Το MSC Antonia προσάραξε λόγω GPS spoofing στα ανοιχτά της Τζέντα, με τις πρώτες αναλύσεις να δείχνουν παρεμβολές στο σήμα GPS ως πιθανή αιτία του ατυχήματος, σε μια περιοχή που καταγράφει αυξημένες κυβερνοπαρεμβολές τα τελευταία χρόνια.
Κολλημένο παραμένει τρεις ημέρες μετά την προσάραξη του το MSC Antonia στα ανοιχτά της Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, με τις πρώτες ενδείξεις να δείχνουν ότι το πλοίο πιθανότατα έπεσε θύμα παρεμβολών του GPS ή GPS spoofing όπως συνηθίζεται να λέγεται διεθνώς.
Η ανάλυση από την εταιρεία ναυτιλιακών αναλύσεων Windward έχει επισημάνει τα μοτίβα πλαστογράφησης που κατέληξαν στο πλοίο να προσαράξει κοντά στους ύφαλους Eliza, δυτικά της Τζέντα, με το MarineTraffic να υποστηρίζει επίσης αυτή τη θεωρία. Οι παρεμβολές στο GPS στην Ερυθρά Θάλασσα είναι συνηθισμένες τα τελευταία χρόνια.
Με την άνοδο των παρεμβολών, των ψευδών σημάτων του GPS και των κυβερνοεπιθέσεων σε πολλές τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο να αποδεικνύουν πόσο εύκολο είναι να αναλάβει κανείς τον έλεγχο ενός πλοίου.
Μια έκθεση των Thetius, CyberOwl και HFW, που δημοσιεύθηκε πέρυσι, με τίτλο The Great Disconnect, περιέγραψε λεπτομερώς πολλά πρόσφατα κυβερνοπεριστατικά, συμπεριλαμβανομένου του πώς έγινε η πλαστογράφηση του σήματος από το GPS του δεξαμενόπλοιου Stena Impero αναγκάζοντας το να περάσει σε ιρανικά ύδατα το 2019, με το πλοίο και το πλήρωμά του να τίθενται υπό κράτηση για μήνες.
Ο εξοπλισμός που απαιτείται για βασικές επιθέσεις GPS κοστίζει λιγότερο από 100 δολάρια, προειδοποιεί η έκθεση, προσθέτοντας ότι με τους πόρους ενός έθνους-κράτους, «μια εξελιγμένη πλαστογράφηση σε μια ολόκληρη περιοχή ή θάλασσα δεν είναι απλώς μια πιθανότητα, είναι μια πραγματικότητα».
Η έκθεση της Windward για το πρώτο τρίμηνο του 2025 έδειξε ότι η μέση απόσταση στην οποία μετακινούνται τα πλοία όταν το AIS τους έχει μπλοκαριστεί αυξήθηκε δραματικά από 600 χλμ. το τέταρτο τρίμηνο του 2024 σε 6.300 χλμ. το πρώτο τρίμηνο του 2025, αντιπροσωπεύοντας μια σημαντική κλιμάκωση της ικανότητας παρεμβολών.
Το MSC Antonia, κατασκευής 2009, έγινε πρωτοσέλιδο τον περασμένο Αύγουστο, όταν έχασε πολλά εμπορευματοκιβώτια λόγω κακοκαιρίας ενώ έπλεε στα ανοιχτά της Νότιας Αφρικής.
Τι είναι το GPS spoofing στη ναυτιλία;
Το GPS spoofing είναι μια τεχνική παραπλάνησης όπου ψεύτικα σήματα GPS στέλνονται σκόπιμα σε ένα πλοίο, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να νομίζει ότι βρίσκεται σε λάθος τοποθεσία.
Όπως είναι προφανές, ο σκοπός του είναι να παραπλανηθεί το πλήρωμα και το σύστημα θέσεως και πλοήγησης ενός πλοίου.
Όπως γίνεται αντιληπτό, οι κίνδυνοι είναι αρκετοί και περιλαμβάνουν την προσάραξη, την σύγκρουση, την πλοήγηση σε λάθος ή επικίνδυνα νερά ή και ακόμα την πειρατεία ή κατάσχεση την κατάσχεση του πλοίου
Οι παρεμβολές στο GPS γίνονται από χάκερς μέχρι κρατικές υπηρεσίες ή τρομοκρατικές ομάδες.
Ο κίνδυνος για τη ναυσιπλοΐα είναι πολύ μεγάλος, ειδικά σε περιοχές όπως ο Περσικός Κόλπος και η Ερυθρά Θάλασσα, όπου τέτοια περιστατικά έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.