VLCC δεξαμενόπλοια απομακρύνονται από τα Στενά του Ορμούζ, καθώς η ένταση στη Μέση Ανατολή κλιμακώνεται. Με τους ναύλους να αυξάνονται κατακόρυφα και τους πλοιοκτήτες να διστάζουν να στείλουν τα πλοία τους στην περιοχή, η ναυτιλία πετρελαίου βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters τουλάχιστον δύο δεξαμενόπλοια άλλαξαν πορεία και απομακρύνθηκαν από τα στενά του Ορμούζ εν μέσω της έντονης ανησυχίας που υπάρχει στην περιοχή.
Με τα ναύλα για τα VLCC να έχουν ήδη εκτοξευθεί και πολλούς πλοιοκτήτες να αποφεύγουν να στείλουν τα πλοία τους στον Περσικό κόλπο αναμένεται η εκτίναξη των τιμών του αργού πετρελαίου, αφού από τα στενά περνάει το 20% της παγκόσμιας ποσότητας.
Οι τιμές για την μεταφοράς πετρελαίου για τις διαδρομές της Μέσης Ανατολής έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, αφού κάποιες πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες δεξαμενόπλοιων σταμάτησαν να προσφέρουν τα πλοία τους, καθώς συνεχίζουν να αξιολογούν τους κινδύνους από τη σύγκρουση του Ισραήλ με το Ιράν, τροφοδοτώντας έτσι ανησυχίες για τις ροές αργού πετρελαίου από την περιοχή.
Εκτίναξη των ναύλων των δεξαμενόπλοιων VLCC που φορτώνουν από τον Περσικό Κόλπο
Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια VLCC που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή προς την Ανατολική Ασία αυξήθηκαν σχεδόν 60% σε λιγότερο από μία εβδομάδα, την στιγμή η προσφορά πλοίων για τις συγκεκριμένες διαδρομές είναι μικρή.
Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου έχει επηρεαστεί από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, με τις ισραηλινές επιθέσεις στις ιρανικές ενεργειακές και πυρηνικές υποδομές να έχουν εκτοξεύσει τις τιμές.
Ενώ η πιθανότητα σημαντικών διαταραχών στον εφοδιασμό μπορεί να είναι ελάχιστη σε αυτό το στάδιο, η σταθερότητα της ναυτιλίας στη Μέση Ανατολή και γύρω από αυτήν παρακολουθείται στενά.
Η περιοχή φιλοξενεί περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής πεταλιού και οι μεγάλοι εξαγωγείς όπως η Σαουδική Αραβία έχουν περιορισμένο περιθώριο να εκτρέψουν τις εξαγωγές εάν χρειαστεί.
Καθώς οι εχθροπραξίες έχουν ενταθεί, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων παρακολουθούν τις συνθήκες για τη ναυσιπλοΐα μέσω του Στενού του Ορμούζ, της ζωτικής σημασίας πλωτής οδού που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Ινδικό Ωκεανό.
Οι πλοιοκτήτες διστάζουν να στείλουν τα πλοία τους στον Κόλπο, θέτοντας τις βάσεις για υψηλότερες τιμές ναύλων και την πιθανότητα διαταραχών.
Η τιμή αναφοράς για ένα δεξαμενόπλοιο VLCC το οποίο είναι ικανό να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στην Κίνα – τη διαδρομή TD3C – αυξήθηκε σε 70 έως 71 μονάδες παγκόσμιας κλίμακας τη Δευτέρα, από περίπου 44 την περασμένη Πέμπτη, πριν το Ισραήλ χτυπήσει το Ιράν, σύμφωνα με ναυλομεσίτες.
Οι μονάδες παγκόσμιας κλίμακας είναι ένα ποσοστό μιας υποκείμενης σταθερής τιμής, η οποία ορίζεται για κάθε κύρια διαδρομή στην αρχή του έτους.
Σε ημερήσια βάση, το κόστος ναύλωσης ήταν κοντά στα 46.000 δολάρια τη Δευτέρα, σύμφωνα με στοιχεία του Baltic Exchange.
Αυτό το ποσό είναι αυξημένο κατά περισσότερο από 12.000 δολάρια από την προηγούμενη συνεδρίαση, το μεγαλύτερο από τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους.
Οι συμφωνίες προθεσμιακών εμπορευματικών μεταφορών – ένα παράγωγο που επιτρέπει στους αγοραστές να κλειδώνουν μελλοντικές τιμές – έχουν αυξηθεί ως ένδειξη προσοχής σε ολόκληρο τον τομέα.
Οι συμφωνίες FFA για τη διαδρομή TD3C αυξήθηκαν σε περίπου 14,50 δολάρια ανά τόνο κάποια στιγμή τη Δευτέρα, σε σύγκριση με περίπου 11 δολάρια πριν από τις επιθέσεις του Ισραήλ στο Ιράν.