρήγγειλε δύο μονάδες μεταφοράς αυτοκινήτων, σε ναυπηγείο της Κίνας. Τα δύο πλοία θα είναι διπλού καυσίμου, τα οποία θα καίνε και LNG, είναι πλοία της επόμενης γενιάς, 4.200 ceu και θα κατασκευαστούν στο ναυπηγείο Fujian Mawei Shipyard, της Κίνας.Η εταιρία ανέθεσε στη Fujian Mawei Shipbuilding, στο Fuzhou, να ναυπηγήσει και να παραδώσει τα αδελφά πλοία το έτος 2026.

Η Neptune Lines, που ιδρύθηκε το 1975, από τον Νίκο Τραυλό, τα τελευταία χρόνια διευθύνεται από την κόρη του, η οποία είναι πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Ο στόλος αποτελείται από 21 πλοία μεταφοράς οχημάτων, που κυμαίνονται από 1.500 έως 6.500 ceu.

Η Μελίνα Τραυλού γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο Northeastern στη Βοστόνη των ΗΠΑ.

Είναι πρόεδρος των ναυτιλιακών εταιριών Neptune Lines Shipping and Managing Enterprises S.A., που κυριαρχεί στην Ελλάδα πάνω από τέσσερις δεκαετίες στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών οχημάτων, και της Neptune Dry Management Company, που δραστηριοποιείται στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών ξηρού φορτίου.

Είναι πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του Greek National Committee του νηογνώμονα DNV-GL, του διοικητικού συμβουλίου του Hellenic Mutual War Risks Association (Bermuda) Limited, καθώς και του Board of Trustees του πανεπιστημίου Northeastern, της Βοστόνης. Επίσης, είναι μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Malta International Shipowners Association και διατελεί επίτιμος πρόξενος του προξενείου της Δανίας στον Πειραιά.

Αξιακός της κώδικας η κοινωνική αλληλεγγύη. Είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος της ΣYN-ENΩΣIΣ, που είναι ο «βραχίονας» κοινωνικής προσφοράς που έχει αναπτύξει η Ενωση Eλλήνων Eφοπλιστών, καθώς και ιδρυτικό μέλος της Axion Hellas, που στηρίζει έμπρακτα ευάλωτες ομάδες σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Συμμετείχε ενεργά και στην ίδρυση της μη κυβερνητικής οργάνωσης για τη στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας Endeavor Greece.

Στο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) στην COP 28, στο Ντουμπάι, που πραγματοποιήθηκε με θέμα «Shaping the Future of Shipping: Delivering a Net Zero World», η Μελίνα Τραυλού υπογράμμισε τον ρόλο της ναυτιλίας ως του πιο φιλικού προς το περιβάλλον κλάδου μεταφοράς.

Σεμίραμις Παληού

Η Σεμίραμις Παληού διευθύνει την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία Diana Shipping Inc., που διαθέτει από 40 πλοία χύδην ξηρού φορτίου: 4 Newcastlemax, 9 Capesize, 5 Post-Panamax, 6 Kamsarmax, 7 Panamax και 9 Ultramax. Η συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα του στόλου της εταιρίας είναι περίπου 4,7 εκατομμύρια dwt, με σταθμισμένη μέση ηλικία τα 10,65 έτη.

Ανέλαβε και την προεδρία της INTERMEPA και είναι, εκτός από πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA), και η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Ωκεανών (INTERMEPA).

Επισημαίνεται ότι η πρόεδρος της INTERMEPA Σεμίραμις Παληού ανέδειξε τη σημασία της συνέργειας μεταξύ των ναυτιλιακών φορέων και όλων των εταίρων στην αλυσίδα εφοδιασμού για την προώθηση της απανθρακοποίησης και των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Η Σεμίραμις Παληού βρέθηκε για πρώτη φορά στη λίστα των Lloyd’s List με τα 100 πιο ισχυρά πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2022. Με σπουδές υψηλού επιπέδου, η Σεμίραμις Παληού απέκτησε πτυχίο Μηχανολογίας από το Imperial College του Λονδίνου και MSc στη Ναυπηγική από το University College του Λονδίνου, εκτός από τις εταιρίες που διοικεί δραστηριοποιείται έντονα στον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας. Εξελέγη το 2022 στο διοικητικό συμβούλιο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για πρώτη φορά.

Ελπη Πετράκη

Η Ελπη-Ελπινίκη Πετράκη ανήκει στη δεύτερη γενιά της οικογενειακής ναυτιλιακής εταιρίας ENEA Management, η οποία διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια και specialized tankers μικρού μεγέθους. Εχει ασχοληθεί σχεδόν με όλα τα αντικείμενα της εταιρίας και πλέον εξειδικεύεται στο operation, στο chartering και στην ανάπτυξη της εταιρίας και είναι πρόεδρος της WISTA International.

Το 2022 συμπεριελήφθη για πρώτη φορά στην λίστα με τις 100 ισχυρότερες και επιδραστικότερες προσωπικότητας της παγκόσμιας ναυτιλίας, καταλαμβάνοντας την 83η θέση.

Πέρα από την ξεχωριστή διάκριση, η πολύπλευρη, δραστήρια και δυναμική Ελπη Πετράκη αναδείχθηκε τον περασμένο Οκτώβριο πρόεδρος της WISTA International (Women’s International Shipping & Trading Association). Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Ιούνιο, είχε αναλάβει εκ νέου τη θέση της προέδρου στη WISTA Hellas και αποχώρησε πριν από λίγους μήνες. Και αυτές δεν είναι οι μόνες θεσμικές παρουσίες της.

