Πειραιάς
34°C

Νέα επίθεση σε δεξαμενόπλοιο στην Μαύρη Θάλασσα

Δημοσιεύθηκε στις

02/12/2025

από

Την στιγμή που η ναυτιλιακή κοινότητα παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τις προηγούμενες επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια στην Μαύρη Θάλασσα και στην Σενεγάλη, έγινε ακόμη μια επίθεση σε ένα δεξαμενόπλοιο που βρισκόταν εν πλω στα ανοικτά των ακτών της Τουρκίας.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ναυτιλιακή αρχή της Τουρκίας την Τρίτη, δεξαμενόπλοιο με ρωσική σημαία που έπλεε από τη Ρωσία προς τη Γεωργία, φορτωμένο με ηλιέλαιο, ανέφερε ότι δέχθηκε επίθεση στα ανοιχτά των τουρκικών ακτών. Και τα 13 μέλη του πληρώματός είναι καλά στην υγεία τους και δεν τραυματίστηκαν. Ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό ποιος ευθύνεται για ην επίθεση, αλλά εικάζεται ότι πίσω από αυτό είναι και πάλι η Ουκρανία.

Το πλοίο, Midvolga-2, ανέφερε ότι δέχθηκε επίθεση ενώ βρισκόταν εν πλω σε απόσταση περίπου 70 ναυτικών ανοιχτά των τουρκικών ακτών. Το πλοίο δεν ζήτησε βοήθεια και κινούνταν προς το λιμάνι της Σινώπης της Τουρκίας, δήλωσε η Διεύθυνση Ναυτιλιακών Υποθέσεων στο X.

Τα ασφάλιστρα για τα πλοία που διέρχονται από τη Μαύρη Θάλασσα έχουν εκτοξευθεί μετά την επίθεση με Ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη αργά την Παρασκευή σε δύο δεξαμενόπλοια σκιώδους στόλου που συνδέονται με τη Ρωσία – το Kairos suezmax και το Virat aframax.

«Το περιστατικό θεωρείται η πιο σοβαρή επίθεση σε εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα από την έναρξη της σύγκρουσης», ανέφεραν αναλυτές της χρηματιστηριακής εταιρείας BRS σε μια νέα έκθεση για δεξαμενόπλοια.

Ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε τη Δευτέρα ότι οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα ήταν απαράδεκτες, εκδίδοντας προειδοποίηση προς «όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές».

«Ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας έχει σαφώς αρχίσει να απειλεί την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα. Η στόχευση πλοίων στην αποκλειστική οικονομική μας ζώνη την Παρασκευή σηματοδοτεί μια ανησυχητική κλιμάκωση», δήλωσε ο Ερντογάν στους δημοσιογράφους.

Η διπλή επίθεση στα δεξαμενόπλοια έρχεται μετά από ένα ξεχωριστό κύμα επιθέσεων από μη επανδρωμένα αεροσκάφη νωρίτερα την περασμένη εβδομάδα, που έπληξε δύο φορτηγά πλοία και τον τερματικό σταθμό του CPC στις 26 Νοεμβρίου. Στο ίδιο κύμα επιθέσεων που προκάλεσε ζημιές στα δεξαμενόπλοια, ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος έπληξε τον υπεράκτιο τερματικό σταθμό CPC στο Νοβοροσίσκ, ο οποίος χειρίζεται πάνω από το 1% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου και σχεδόν το 80% των εξαγωγών του Καζακστάν.

Ο τερματικός σταθμός διαθέτει τρία σημεία πρόσδεσης SPM. Το SPM2 έπαθε ζημιά από την επίθεση και ενδέχεται να είναι εκτός λειτουργίας για έως και ένα χρόνο, σύμφωνα με την BRS. Το SPM3 έχει τεθεί εκτός λειτουργίας για συντήρηση από τις 12 Νοεμβρίου και αναμένεται να είναι έτοιμο σε περίπου δύο μήνες, ενώ το SPM1 παραμένει το μοναδικό λειτουργικό σημείο πρόσδεσης.

«Επομένως, η ικανότητα εξαγωγής πρόκειται να περιοριστεί μέχρι τις αρχές του 2026», δήλωσε η BRS, με τους όγκους να βρίσκονται αυτή τη στιγμή περίπου στο μισό του συνήθους επιπέδου τους.

«Οι επιθέσεις ενδέχεται να αυξήσουν τα περιφερειακά ασφάλιστρα κινδύνου και θα μπορούσαν προσωρινά να μετατοπίσουν την προμήθεια ελαφρού αργού πετρελαίου της Ευρώπης προς εναλλακτικούς προμηθευτές όπως οι ΗΠΑ και η Βόρεια Αφρική», πρότεινε η BRS.

Εν τω μεταξύ, σε ένα άλλο περιστατικό που συνδέεται με τις εκτεταμένες πολεμικές ναυτικές επιχειρήσεις της Ουκρανίας, το δεξαμενόπλοιο Mersin με σημαία Παναμά υπέστη τέσσερις εκρήξεις από εξωτερικούς παράγοντες ενώ ήταν αγκυροβολημένο στα ανοικτά των ακτών του Ντακάρ στη Σενεγάλη, σύμφωνα με τον Τούρκο διαχειριστή του, Besiktas Shipping.

Η επίθεση σημειώθηκε αργά στις 27 Νοεμβρίου και είχε ως αποτέλεσμα την εισροή υδάτων στο μηχανοστασίου του πλοίου.

Νέα επίθεση σε δεξαμενόπλοιο στην Μαύρη Θάλασσα

Το Mersin πραγματοποιεί εδώ και καιρό μεταφορά διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία στην Αφρική και τη Νότια Αμερική και είναι αγκυροβολημένο στα ανοικτά του Ντακάρ από τα τέλη Σεπτεμβρίου. Εικόνες που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο δείχνουν την πρύμνη να βρίσκεται μερικώς βυθισμένη σχεδόν μέχρι την ίσαλο γραμμή.

Ο χρονική στιγμή που έγινε αυτό το περιστατικό, μόλις μία μέρα μετά από τις επιθέσεις σε συνδεδεμένα με την Ρωσία πλοία, έχει τροφοδοτήσει εικασίες την βιομηχανία ότι οι ουκρανικές ειδικές δυνάμεις βρίσκονταν πίσω και από αυτή την επίθεση, παρόλο που το Mersin δεν έχει υποστεί κυρώσεις, συμμορφώνεται με το ανώτατο όριο τιμών της G7, ενώ η πλοιοκτήτρια εταιρεία του είναι πραγματική και γνωστή.

Πέντε πλοία φέτος, τα Vilamoura, Grace Ferrum, SeaJewel, Seacharm και Koala, έχουν υποστεί ζημιές σε μυστηριώδεις εκρήξεις, έχοντας όλα ένα κοινό στοιχείο: όλα είχαν προηγουμένως προσεγγίσει ρωσικά λιμάνια.

«Το Mersin είναι κάτι περισσότερο από ένα βυθιζόμενο πλοίο. Είναι μια προειδοποίηση ότι οι αδιαφανείς ροές ρωσικού πετρελαίου δεν είναι «χωρίς κόστος» για τον κόσμο. Αν αυτό μπορεί να συμβεί στα ανοικτά της Σενεγάλης, ο συστημικός κίνδυνος βρίσκεται ήδη στα ανοικτά των ακτών παντού», σχολίασε η Ami Daniel, Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακών αναλύσεων Windward, σε μια ανάρτηση στο LinkedIn χθες.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C