Δεξαμενόπλοιο VLCC εμφανίστηκε στη Ρωσία ενώ έπλεε κοντά στο Ιράν, λόγω παρεμβολής στο σήμα GPS, προκαλώντας ανησυχία στη ναυτιλία.
Η ναυτιλία βρίσκεται αντιμέτωπη με ακόμη μια τεράστια πρόκληση λόγω της πολεμικής σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, έχοντας αυτή την φορά να αντιμετωπίσει και τις παρεμβολές στο σήμα του GPS, κάτι που έχει φέρει τους πλοιάρχους και τα πληρώματα σε πολύ δύσκολη θέση.
Ένα ακόμη λοιπόν παράξενο περιστατικό έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες σχετικά με τις όλο αυξανόμενες παρεμβολές στο σήμα του GPS σε μια από τις πιο ζωτικές θαλάσσιες ζώνες του κόσμου.
Την Κυριακή, το δεξαμενόπλοιο VLCC Front Tyne έπλεε μεταξύ Ιράν και ΗΑΕ όταν τα δεδομένα παρακολούθησης του AIS έδειξαν ξαφνικά το πλοίο σε μια γεωργική περιοχή στη Ρωσία, χιλιάδες μίλια μακριά!
Αργότερα την ίδια ημέρα, τα δεδομένα του AIS έδειξαν το πλοίο να «πηδάει» μεταξύ του νότιου Ιράν και διαφόρων τοποθεσιών στον Κόλπο, σε ένα μοτίβο που οι ειδικοί λένε ότι είναι αποτέλεσμα εξωτερικής παρεμβολής σήματος GPS και όχι φυσικά σφαλμάτων στα συστήματα του πλοίου.
Αυτό το φαινόμενο έχει επηρεάσει σχεδόν 1.000 πλοία από την κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, και γίνεται ολοένα και πιο συνηθισμένο, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών αναλύσεων Windward.
Η κατάσταση θέτει τα πλοία και τα πληρώματα σε έναν μεγάλο κίνδυνο αφού καλούνται να πλεύσουν χωρίς πολλές φορές σήμα στο GPS τους (ή ακόμη χειρότερα ψευδές σήμα από το GPS τους) σε μια περιοχή που υπάρχει ήδη γεωπολιτική αστάθεια.
Καπετάνιοι και πληρώματα σε κρίση: Πλοία Ταξιδεύουν χωρίς GPS λόγω της σύγκρουσης Ισραήλ-Ιράν
Την Τρίτη, λίγες μέρες μετά την «τηλεμεταφορά» του Front Tyne, δύο δεξαμενόπλοια συγκρούστηκαν και έπιασαν φωτιά νότια του Στενού του Ορμούζ.
Ένα από τα δύο πλοία, το Front Eagle, είχε επίσης εμφανιστεί σε διάφορες ψεύτικες τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένης μιας η οποία το έδειχνε στην ξηρά στο Ιράν!
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τέτοιες παρεμβολές, οποίες έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν σε περιοχές συγκρούσεων όπως η Μαύρη Θάλασσα, το Στενό της Ταϊβάν και η Συρία, αναγκάζουν τα πληρώματα να ναυσιπλοούν χωρίς αξιόπιστα δεδομένα.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός έχει πρόσφατα επισημάνει τον κίνδυνο, ζητώντας επείγουσα προσοχή καθώς αυτά τα περιστατικά πλαστογράφησης και παρεμβολής πολλαπλασιάζονται.
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τα πληρώματα των πλοίων, συνεχή εγρήγορση και διασταύρωση της θέσης τους με όλα τα διαθέσιμα μέσα που έχουν.