Γόνος εφοπλιστικής οικογένειας, με πάνω από 20 χρόνια έντονης δράσης στο ναυτιλιακό επιχειρείν, είναι, επίσης, αντιπρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και μέλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Δωροθέα Ιωάννου

Η Δωροθέα Ιωάννου ανέλαβε διευθύνουσα σύμβουλος του American P&I Club την 1η Αυγούστου του 2022.

Η Δωροθέα Ιωάννου γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στη Νέα Υόρκη από Ελληνοκύπριους γονείς. Κατέχει ανώτατο πτυχίο Νομικής, από το St John’s University School of Law.

Το 1997 μετεγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και αρχικώς απασχολήθηκε με τη διδασκαλία αγγλικών και σε μια δικηγορική εταιρία. Εισήλθε στον κλάδο των ναυτασφαλίσεων μέσα από την εταιρία Allied Insurance Brokers και ανέλαβε τα ηνία του τμήματος απαιτήσεων, κάνοντας όνομα ως ανερχόμενο ταλέντο στη διαχείριση απαιτήσεων από ναυτικά ατυχήματα. Το 2005 προσελήφθη στο νεοϊδρυθέν γραφείο του SCB (Hellas), στον Πειραιά. Το 2009 ανέλαβε τη γενική διαχείριση του γραφείου. Το 2015 έγινε η πρώτη γυναίκα στην ιστορία του American Club, παγκοσμίως, που αναλαμβάνει senior, εκτελώντας χρέη διευθύντριας Παγκόσμιας Επιχειρησιακής Ανάπτυξης. Το 2017 τιμήθηκε στο Λονδίνο με το βραβείο Επόμενης Γενιάς στη Ναυτιλία από τη Lloyd’s List.

Επίσης, εξελέγη στο διοικητικό συμβούλιο του Propeller Club Port of Piraeus, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στην προεδρία της Επιτροπής Εκπαίδευσης και Νέας Γενιάς και είναι β’ αντιπρόεδρος του International Propeller Club.

Χριστίνα Μαργέλου

Η Χριστίνα Μαργέλου της Eurobank βρίσκεται στην 7η θέση και η Μαρίνα Χατζηπατέρα της TMV στην 9η θέση του Top in Ship Finance 2023 της Lloyds List.

Η Χριστίνα Μαργέλου, που συμπεριλαμβάνεται για δεύτερη συνεχή χρονιά στους 10 κορυφαίους τραπεζίτες, έχει λάβει υψηλή βαθμολογία για τον τρόπο που έχει δημιουργήσει σταθερά το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο. Το διαμόρφωσε, επίσης, σε μια εποχή όπου οι τράπεζες αναμένεται να διαδραματίσουν ρόλο στην πράσινη μετάβαση του κλάδου.

Η Χριστίνα Μαργέλου πρόσφατα δήλωσε: «Σε έναν κόσμο περιορισμένων εκπομπών άνθρακα, η δέσμευση για βιωσιμότητα με χρήση βιώσιμης τεχνολογίας θα εξασφαλίσει ένα μακροπρόθεσμο μέλλον για τη ναυτιλία».

Η Χριστίνα Μαργέλου έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Deree College και είναι κάτοχος MSc σε Shipping, Trade and Finance από το Cass Business School.

H Μαρίνα Χατζηπατέρα

Η Μαρίνα Χατζηπατέρα είναι στην 9η θέση και έχει ιδρύσει την TMV μαζί με τη Soraya Darabi. Η TMV είναι μια εταιρία επιχειρηματικών κεφαλαίων που εστιάζει στην αλυσίδα εφοδιασμού, στα logistics, στη ναυτιλία, στη βιωσιμότητα και στο μέλλον της εργασίας.

Η Μαρίνα Χατζηπατέρα αρχικά υπηρέτησε ως αντιπρόεδρος επενδυτικών σχέσεων στην Dorian LPG, τη ναυτιλιακή εταιρία της οικογένειάς της, την οποία βοήθησε να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο το 2014. Μεταξύ άλλων εταιριών, η Μαρίνα Χατζηπατέρας ηγήθηκε βασικών επενδύσεων στα Nautilus Labs, ShipS kart, Freightify, Portcast, GreyWing και OnePort365.

Επίσης, έχει υπηρετήσει ως αντιπρόεδρος της περιβαλλοντικής επιτροπής της Intertanko για περισσότερο από μια δεκαετία και είναι μέντορας της Endeavor, μιας παγκόσμιας κοινότητας επιχειρηματιών, που επιδιώκει να δημιουργήσει οικοσυστήματα σε αναδυόμενες αγορές σε όλο τον κόσμο. Η Μαρίνα Χατζηπατέρα είναι κάτοχος πτυχίου από το πανεπιστήμιο Georgetown και απόφοιτος του προγράμματος STCW της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

Σπούδασε στο GeorgeTown University και αργότερα εργάστηκε για κάποια χρόνια στην οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση Dorian LPG, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην εισαγωγή της στο αμερικανικό χρηματιστήριο το 2014. Τα τελευταία χρόνια κατοικεί στη Νέα Υόρκη. Από το 2015 είναι μέλος της Περιβαλλοντικής Επιτροπής της Ενωσης των Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων (Intertanko). Το 2017 ίδρυσε την TMV, μαζί με τη συμφοιτήτριά της Soraya Darabi.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
dealnews.gr

Διαβάστε ακόμα