8 στους 10 ναυτικούς ψεύδονται για τις ώρες ξεκούρασης, σύμφωνα με μια νέα έκθεση-σοκ που αποκαλύπτει τη σιωπηλή πρακτική παραποίησης ωραρίων λόγω φόβου για κυρώσεις και ασφυκτική πίεση από τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Μια ακόμη έκθεση έρχεται να επιβεβαιώσει αυτό που όλοι γνωρίζουν αλλά κανείς στην ουσία δεν παραδέχεται. Στη ναυτιλία έχουν προστεθεί εκατοντάδες κανονισμοί τα τελευταία 50 χρόνια αλλά αυτή συνεχίζει και λειτουργεί όπως λειτουργούσε πριν πολλά πολλά χρόνια.
Όχι γιατί είναι κακοί οι ναυτικοί αλλά γιατί έτσι απαιτείται από την βιομηχανία.
Σύμφωνα με τελευταία έκθεση, το 80,2% των ναυτικών παραδέχτηκε ότι παραποίησαν τα αρχεία εργασίας/ανάπαυσής τους, συχνά αποφεύγοντας να αναφέρουν ότι έχουν εργαστεί περισσότερο και έχουν ξεκουραστεί λιγότερο από αυτό που προβλέπεται.
Η παραποίηση αυτή γίνεται για να αποφύγουν τις παρατηρήσεις από τους επιθεωρητές και από τα Port State Control.
Πολλοί ναυτικοί αναφέρουν ότι η αιτία είναι οι οι συνεχείς πιέσεις που ασκούνται από την βιομηχανία και τη χρόνια υποστελέχωση των πλοίων.
Με σχεδόν το 88% των πληρωμάτων να υπερβαίνουν τα όρια ασφαλούς εργασίας/ανάπαυσης τουλάχιστον μία φορά το μήνα, οι ναυτικοί αισθάνονται υποχρεωμένοι να παραποιούν τα αρχεία καταγραφής από το να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από τις επιθεωρήσεις των λιμεναρχείων, των επιθεωρήσεων από τις πετρελαϊκές εταιρείες αλλά και οποιαδήποτε άλλου είδους επιθεώρηση.
Επικείμενες αλλαγές στις ώρες εργασίας των ναυτικών – Τι φέρνει η σύνοδος του 2025
Δεδομένου ότι μια μεμονωμένη μη συμμόρφωση μπορεί να οδηγήσει σε κράτηση του πλοίου, πρόστιμα ή στο να μπει στη μαύρη λίστα το πλοίο, τα πληρώματα μερικές φορές βλέπουν την παραποίηση των αρχείων ως τον μόνο τρόπο για να βγάλουν εις πέρας τη εργασία ενός πλοίου και να ανταποκριθούν στα αυστηρά εμπορικά χρονοδιαγράμματα.
Ωστόσο, αυτή η διαδεδομένη πρακτική κρύβει κάτω από το χαλάκι τα πραγματικά επίπεδα κόπωσης, αυξάνοντας τον κίνδυνο σε περιστατικά που οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος αλλά και των μακροπρόθεσμων προβλημάτων υγείας.
Η βιομηχανία προφανώς γνωρίζει τι συμβαίνει αλλά κανείς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά. Όλοι ενδιαφέρονται να γίνει η εργασία ενός πλοίου το γρηγορότερο δυνατόν. Και αυτοί που βιάζονται περισσότερο είναι στην ουσία αυτοί που έχουν θεσπίσει και τους κανονισμούς αυτούς!
Είναι φυσικό ότι για να λειτουργήσει ένα πλοίο με τους ρυθμούς που απαιτεί η βιομηχανία, οι μέγιστες ώρες που μπορεί να εργαστεί ένας ναυτικός να μην μπορούν σε καμία περίπτωση να τηρηθούν.
Ή θα αλλάξουν οι κανονισμοί ή θα αλλάξει στο πώς λειτουργεί η βιομηχανία ή θα συνεχίσει να γίνεται αυτό που γίνεται τώρα.