Η Ένωση Διεθνών Ναυτιλιακών Οργανισμών έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την άδικη μεταχείριση και την αυξανόμενη ποινικοποίηση των ναυτικών, υπογραμμίζοντας ότι αυτό το φαινόμενο έχει επιπτώσεις όχι μόνο στους ίδιους τους ναυτικούς αλλά και στη συνολική λειτουργία της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι πρόεδροι των τεσσάρων οργανισμών που συμμετείχαν στη συνάντηση — BIMCO, Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), INTERTANKO και INTERCARGO — συμφώνησαν ότι πρέπει να ληφθούν άμεσες ενέργειες για την ευαισθητοποίηση και την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Συνάντηση στην Αθήνα: Καίρια ζητήματα στο τραπέζι
Στις 6 Φεβρουαρίου 2025, οι ηγέτες των μεγάλων ναυτιλιακών οργανισμών συναντήθηκαν στην Αθήνα και συζήτησαν κρίσιμα ζητήματα, όπως:
- Η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG).
- Οι γεωπολιτικές επιπτώσεις στη ναυτιλία.
- Το πιο επείγον θέμα: η αυξανόμενη άδικη μεταχείριση των ναυτικών.
Ο Nikolaus H. Schües, πρόεδρος της BIMCO, προήδρευσε της συνάντησης, όπου υπογραμμίστηκε η ανάγκη για περισσότερη ευαισθητοποίηση εκτός της ναυτιλιακής κοινότητας σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τα δικαιώματα των ναυτικών.
Αύξηση στις απαγωγές και τις άδικες φυλακίσεις ναυτικών
Σύμφωνα με την έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου, τα περιστατικά πειρατείας μειώθηκαν το 2024, αλλά οι απαγωγές ναυτικών αυξήθηκαν δραματικά. Συγκεκριμένα:
126 ναυτικοί απήχθησαν το 2024, σε σύγκριση με 73 το 2023 και 41 το 2022.
Τα περιστατικά αυτά συνοδεύονται από την έλλειψη αξιόπιστων δεδομένων για τις περιπτώσεις άδικης κράτησης και φυλάκισης ναυτικών. Πολλοί ναυτικοί έχουν συλληφθεί άδικα, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου εντοπίζονται ναρκωτικά ή άλλες παράνομες ουσίες σε πλοία χωρίς την εμπλοκή του πληρώματος.
Δηλώσεις των ηγετών των οργανισμών: Προστασία των ναυτικών
Ο πρόεδρος της BIMCO, Nikolaus H. Schües, μαζί με τον John Xylas της INTERCARGO, τον Emanuele Grimaldi της ICS και τον Rolf Westfal-Larsen Jr. της INTERTANKO, εξέφρασαν τις έντονες ανησυχίες τους: «Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, γίναμε μάρτυρες μιας ανησυχητικής αύξησης στις απαγωγές και τις άδικες φυλακίσεις ναυτικών. Αυτή η κατάσταση είναι καταστροφική και μας προβληματίζει βαθιά.»
Υπογράμμισαν ότι οι ναυτικοί διασφαλίζουν τη μεταφορά του 80% του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά συχνά αντιμετωπίζουν αδικαιολόγητα εμπόδια και κινδύνους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Η υπόθεση του πλοίου Galaxy Leader
Οι πρόεδροι έφεραν ως παράδειγμα την πρόσφατη απελευθέρωση του 25μελούς πληρώματος του πλοίου Galaxy Leader, το οποίο είχε απαχθεί από τους αντάρτες Χούτι και κρατήθηκε για περισσότερες από 430 ημέρες. Αυτή η υπόθεση αποτελεί σύμβολο της ανάγκης για καλύτερη προστασία των ναυτικών.
«Η άδικη στέρηση της ελευθερίας και οι επιθέσεις σε αθώους ναυτικούς δεν πλήττουν μόνο τους ίδιους, αλλά και τις αλυσίδες εφοδιασμού και το παγκόσμιο εμπόριο.»
Προτάσεις για τη βελτίωση της κατάστασης
Οι ηγέτες των οργανισμών πρότειναν:
- Δημιουργία διεθνούς μηχανισμού προστασίας των ναυτικών σε περιπτώσεις ποινικοποίησης και άδικης κράτησης.
- Συλλογή αξιόπιστων δεδομένων για τη δημιουργία μιας βάσης πληροφοριών που θα χρησιμοποιείται για την ανάλυση και την πρόληψη τέτοιων περιστατικών.
- Προώθηση της ευαισθητοποίησης σε διεθνές επίπεδο, ώστε να αναγνωριστούν οι ναυτικοί ως εργαζόμενοι υψηλού κινδύνου.