Πειραιάς
34°C

Κίνδυνος για τη ναυσιπλοΐα: Συνεχίζονται τα προβλήματα με το σήμα του GPS στο Ορμούζ

Δημοσιεύθηκε στις

27/06/2025

από

Κίνδυνος για τη ναυσιπλοΐα: Συνεχίζονται τα προβλήματα με το σήμα του GPS στο Ορμούζ, παρά την αποκλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ. Πλοία όλων των τύπων αντιμετωπίζουν παρεμβολές στο σήμα, θέτοντας σε κίνδυνο τη θαλάσσια ασφάλεια.

Μετά την εκεχειρία μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ, η θαλάσσια κυκλοφορία έχει επιστρέψει σχεδόν σε κανονικά επίπεδα στο στενό του Ορμούζ. Παρόλα αυτά όμως, τα προβλήματα με το σήμα του GPS συνεχίζουν να αποτελούν μεγάλο πρόβλημα για δεκάδες εμπορικά πλοία.

Advertisement

Το περασμένο Σαββατοκύριακο, τα περιστατικά μπλοκαρίσματος του σήματος του GPS αυξήθηκαν κατά 60%, επηρεάζοντας περίπου 1600 πλοία (συμπεριλαμβανομένων και μικρών σκαφών), σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Windward.

Στην κορύφωση του προβλήματος, σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των πλοίων στην περιοχή αντιμετώπισαν προβλήματα με το σήμα του GPS τουλάχιστον μία φορά σε μια περίοδο 24 ωρών.

Η παρεμβολές αυτές έχουν επηρεάσει τα σήματα του AIS σε όλη την περιοχή – όχι μόνο στην ιρανική πλευρά του Κόλπου, αλλά και στα ΗΑΕ και το Κατάρ. Δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, μεγάλα πλοία μεταφοράς κοντέινερ και LNGCs ήταν μεταξύ των πλοίων που επηρεάστηκαν.

Τα προβλήματα αυτά ώθησαν τους εμπλεκόμενους φορείς της ναυτιλίας να λάβουν προληπτικά μέτρα. Η QatarEnergy φέρεται να έχει σταματήσει τις νυχτερινές μετακινήσεις δεξαμενόπλοιων και LNGCs κοντά στο Mesaieed, επικαλούμενη ανησυχίες για την ασφάλεια από την παρεμβολή του σήματος του GPS που επηρεάζει την ναυσιπλοΐα.

Την Τρίτη, η Αγγελική Φράγκου της Navios Maritime Partners, δήλωσε στο CNBC ότι η «συνεχής» διακοπή του σήματος του GPS επηρεάζει την ασφάλεια στο Στενό του Ορμούζ και ότι ορισμένες διαχειρίστριες εταιρείες τροποποιούν τα δρομολόγιά τους. Τα πλοία που εκτελούν την γραμμή αυτή ειδικότερα, περιμένουν να διέλθουν από το στενό κατά τις ώρες της ημέρας, είπε.

«Δεν θέλουν να περάσουν κατά τη διάρκεια της νύχτας επειδή το θεωρούν επικίνδυνο. Επομένως, είναι μια πολύ ρευστή κατάσταση», είπε η κ. Φράγκου. «Οι συνθήκες ασφαλείας είναι κάτι που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του μυαλού μας. Γι’ αυτό παρακολουθούμε συνεχώς όλα αυτά».

Κίνδυνος για τη ναυσιπλοΐα: Συνεχίζονται τα προβλήματα με το σήμα του GPS στο Ορμούζ

Η Windward διαπίστωσε επίσης ότι ορισμένοι χειριστές χρησιμοποιούν το AIS για να μεταδίδουν συμφιλιωτικά μηνύματα με την ελπίδα να αποτρέψουν μια ιρανική επίθεση.

Περίπου 55 πλοία χρησιμοποίησαν πρωτότυπα μηνύματα κατά την περίοδο αιχμής των εντάσεων από τις 12 έως τις 24 Ιουνίου, δήλωσε η εταιρεία στο Reuters.

Μερικά από τα μηνύματα είναι οικεία από τα μοτίβα που παρατηρήθηκαν στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν κατά τη διάρκεια της ναυτιλιακής κρίσης των Χούθι, όταν πολλοί πλοίαρχοι έβαζαν στο πεδίο προορισμού στο AIS τους «Κινεζικό πετρέλαιο» ή «Ρωσικό αργό πετρέλαιο». Η στρατηγική είχε ως στόχο να κάνει το πλοίο να φαίνεται σαν ακατάλληλος στόχος.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C