Aπειλούν με εξαφάνιση την Βενετία τα κρουαζιερόπλοια

Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά δώδεκα τεράστια κρουαζιερόπλοια κατέπλευσαν το περασμένο Σάββατο στην ατμοσφαιρική, αλλά εύθραυστη πόλη των Δόγηδων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από πλευράς των Βενετσιάνων, αλλά όλων όσων αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η πρώην Γαληνοτάτη και η λιμνοθάλασσά της.

Για να φανταστεί κανείς τι σημαίνει για την πόλη όλη αυτή η κίνηση με τα κρουαζιερόπλοια, θα πρέπει να φανταστεί ένα τρένο μήκους τριών χιλιομέτρων και πλάτους 30 μέτρων, με βάρος 800.000 τόνων – δηλαδή περίπου επτά φορές το μέγεθος του κρουαζιερόπλοιου Κόστα Κονκόρντια που βυθίστηκε πέρυσι κοντά στις ιταλικές ακτές – που μεταφέρει 40.000 επιβάτες.

Για να καταλάβει κανείς πόσο καταπονούνται τα παρακείμενα κτίρια και η λιμνοθάλασσα, αρκεί να σκεφτεί ότι αυτοί οι αριθμοί αφορούν μόλις μία ημέρα του χρόνου. Κάθε χρόνο μεταφέρονται στη Βενετία μέσω πλοίων 1,6 με δύο εκατομμύρια επιβάτες και για τους περισσότερους το αποκορύφωμα του ταξιδιού τους είναι να δουν από το πλοίο την πανοραμική θέα που παρέχει το κανάλι της Τζιουντέκα στην πλατεία του αγίου Μάρκου.

Και ενώ υπάρχει νομοθεσία που απαγορεύει στα πλοία που ζυγίζουν περισσότερους από 40.000 τόνους να περνούν από το στενό κανάλι του αγίου Μάρκου και της Τζιουντέκα ωστόσο οι λιμενικές αρχές και όσοι έχουν συμφέροντα από τον τουρισμό επιμένουν ότι τα κρουαζιερόπλοια δεν αποτελούν κίνδυνο.

Το θέμα όμως είναι ότι το πέρασμα αυτών των πλωτών γιγάντων μετακινεί την άμμο που βρίσκεται στον πυθμένα των καναλιών και δημιουργεί κύματα τα οποία φθείρουν τα ήδη εύθραυστα θεμέλια σπιτιών και μεγάρων που προοδευτικά βυθίζονται. Κάθε χρόνο, η λιμνοθάλασσα χάνει από 750.000 έως ένα εκατομμύριο τόνους πολύτιμων για την επιβίωσή της ιζημάτων. Ένα άλλο πρόβλημα που προκαλούν τα κρουαζιερόπλοια αφορά την μόλυνση που προκαλούν.

Τελικά όλα καταλήγουν στην οικονομία. Όλοι αυτοί οι τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη των Δόγηδων ξοδεύουν εκεί κάθε χρόνο συνολικά το ποσό των 280 εκατομμυρίων ευρώ, έσοδο διόλου ευκαταφρόνητο για την πόλη και τους εμπόρους της. όμως, η λύση για να μην καταρρεύσει η πόλη προοδευτικά και μάλλον σύντομα, απαιτεί τη δημιουργία νέων προβλητών και άλλων περιβαλλοντικών έργων την ώρα που οι ζημιές από τα κρουαζιερόπλοια αποτιμώνται κάθε χρόνο σε περίπου 270 εκατομμύρια ευρώ. Όπως όλα δείχνουν, η Βενετία σύντομα θα κληθεί να επιλέξει μεταξύ οικολογίας – και επιβίωσης- και επιχειρηματικού πνεύματος.

tovima.gr

»Aπλήρωτοι» ναυτικοί

Αποφασισμένα να πιέσουν το υπουργείο Ναυτιλίας τις επόμενες μέρες να λάβει άμεσα μέτρα έναντι των ακτοπλοϊκών εταιρειών που δεν πληρώνουν τους ναυτικούς τους, είναι αρκετά ναυτεργατικά σωματεία.

Ήδη το στίγμα έδωσε την προηγούμενη εβδομάδα η ΠΕΝΕΝ που κάλεσε τον εισαγγελέα να παρέμβει. Ετσι ο Κωστής Μουσουρούλης με την επιστροφή του από τις Βρυξέλλες από σήμερα θα κληθεί να αντιμετωπίσει το θέμα καθώς η τουριστική περίοδος είναι προ των θυρών για να νησιά.

Τα ναυτεργατικά σωματεία επιμένουν ότι σε 2.500 με 3.000 ναυτικούς, οφείλονται δεδουλευμένα έως και επτά μηνών. Από τις τρεις μεγάλες εταιρείες που καθυστερούν τη μισθοδοσία, όπως λένε μία μόνο δίνει κατά διαστήματα κάποια έναντι ενώ δύο έχουν πάψει κάθε πληρωμή με αποκορύφωμα να οφείλουν ακόμα το δώρο του Πάσχα.

Τον Φεβρουάριο, κατά τη διάρκεια της μεγάλης απεργίας της ΠΝΟ, που έληξε με την επιστράτευση των ναυτικών, οι οφειλές των εταιρειών είχαν υπολογιστεί στα περίπου 20 εκατ. ευρώ και αφορούσαν δεδουλευμένα έως και τεσσάρων μηνών. Τότε ο κ. Μουσουρούλης είχε έρθει σε συμφωνία με τις εταιρείες για τη σταδιακή εξόφληση των υποχρεώσεών τους, αλλά τελικά, όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις των σωματείων, η καταβολή των δεδουλευμένων δεν έχει ολοκληρωθεί.

imerisia.gr