Πειραιάς
34°C

Μικρό αλλά θαυματουργό: Το πρώτο μη επανδρωμένο σκάφος του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ

Δημοσιεύθηκε στις

13/08/2025

από

Το πρώτο μη επανδρωμένο σκάφος του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ είναι το NOMARS Defiant της DARPA, σχεδιασμένο για έως 12 μήνες αυτόνομης λειτουργίας χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Η Υπηρεσία Προηγμένων Ερευνητικών Προγραμμάτων Άμυνας (DARPA) έδωσε όνομα στο πρωτότυπο πλήρως μη επανδρωμένο πολεμικό πλοίο της, το No Manning Required Ship (NOMARS).

Η DARPA πρωτοστάτησε στις προσπάθειες των μη επανδρωμένων σκαφών του αμερικανικού στρατού με την καθέλκυση του συστήματος ACTUV / Sea Hunter το 2016.

Το πολύ μεγαλύτερο NOMARS εξελίχθηκε παράλληλα με τα συστήματα του Ναυτικού που επηρεάστηκαν από τα πληρώματα, με διάφορες ονομασίες Ghost Fleet Overlord, MUSV, FUSV και (πιο πρόσφατα) MASC.

Το NOMARS έχει σχεδιαστεί για να ελίσσεται γύρω από τους περιορισμούς της βιομηχανικής βάσης της ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ. Ο σχεδιασμός του κύτους του έχει λεπτές γραμμές για την μέγιστη ταχύτητα, αλλά είναι αρκετά απλό για να κατασκευαστεί σε οποιοδήποτε ναυπηγείο Tier III που διαθέτει χώρο για ένα σκάφος μήκους 55 μέτρων με εκτόπισμα 240 τόνων, λέει η DARPA.

Αυτές οι προδιαγραφές σημαίνουν ότι πολλά ναυπηγεία εμπορικών οποίων και σκαφών αναψυχής θα μπορούσαν να υποβάλουν προσφορές, επομένως το πλοίο θα μπορούσε να κατασκευαστεί σε μεγάλο κλίμακα χωρίς τους χρόνους αναμονής των υπερφορτωμένων κύριων ναυπηγείων Tier I. (Το πρωτότυπο Defiant κατασκευάστηκε στο Nichols Brothers Boat Builders, ένα ναυπηγείο με μεγάλη φήμη που δεν ήταν προηγουμένως γνωστό για την κατασκευή πολεμικών πλοίων.)

Όσον αφορά τις δυνατότητες και την έννοια των επιχειρήσεων που μπορεί να εκτελέσει, το Defiant είναι ένα φορτηγό πλοίο που θα μπορεί να μεταφέρει φορτίο στο κατάστρωμα του. Διαθέτει ανοιχτό χώρο καταστρώματος για μια ποικιλία ωφέλιμων φορτίων σε εμπορευματοκιβώτια, που περιλαμβάνει έως και 16 πυραύλους Mk 41 κάθετου συστήματος εκτόξευσης.

Ο κυρίως σκοπός του σκάφους, ωστόσο, είναι να επιδείξει πραγματικά μη επανδρωμένη λειτουργία μεγάλων αποστάσεων. Χωρίς την ανάγκη υποστήριξης και προστασίας του ναυτικού, το πλοίο είναι πιο λεπτό, ελαφρύτερο, φθηνότερο και πιο αναλώσιμο.

Η ιδέα είναι να ξεπεραστούν οι «προαιρετικά επανδρωμένες» διαμορφώσεις που έχει επιδιώξει το Ναυτικό. Η μηχανική αξιοπιστία είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για τα μη επανδρωμένα συστήματα υψηλής αντοχής και η DARPA θέλει το Defiant να πραγματοποιήσει έως και 12 μήνες λειτουργίας χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση.

«Το Defiant είναι ένα ανθεκτικό μικρό πλοίο και αψηφά την ιδέα ότι δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα πλοίο που μπορεί να λειτουργεί στο απαιτητικό περιβάλλον του ανοιχτού ωκεανού χωρίς ανθρώπους να το χειρίζονται», δήλωσε ο Διευθυντής Προγράμματος NOMARS, Greg Avicola, κατά τη διάρκεια της τελετής. «Ενώ είναι σχετικά μικρό, το Defiant έχει σχεδιαστεί για εκτεταμένα ταξίδια στον ανοιχτό ωκεανό, μπορεί να κάνει επιχειρήσεις σε κατάσταση θάλασσας 5 χωρίς υποβάθμιση και να επιβιώσει σε πολύ υψηλότερες θάλασσες, συνεχίζοντας τις επιχειρήσεις μόλις περάσει η καταιγίδα. Δεν είναι πλατύτερο από όσο πρέπει για να χωρέσει το μεγαλύτερο κομμάτι υλικού και δεν έχουμε ανθρώπινους διαδρόμους για τους οποίους να ανησυχούμε».

Το μη επανδρωμένο γραφείο Έρευνας και Ανάπτυξης του Ναυτικού, PMS 406, θα αναλάβει το Defiant μετά τις αρχικές θαλάσσιες δοκιμές. Θα είναι το πρώτο και μοναδικό πλήρως μη επανδρωμένο ωκεανόπλοιο της υπηρεσίας.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C