ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θέση μάχης παίρνουν οι Έλληνες εφοπλιστές για να προλάβουν τις εξελίξεις του φυσικού αερίου

Η επικείμενη εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε Κύπρο και Ελλάδα, η αυξανόμενη ανάγκη των δυτικών οικονομιών σε ενέργεια, η ανησυχία των ΗΠΑ για την ενεργειακή ισχύ της Ρωσίας και του Ιράν, που κυριαρχούν στην αγορά φυσικού αερίου, ο γερμανικός έλεγχος του ευρωρωσικού κεντρικού αγωγού φυσικού αερίου Nordstream αναδεικνύουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε δυναμικό παράγοντα των νέων ενεργειακών και γεωπολιτικών δεδομένων. Ταυτόχρονα αποτελεί μια νέα δυναμική ενασχόληση για τη ναυτιλία, με τον ελληνικό εφοπλισμό να παίρνει θέση μάχης με συγχωνεύσεις και νέες παραγγελίες σκαφών.


Σύμφωνα με τους αναλυτές μετά το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα η ζήτηση συνολικά σε φυσικό αέριο θα αυξηθεί κατακόρυφα στην Ευρώπη, ειδικά μετά την έντονη ανησυχία που υπάρχει στη βρετανική, γερμανική και γαλλική κοινή γνώμη για τη λειτουργία των πυρηνικών εργοστασίων. Ειδικότερα, στο φόντο των εξελίξεων αυτών, σύμφωνα με ενεργειακούς αναλυτές το 2025 το κενό προσφοράς-ζήτησης πανευρωπαϊκά υπολογίζεται περίπου στα 40 δισ κυβικά μέτρα αερίου. Αυτό αναμένεται να αυξήσει τη χρήση LNG μέχρι το 2020 ανά 25 εκατομμύρια τόνους τον χρόνο παγκοσμίως ώστε το 2020 να φτάσει τους 401 εκατομμύρια τόνους από 378 που είχε προβλεφθεί αρχικά.

Κατάρ πρωταθλητής πάροχος LNG

Σήμερα, η διακίνηση LNG αντιπροσωπεύει το 9% της παγκόσμιας ζήτησης φυσικού αερίου, με το Κατάρ να συμβάλλει κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στις νέες ποσότητες LNG που εισρέουν στην παγκόσμια αγορά, με ποσοστό διπλάσιο από εκείνο της Ινδονησίας, της δεύτερης κατά σειρά χώρας-προμηθευτή. Το υπόλοιπο ποσοστό εξακολουθεί να διοχετεύεται μέσω των υφιστάμενων αγωγών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το σαφές πλεονέκτημα του LNG έγκειται στο γεγονός ότι μπορεί να έχει πρόσβαση σε υπερπόντιες αγορές, αποφεύγει τις χρονοβόρες διαπραγματεύσεις, έχει μειωμένο γεωπολιτικό ρίσκο σε αντίθεση με τους αγωγούς και παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία διαπραγμάτευσης τιμής μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Αγγλία από το 2020 θα εισάγει φυσικό αέριο για να καλύψει το 70% των ενεργειακών του αναγκών, εκ των οποίων τα δύο τρία θα είναι υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ήδη προμηθεύεται το 20% των αναγκών της σε φυσικό αέριο από το Κατάρ με πλοία μεταφοράς. Γι΄ αυτό και το αυξημένο γεωπολιτικό ενδιαφέρον της Γηραιάς Αλβιόνος στο Κέρας της Αφρικής, αλλά και συνολικά στην ανατολική ακτή της ηπείρου, απ’ όπου διέρχεται ο σχετικός ναυτικός διάδρομος, σημείο ενδιαφέροντος για όλους του παίκτες της περιοχής, δηλαδή το Ιραν, τη Ρωσία, τις ΗΠΑ και τη Σαουδική Αραβία.

Δυναμική παρουσία της Τουρκίας

Στο φόντο αυτό λιμενικές εγκαταστάσεις για την διανομή LNG στην ευρωπαϊκή της ακτή σχεδιάζει να κατασκευάσει προσεχώς η Τουρκία, σύμφωνα με τα δηλώσεις από το Αλγέρι του υπουργού Ενέργειας Τανέρ Γιλντίζ, που μεταδίδει το πρακτορείο Reuters. Βασικός στρατηγικός στόχος της κατασκευής είναι η διανομή LNG πέραν της Τουρκίας σε Βουλγαρία και Ελλάδα καθώς αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο η ζήτηση για αυτή τη μορφή ενέργειας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το πρακτορείο, η Τουρκία σύντομα θα διαπραγματευτεί συμβόλαια φυσικού αερίου με το Κατάρ, όπως συνέβη με το Αλγέρι αλλά και με την Λιβύη.

