Πειραιάς
34°C

Ρεκόρ εγκαταλελειμμένων πλοίων με χιλιάδες εγκλωβισμένους ναυτικούς

Δημοσιεύθηκε στις

30/05/2025

από

Μήνυμα εγκαταλελειμμένοι ναυτικοί διαμαρτύρονται: «Βοηθήστε μας, είμαστε 14 μήνες απλήρωτοι»

Η εγκατάλειψη πλοίων σημείωσε ρεκόρ το 2025, με 158 περιπτώσεις και πάνω από 1.500 ναυτικούς να παραμένουν εγκλωβισμένοι χωρίς μισθό, φαγητό ή ιατρική περίθαλψη. Η ITF προειδοποιεί για ανθρωπιστική κρίση που απαιτεί επείγουσες μεταρρυθμίσεις.

Ο αριθμός των εγκαταλελειμμένων πλοίων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 33% σε ετήσια βάση, με 158 περιπτώσεις να έχουν ήδη καταγραφεί έως τον Μάιο του 2025, σε σύγκριση με 119 την ίδια χρονική στιγμή πέρυσι, σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσίευσε η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF).

Αυτές οι περιπτώσεις έχουν επηρεάσει τουλάχιστον 1.501 ναυτικούς – πολλοί από τους οποίους έχουν μείνει απλήρωτοι, χωρίς τροφή, νερό ή ιατρική περίθαλψη, και σε ορισμένες περιπτώσεις τους έχει απαγορευτεί η πρόσβαση σε λιμενικές εγκαταστάσεις για μήνες. Η ITF αναφέρει ότι η τάση υπογραμμίζει μια επιδεινούμενη ανθρωπιστική κρίση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Η εγκατάλειψη είναι ένα αυξανόμενο, συστημικό πρόβλημα», δήλωσε ο Stephen Cotton, γενικός γραμματέας της ITF. «Πίσω από κάθε αριθμό βρίσκεται ένας άνθρωπος που έχει απογοητευτεί από τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις που είναι υπεύθυνες για τη ρύθμισή της. Το γεγονός ότι είμαστε σε καλό δρόμο για να σπάσουμε το φρικτό ρεκόρ του περασμένου έτους είναι ένα σημάδι ότι απαιτείται επείγουσα μεταρρύθμιση».

Η εγκατάλειψη πλοίων συμβαίνει συνήθως όταν οι πλοιοκτήτες παραιτούνται από τις οικονομικές και νομικές τους υποχρεώσεις, αφήνοντας τα πληρώματα εγκλωβισμένα στο πλοίο χωρίς μισθούς ή προμήθειες. H ITF και το παγκόσμιο δίκτυο επιθεωρητών του έχουν παρέμβει για να ανακτήσουν μη καταβληθέντες μισθούς, ανακτώντας περισσότερα από 58,1 εκατομμύρια δολάρια το 2024, συμπεριλαμβανομένων 13,5 εκατομμυρίων δολαρίων για εγκαταλελειμμένα πληρώματα.

Μέχρι στιγμής το 2025, το ITF έχει ανακτήσει επιπλέον 4,1 εκατομμύρια δολάρια για ναυτικούς που επηρεάστηκαν από την εγκατάλειψη. Ωστόσο, με τις περιπτώσεις εγκατάλειψης να αυξάνονται απότομα, το ITF αναφέρει ότι η ικανότητά του να αντιδρά περιορίζεται – και οι μηχανισμοί επιβολής αποτυγχάνουν.

«Έχουμε να κάνουμε με πλοιοκτήτες που εξαφανίζονται, συχνά προστατευμένοι από μητρώα κατώτερων προδιαγραφών που δεν κάνουν τίποτα», δήλωσε ο Steve Trowsdale, επικεφαλής του σώματος επιθεωρητών του ITF. «Συχνά είναι αδύνατο ακόμη και να προσδιοριστεί ποιος είναι ο πλοιοκτήτης του πλοίου. Αυτή η αυξανόμενη ατιμωρησία είναι που κάνει την κατάσταση τόσο επικίνδυνη».

Σύμφωνα με την ITF, το σύστημα σημαίας ευκαιρίας (FOC) βρίσκεται στην καρδιά της κρίσης, επιτρέποντας στα πλοία να νηολογούνται σε χώρες με αδύναμη κανονιστική εποπτεία, ελάχιστη φορολογία και περιορισμένη διαφάνεια. Σήμερα, πάνω από το 50% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου είναι νηολογημένο σε κράτη με δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης (FOC), τα οποία αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 80% των γνωστών περιπτώσεων εγκατάλειψης.

Σε απάντηση στις πρόσφατες καταχρήσεις, η ITF πρόσθεσε το Τουβαλού και τη Γουινέα Μπισάου στον επίσημο κατάλογο FOC, ανεβάζοντας το σύνολο σε 45 χώρες. Και τα δύο έθνη έχουν συνδεθεί με σκιώδεις στόλους που μετακινούν φορτία υπό κυρώσεις και αποφεύγουν τον έλεγχο.

«Η ναυτιλία είναι η κινητήρια δύναμη του παγκόσμιου εμπορίου, ωστόσο οι εργαζόμενοί της αντιμετωπίζονται ως αναλώσιμοι», δήλωσε ο Cotton. «Πρέπει να αποκαλύψουμε και να μεταρρυθμίσουμε το σύστημα FOC. Κάθε πλοίο πρέπει να φέρει μια σημαία που να αποδεικνύει μια διαφανή, ανιχνεύσιμη σύνδεση με τον πραγματικό πραγματικό ιδιοκτήτη του».

Η ITF ζητά μια παγκόσμια αναθεώρηση των συστημάτων καταγραφής πλοίων και πιο ισχυρά εργαλεία επιβολής για τις ρυθμιστικές αρχές. Οι βασικές μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν την επιβολή διαφάνειας στην ιδιοκτησία πλοίων, την εξουσιοδότηση των αρχών να κρατούν πλοία που συνδέονται με κλοπή μισθού ή εγκατάλειψη, τη θέσπιση διεθνών προτύπων λογοδοσίας για τα μητρώα FOC και τη διασφάλιση εγγυημένων τροφίμων, μισθών και επαναπατρισμού για τους ναυτικούς που έχουν μείνει αβοήθητοι.

«Μόνο μέσω μιας γνήσιας σύνδεσης μεταξύ ενός πλοίου και του ιδιοκτήτη του —και της πολιτικής βούλησης για την επιβολή του διεθνούς ναυτικού δικαίου— μπορούμε να τερματίσουμε αυτήν την κρίση», δήλωσε ο Cotton.

Με περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο ναυτικούς να υποστηρίζουν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, η ITF προειδοποίησε ότι χωρίς αποφασιστική δράση, η εγκατάλειψη θα μπορούσε να γίνει ένας νέος κανόνας στην παγκόσμια ναυτιλία.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C