Πειραιάς
34°C

Γιατί ολοένα και περισσότεροι ναυτικοί γράφουν ψέματα στα βιογραφικά τους;

Δημοσιεύθηκε στις

17/10/2025

από

Γιατί ολοένα και περισσότεροι ναυτικοί γράφουν ψέματα στα βιογραφικά τους; Η Danica αναφέρει ότι η πίεση για καλύτερες θέσεις σε δεξαμενόπλοια οδηγεί αρκετούς να παραποιούν την εμπειρία και τα πιστοποιητικά τους.

Σε μια δήλωση που μάλλον δεν προκαλεί έκπληξη σε κανέναν, η διεθνής εταιρεία παροχής υπηρεσιών πληρωμάτων Danica ανέφερε ότι αρκετοί ναυτικοί γράφουν ψέματα στα βιογραφικά τους για να εξασφαλίσουν μια θέση σε δεξαμενόπλοιο.

Όπως επισημαίνει η Danica, οι αυξανόμενες οικονομικές απαιτήσεις και ο σκληρός ανταγωνισμός στον χώρο έχουν οδηγήσει έναν μεγάλο αριθμό ναυτικών να υπερβάλλουν ως προς την εμπειρία τους ή ακόμη και να παραποιούν πλήρως τα στοιχεία τους, προκειμένου να βρουν καλύτερη εργασία.

Η Danica ζητά, γι’ αυτόν τον λόγο, στενότερη συνεργασία μεταξύ των αρχών, των κέντρων εκπαίδευσης και των υπηρεσιών στελέχωσης, ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο. Παράλληλα, προειδοποιεί τις πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες να συνεργάζονται αποκλειστικά με αξιόπιστα γραφεία πληρωμάτων.

Οι περισσότεροι ναυτικοί είναι έντιμοι επαγγελματίες, σημειώνει η Danica, όμως οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η εργασία στα δεξαμενόπλοια δεν αφήνουν περιθώρια για λάθη. Η επάρκεια του πληρώματος και η σωστή εκπαίδευση είναι από τα βασικά ζητήματα που εξετάζουν οι επιθεωρήσεις Port State Control – και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου πλοία τιμωρούνται για πληρώματα με χαμηλές επιδόσεις.

Με τη συνεχιζόμενη έλλειψη ναυτικών, ο ανταγωνισμός για τις καλύτερες θέσεις είναι πλέον σκληρός. Η Danica τονίζει ότι οι μισθοί των δεξαμενόπλοιων εξακολουθούν να είναι υψηλότεροι σε σχέση με εκείνους άλλων τύπων πλοίων, κάτι που –όπως επισημαίνει– ενισχύει τον πειρασμό ορισμένων να παρουσιάσουν ψευδή στοιχεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, μεταξύ 5% και 10% των αιτήσεων εργασίας για δεξαμενόπλοια περιέχουν ψευδείς πληροφορίες. Αυτές μπορεί να αφορούν τη θαλάσσια υπηρεσία, το είδος των πλοίων στα οποία έχει υπάρξει προϋπηρεσία, αλλά και πλαστά ή αλλοιωμένα πιστοποιητικά.

«Ο τομέας των δεξαμενόπλοιων πληρώνει επιπλέον αμοιβές για τους αξιωματικούς και αυτό το οικονομικό κίνητρο δελεάζει ορισμένους υποψηφίους να “φουσκώσουν” τα στοιχεία τους, ώστε να φαίνονται κατάλληλοι για υψηλότερα αμειβόμενες θέσεις», δήλωσε ο Henrik Jensen, Διευθύνων Σύμβουλος της Danica Crewing Specialists. «Έχουμε δει περιπτώσεις όπου προϋπηρεσία σε άλλους τύπους πλοίων παρουσιάζεται ως προϋπηρεσία δεξαμενόπλοιων και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα και πλαστά έγγραφα».

Εκτός από τη συνεργασία με αξιόπιστα γραφεία στελέχωσης, η Danica καλεί τις εταιρείες να πραγματοποιούν ενδελεχή έλεγχο των υποψηφίων και να θεσπίσουν ισχυρά συστήματα διασταύρωσης στοιχείων για τον εντοπισμό παραβάσεων.

«Η υποβολή ψευδών πληροφοριών ή εγγράφων αποτελεί ποινική πράξη και πρέπει να αντιμετωπίζεται ανάλογα», τονίζει ο Jensen. «Αυτό θέτει πραγματικούς κινδύνους για την ασφάλεια των πλοίων, το περιβάλλον και τη φήμη των πλοιοκτητών».

Την ίδια ώρα, οι διοργανωτές του Δείκτη Ευτυχίας των Ναυτικών προειδοποιούν ότι ο κλάδος βρίσκεται σε κατάσταση συνεχούς έντασης. Τονίζουν ζητήματα όπως η έλλειψη πληρωμάτων, η κόπωση, η εκπαίδευση και η ευημερία, τα οποία επιδεινώνουν την πίεση στους ναυτικούς.

Όσον αφορά τους μισθούς, επισημαίνουν ότι οι αποδοχές δεν έχουν αυξηθεί για πολλούς ναυτικούς εδώ και πάνω από μια δεκαετία, ενώ παρατηρούνται σημαντικές ανισότητες στις αποζημιώσεις ανάλογα με την εθνικότητα.

Αν και η βαθμολογία ευτυχίας έχει αυξηθεί, φτάνοντας το 7,54 στα 10, οι διοργανωτές υπογραμμίζουν ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν να κάνουν περισσότερα για να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής και εργασίας των πληρωμάτων στη θάλασσα. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να μειώσει ορισμένες από τις πιέσεις και τους πειρασμούς που οδηγούν κάποιους στο να παρουσιάσουν ψευδώς βελτιωμένη προϋπηρεσία για να εξασφαλίσουν υψηλότερα αμειβόμενες θέσεις.

Το πιο ανησυχητικό όμως – και το βλέπουμε όλοι στα πλοία – είναι η συνεχής πτώση του επιπέδου των ναυτικών, κυρίως σε ό,τι αφορά τις γνώσεις τους αλλά και τον επαγγελματισμό τους.

Παρά τις δυσκολίες, το επίπεδο των Ελλήνων αξιωματικών παραμένει υψηλό. Υπάρχουν νέα παιδιά που, όταν τα βλέπεις, σε γεμίζουν αισιοδοξία. Η ναυτοσύνη του Έλληνα ναυτικού είναι κάτι που πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού και να τη μεταλαμπαδεύσουμε στις επόμενες γενιές.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C