Οι ναυτιλιακές εταιρείες με την καλύτερη και χειρότερη απόδοση στις επιθεωρήσεις PSC τον Αύγουστο καταγράφηκαν σε έναν μήνα γεμάτο ελέγχους, κρατήσεις πλοίων και αυστηρές παρατηρήσεις από λιμενικές αρχές σε όλο τον κόσμο.
Ο Αύγουστος του 2025 ήταν ακόμη ένας έντονος μήνας όσο αναφορά τις επιθεωρήσεις Port State Control (PSC) με 6.340 ελέγχους και 167 κρατήσεις πλοίων.
Το συνολικό ποσοστό κράτησης διαμορφώθηκε στο 2,63%. Παρότι ο αριθμός δεν φαίνεται υψηλός, για όσους βρεθήκαμε με PSC πάνω στο πλοίο γνωρίζουμε πόσο μεγάλη αναστάτωση μπορεί να προκαλέσει μια κράτηση του πλοίου, σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο πρεστίζ.
Οι περισσότερες επιθεωρήσεις έγιναν στο Tokyo MOU με σχεδόν 3.800 ελέγχους, ενώ τα υψηλότερα ποσοστά κράτησης καταγράφηκαν στον Ινδικό Ωκεανό (5,01%) και στη Μαύρη Θάλασσα (4,40%). Οι παρατηρήσεις επικεντρώθηκαν κυρίως στο Ballast Water, στα πιστοποιητικά πλοίων, στον εξοπλισμό ναυσιπλοΐας και τα σωστικά και πυροσβεστικά μέσα.
Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι οι περισσότερες κρατήσεις είναι από λιμάνια της Κίνας και της μαύρης θάλασσας. Όλοι όσοι ταξιδεύουμε έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι μα τις δύσκολες λιμενικές αρχές της Κίνας και της μαύρης θάλασσας οι οποίες εκτός από πολύ αυστηρές είναι πολλές φορές και υπερβολικές, κάνοντας την ζωή του πληρώματος πολύ δύσκολη.
Αυτά είναι τα πιο «επικίνδυνα» λιμάνια
Ορισμένα λιμάνια ξεχώρισαν για τα πολύ υψηλά ποσοστά κράτησης πλοίων:
• Qizhou (Κίνα) – 20,8%
• Newcastle (Αυστραλία) – 11,1%
• Vancouver (Καναδάς) – 10,9%
• Guangzhou (Κίνα) – 9,5%
• Hamburg (Γερμανία) – 9,1%
Αυτό δείχνει πόσο διαφορετικές μπορεί να είναι οι απαιτήσεις από λιμάνι σε λιμάνι και τι ρίσκο παίρνει ένα πλοίο όταν ελλιμενιζεται σε αυτά τα λιμάνια.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες με τις καλύτερες επιδόσεις
Αρκετές είναι οι μεγάλες διαχειρίστριες εταιρείες που ξεχώρισαν στις επιθεωρήσεις του PSC έχοντας μηδενικές κρατήσεις και χαμηλό μέσο όρο ελλείψεων:
• Fleet Management Ltd (HKG) – 57 ελέγχοι, 0 detentions, μόλις 1,09 ελλείψεις/επιθεώρηση.
• COSCO Shipping Bulk Ltd – 22 ελέγχοι, 0 detentions, 1,27 ελλείψεις.
• Seaspan Ship Management Ltd – 28 ελέγχοι, 0 detentions, 1,54 ελλείψεις.
• CMA Ships SAS, NYK Shipmanagement PTE και Anglo-Eastern Ship Management Ltd – επίσης με μηδενικά detentions και χαμηλό μέσο όρο ελλείψεων
Οι ναυτιλιακές εταιρείες με τις χειρότερες επιδόσεις
Στον αντίποδα, υπήρξαν εταιρείες που βρέθηκαν χαμηλά στις επιδόσεις, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι αυτές οι εταίρες δεν τηρούν υψηλά στάνταρ:
• Technomar Shipping Inc – 24 ελέγχοι, ποσοστό κράτησης 8,33% και 6,33 παρατηρήσεις/επιθεώρηση
• Mediterranean Shipping Co SRL – 37 ελέγχοι, 5,41% detentions
• Danaos Shipping Co – 28 ελέγχοι, 3,57% detentions.
• Synergy Maritime PVT Ltd – 35 ελέγχοι, 2,86% detentions.
• MSC Shipmanagement Ltd – 115 ελέγχοι, 0,87% detentions αλλά με υψηλό μέσο όρο παρατηρήσεων (2,29).
Σχετικά με τις παρατηρήσεις από το PSC έχουμε πολλές φορές γίνει μάρτυρες των πολύ αυστηρών λιμενικών αρχών σε συγκεκριμένα λιμάνια, με παρατηρήσεις που πολλές φορές κρίνονται υπερβολικές ή και δεν ανταποκρίνονται καθόλου στην πραγματικότητα.
Επίσης, όταν πρόκειται για παρατηρήσεις ασήμαντες, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι οι διαχειρίστριες και πλοιοκτήτριες εταιρίες δεν τηρούν υψηλά στάνταρ ή τα πλοία τους είναι αναξιόπλοα.
Συμπέρασμα
Ο Αύγουστος έδειξε ξανά ότι οι επιθεωρήσεις PSC παραμένουν ένας από τους πιο κρίσιμους παράγοντες για τη εύρυθμη λειτουργία των πλοίων.
Εταιρείες με καλή οργάνωση και καταφέρνουν να έχουν πλοία με μηδενικά detentions, ενώ άλλες εκτίθενται σε αυστηρή κριτική.
Σε κάθε περίπτωση, στο τέλος της ημέρας το βάρος πέφτει πάνω στον πλοίαρχο και το πλήρωμα του εκάστοτε πλοίου, που είναι στην πρώτη γραμμή κάθε ελέγχου.