Μέλος του πληρώματος εντοπίστηκε από αέρος να πετάει σκουπίδια στη θάλασσα, σε ένα περιστατικό που χαρακτηρίστηκε πρωτοφανές από τη σουηδική Ακτοφυλακή.
Ένα πρωτοφανές περιστατικό ήρθε στο φως της δημοσιότητας, καθώς είναι ίσως η πρώτη φορά που γίνεται γνωστό στο ευρύ κοινό ότι εντοπίστηκε από αέρος μέλος πληρώματος εμπορικού πλοίου να πετάει σκουπίδια στη θάλασσα. Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι οι παρακολουθήσεις αυτού του τύπου εστιάζουν κυρίως σε παράνομες απορρίψεις πετρελαιοειδών, όμως, όπως βλέπουμε, ακόμη και μια μικρή απόρριψη σκουπιδιών μπορεί να εντοπιστεί και να έχει τις ανάλογες συνέπειες.
Ο Υπουργός Πολιτικής Άμυνας της Σουηδίας, Καρλ-Όσκαρ Μπόλιν, και η Σουηδική Ακτοφυλακή ανέφεραν ότι οι προσπάθειες που κάνουν για τον εντοπισμό παράνομων ενεργειών έπιασαν τόπο, αφού εντόπισαν ένα μέλος του πληρώματος φορτηγού πλοίου να πετάει σκουπίδια στη Βαλτική Θάλασσα.
Αν και πρόκειται για μια μικρή παράβαση χωρίς βαριές ποινικές συνέπειες, οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι αυτό καταδεικνύει το υψηλό επίπεδο των μεθόδων παρακολούθησης που εφαρμόζονται και τόνισαν ότι γίνονται οι μέγιστες προσπάθειες ώστε η θάλασσα να είναι απαλλαγμένη από σκουπίδια.
Ο εντοπισμός της παράβασης έγινε όταν ένα αεροσκάφος της Ακτοφυλακής πραγματοποιούσε τακτική περιπολία. Όταν ρωτήθηκε ο εκπρόσωπος της Ακτοφυλακής ποια ήταν η ποσότητα των σκουπιδιών που απορρίφθηκαν στη θάλασσα, δήλωσε απλώς ότι ήταν αρκετά ώστε να μπορέσουν να τα δουν από αέρος. Τα απορρίμματα περιγράφηκαν ως συνηθισμένα οικιακά.
Το περιστατικό έλαβε χώρα τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου, με το πλοίο να μην κατονομάζεται αλλά να περιγράφεται μόνο ως φορτηγό πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου με σημαία Λιβερίας. Δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης ανέφεραν ότι είχε σταματήσει στα ανοιχτά της Σουηδίας, αγκυροβολώντας κοντά στο Φάρο, ένα νησί στη Βαλτική, ενώ πραγματοποιούσε ταξίδι από τη Ρωσία προς την Ινδία. Η Σουηδική Ακτοφυλακή επέτρεψε στο πλοίο να προχωρήσει καθώς κατευθυνόταν προς το Γκέτεμποργκ.
Ο πλοίαρχος ενημερώθηκε για την παράβαση και όταν το πλοίο αγκυροβόλησε στα ανοιχτά του Γκέτεμποργκ, η Ακτοφυλακή επιβιβάστηκε σε αυτό και ξεκίνησε τις ανακρίσεις. Δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης ανέφεραν ότι το μέλος του πληρώματος που διέπραξε την παράβαση ομολόγησε ότι πέταξε τα σκουπίδια.
Τα δημοσιεύματα ανέφεραν ότι του επιβλήθηκε πρόστιμο 50 ημερών χωρίς, όμως, να γίνει γνωστό το ακριβές ποσό. Σύμφωνα με τη σουηδική νομοθεσία, τα πρόστιμα είναι ανάλογα με το εισόδημα του ατόμου. Συνήθως, ένα ημερήσιο πρόστιμο για μικρές παραβάσεις κυμαίνεται από περίπου 5 έως 100 δολάρια, το οποίο σε αυτή την περίπτωση θα πολλαπλασιαστεί επί 50, ανάλογα με τον μισθό του μέλους του πληρώματος που έκανε την παράβαση.
Η σουηδική νομοθεσία θεωρεί υπεύθυνο το άτομο που διέπραξε την πράξη. Σε αυτή την περίπτωση, ούτε το πλοίο ούτε ο πλοίαρχος έχουν την ευθύνη.
Ένας εκπρόσωπος της Ακτοφυλακής δήλωσε στο σουηδικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Dagens Nyheter ότι ήταν «σχετικά ασυνήθιστο» για την Ακτοφυλακή να εντοπίσει μια τέτοιου είδους παράβαση. Είπε ότι συνήθως ασχολούνται με απορρίψεις πετρελαιοειδών από τα πλοία, οι οποίες προκαλούν σοβαρότερη ρύπανση.
Η Σουηδική Ακτοφυλακή είχε αναφέρει νωρίτερα φέτος ότι έχει αυξήσει τις προσπάθειες παρακολούθησης βάσει των ανησυχιών που υπάρχουν για πλοία που ανήκουν στον σκιώδη στόλο και διέρχονται από την περιοχή. Η Ακτοφυλακή πραγματοποιεί τακτικές πτήσεις επιτήρησης και άλλες δράσεις κατά μήκος των ακτών και πάνω από τη Βαλτική.
Από τον Ιούλιο, η Ακτοφυλακή ανέλαβε επίσης να συλλέγει πληροφορίες ασφάλισης από πλοία που διέρχονται από τα σουηδικά χωρικά ύδατα ή την οικονομική ζώνη, ανεξαρτήτως αν έχουν προγραμματίσει να καταπλεύσουν σε κάποιο λιμάνι της Σουηδίας.
Ως άνθρωπος της θάλασσας, θα ήθελα να εφιστήσω την προσοχή σε όλους τους ναυτικούς μας σχετικά με την παράνομη απόρριψη σκουπιδιών στη θάλασσα. Θεωρώ ότι ζούμε σε μια εποχή όπου τέτοιες πράξεις πρέπει να αποφεύγονται με κάθε τρόπο. Πλέον, στη θάλασσα δεν πρέπει να απορρίπτεται τίποτα παράνομο. Υπάρχουν οι πολιτικές της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας που πρέπει να τηρούνται αυστηρά.

