Βέτο ΗΠΑ για την πώληση της ΔΕΠΑ

Την ίδια ώρα σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, που μεταξύ άλλων διαθέτει και τις εγκαταστάσεις διανομής LNG στην Ελλάδα. Ο Ρωσικός κολοσσός Gazprom ενδιαφέρεται σφόδρα, δίνοντας 900 εκατ. ευρώ για την αγορά της, με στόχο να κυριαρχήσει στην αγορά φυσικού αερίου στη Ν. Βαλκανική. Αυτό έχει προξενήσει τη σφοδρή αντίδραση της Ουάσιγκτον, που ήδη έχει στείλει τα «σχετικά» αυστηρά μηνύματα στην ελληνική κυβέρνηση, με την έλευση … στενού συνεργάτη του ειδικού απεσταλμένου του Στέιτ Nτιπάρτμεντ για θέματα ενέργειας στην Eυρασία, Pίτσαρντ Mόρνινγκσταρ. Στις συναντήσεις που είχε με κυβερνητικά στελέχη στο υπουργείο Eξωτερικών, το YΠEKA και το πρωθυπουργικό γραφείο, διεμήνυσε ευθέως ότι την αμερικανική πλευρά δεν την χαροποιεί το γεγονός να βρεθούν ΔEΠA και ΔEΣΦA υπό ρωσικό έλεγχο.

Το LNG στο στόχαστρο των Ελλήνων Εφοπλιστών

Στο φόντο αυτών των εξελίξεων οι έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν μείνει με σταυρωμένα τα χέρια, επιδιώκοντας να κυριαρχήσουν σε μια επικερδέστατη ναυτιλιακή δραστηριότητα, που αναμένεται να έχει έντονο ελληνικό χρώμα, λόγω των κοιτασμάτων στην Αν. Μεσόγειο. Μάλιστα, το 2012 οι αγορές και τα συμβόλαια για πλοία LNG ξεπέρασαν το 34% του συνόλου της αξίας των ελληνικών επενδύσεων, σύμφωνα με την Clarkson. Την τελευταία τριετία πολλοί όμιλοι έχουν επενδύσει σε πλοία LNG, όπως η εταιρεία Dynagas του Γ. Προκοπίου, η εταιρεία Maran Gas του Γ. Αγγελικούση, η εταιρεία Tsakos Shipping, η εταιρεία Alpha Tankers του Xρ. Kανελλάκη και η εταιρεία Almi Gas του K. Φωστηρόπουλου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία 24ωρα τέσσερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού παρήγγειλε στα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries η Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση

Όπως ανακοίνωσαν τα ίδια τα ναυπηγεία η συμφωνία αφορά στην κατασκευή τεσσάρων LNG Carriers χωρητικότητας 174.000 κ.μ. συνολικής αξίας 840 εκατ. δολ. Η συμφωνία περιλαμβάνει οψιόν για την κατασκευή δύο ακόμη.

Τα πλοία αναμένεται να παραδοθούν μεταξύ των ετών 2014 και 2016, ενώ στα τεχνικά χαρακτηριστικά τους περιλαμβάνεται η δυνατότητα να καίνε ως καύσιμο όχι μόνο πετρέλαιο αλλά και φυσικό αέριο. Επισημαίνεται ότι ο όμιλος Αγγελικούση έχει υπό παραγγελία 11 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν και τα τέσσερα προαναφερόμενα. Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα του Ομίλου μόνο στα LNG Carriers πλησιάζει τα 3 δισ. δολ, ενώ σε λειτουργία έχει ήδη πέντε LNG Carriers.

Τέλος, την ολοκλήρωση της συγχώνευσης τους ανακοίνωσαν η με βάση τη Σιγκαπούρη ναυτιλιακή Epic Shipping Holdings Limited και η Pantheon Inc, συμφερόντων Δ. Πατέρα. Η νέα εταιρία, η Epic Pantheon International Gas Shipping Ltd. θα διαχειρίζεται ένα στόλο από 22 σύγχρονα, 3.200 cbm και 7.200 cbm, μεταφοράς φυσικού αερίου με πλήρη in-house τεχνική και εμπορική διαχείριση.

reporter.gr