ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν ενδιαφέρονται και τόσο για αμερικάνικο αργό οι Ασιάτες

Crude_Oil_Exports

Στην Ασία, τη μεγαλύτερη αγορά πετρελαίου στον κόσμο, οι αγοραστές έχουν καλύτερες επιλογές από την αγορά αμερικάνικου αργού πετρελαίου.

Καθώς οι ΗΠΑ προχωράνε προς την εξάλειψη και των τελευταίων περιορισμών στις εξαγωγές τους, οι Ασιάτες αγοραστές δεν φαίνονται να ενδιαφέρονται για την ποιότητα του αργού πετρελαίου που προσφέρεται. Πολλά από τα διυλιστήρια της περιοχής είναι προσανατολισμένα προς την επεξεργασία βαρύτερου, φθηνότερου πετρέλαιο με υψηλότερη περιεκτικότητα σε θείο. Το φωτεινότερο και καθαρότερο πετρέλαιο σχιστόλιθου από τις ΗΠΑ έχει επίσης να διανύσει τρεις φορές μεγαλύτερη απόσταση από τους ανταγωνιστές του από τη Μέση Ανατολή και αυτό αντιπροσωπεύει ένα επιπλέον κόστος.

“Το αμερικάνικο ελαφρύ πετρέλαιο οικονομικά δεν είναι βιώσιμο για τα περισσότερα των ασιατικών διυλιστηρίων”, ο B.K. Namdeo, επικεφαλής των διυλιστηρίων στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Hindustan Petroleum Corp., δήλωσε τηλεφωνικά από το Νέο Δελχί. “Η πλειοψηφία των διυλιστηρίων στην περιοχή αυτή δεν έχουν τη δυνατότητα της χρήσης ελαφρύτερου πετρελαίου, ενώ επίσης παίζει ρόλο και η μακρά περίοδος χρονοναύλωσης και το υψηλό κόστος των εμπορευματικών μεταφορών”.

Παράγοντας πλέον μια πληθώρα ελαφρού πετρελαίου από σχιστολιθικά κοιτάσματα, οι ΗΠΑ αποφάσισαν την άρση της απαγόρευσης εξαγωγών πετρελαίου που ισχύει εδώ και 40 χρόνια. Ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, αναμένεται να υπογράψει μια νομοθεσία που θα τερματίσει τους περιορισμούς, που θα ναι ουσιαστικά το αποκορύφωμα των ετών άσκησης πίεσης από μια βιομηχανία αντιμέτωπη με μια εγχώρια υπερπροσφορά.

Πολύ ακριβά έξοδα αποστολής

Οι αγοραστές του πετρελαίου στην Ασία έχουν ήδη δρέψει τους καρπούς μιας παγκόσμιας υπερπροσφοράς που οδήγησε τις τιμές προς τα κάτω κατά περίπου 35% το περασμένο έτος. Ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (OPEC), ο οποίος τροφοδοτεί την περιοχή με τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου του, έχει ουσιαστικά αποφασίσει να εγκαταλείψει τους περιορισμούς στην παραγωγή, με την ελπίδα ότι η αδιάκοπη ροή φτηνού αργού θα πιέσει τους ανταγωνιστές του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια σταθερή ροή φορτίων από τη Μέση Ανατολή στο Μεξικό, τη Νιγηρία και τη Ρωσία καθώς οι παραγωγοί ανταγωνίζονται για το μερίδιο στην αγορά.

Για τα ιαπωνικά διυλιστήρια, η αγορά αμερικάνικου αργού δεν είναι κερδοφόρα σε σχέση με τις προμήθειες από τη τη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με τον Masashi Nakayama, γενικός διευθυντή του τμήματος αργού πετρελαίου και τάνκερ στην Cosmo Oil Co. Ένα δεξαμενόπλοιο χρειάζεται περίπου 27 ημέρες για να φθάσει στο ιαπωνικό λιμάνι Σίμπα από τον τερματικό σταθμό Ras Tanura της Σαουδικής Αραβίας, έναντι 38 ημερών για ένα πλοίο που αναχωρεί από το Χιούστον.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg, το αργό που παράγει η αμερικάνικη West Texas Intermediate -και χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς- κόστιζε την Παρασκευή περίπου 2,09 δολάρια το βαρέλι παραπάνω από το παραγόμενο στο Ντουμπάι πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, ενώ μόλις τον Μάρτιο ήταν 7 δολάρια φθηνότερο. Ο δείκτης των ΗΠΑ ήταν 79 σεντς κάτω από το Brent, πάνω από μια έκπτωση περίπου 7,50 δολαρίων στο τέλος του Μαρτίου.

Μετατόπιση μεγεθών

Το υψηλότερο κόστος αποστολής συνεισφέρει στην υπετίμηση για το πετρέλαιο των ΗΠΑ. Ένα μεγέθους Aframax δεξαμενόπλοιο, το οποίο συνήθως χρησιμοποιείται για να μεταφέρει αμερικανικές προμήθειες προς τη βορειοανατολική Ασία, κοστίζει περίπου 5 δολάρια ανά βαρέλι από τις ΗΠΑ, σε σύγκριση με περίπου 2,25 δολάρια το βαρέλι για ένα Very Large Crude Carrier από τη Μέση Ανατολή, το πλέον συχνά χρησιμοποιούμενο πλοίο για το εν λόγω δρομολόγιο, σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες Clarksons και Braemar ACM.

“Για τα ασιατικά διυλιστήρια, δεν θα είναι οικονομικά αποδοτικό να χρησιμοποιούν αμερικάνικο ελαφρύ πετρέλαιο”, δήλωσε ο Arun Kumar Sharma, οικονομικός διευθυντής στο Indian Oil Corp., τη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης της χώρας. “Αλλά τα Ασιατικά διυλιστήρια θα ωφεληθούν από αυτά τα εκτοπισμένα μεγέθη που το αμερικάνικο πετρελαίου θα αντικαταστήσει, τα οποία μπορεί να προέρχονται από τη Μέση Ανατολή ή την Αφρική”, δήλωσε.

Ορισμένα φορτία της αμερικάνικης παραγωγής, που έχουν ως χαρακτηριστικό ένα πολύ ελαφρύ τύπο πετρελαίου που παράγεται συνήθως μαζί με το φυσικό αέριο, έχουν πάρει το δρόμο τους προς την Ασιατική αγορά φέτος. Οι αποστολές δεν είναι κερδοφόρες με τις τρέχουσες περιφερειακές διαφορές των τιμών και των ναύλων, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από τρεις αγοραστές και παραγωγούς.

Η Κίνα, η Ινδία, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα θα είναι μεταξύ των μεγαλύτερων χρηστών του αργού, ενώ συνολικά η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα καταναλώσει 31,93 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα το 2015, ξεπερνώντας τη ζήτηση των 31,17 εκατ. βαρελιών από την Αμερική, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ανέφερε σε μια έκθεση του στις 11 Δεκεμβρίου.

Συνδυασμός παραγόντων

Τόσο η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα στράφηκαν στη Μέση Ανατολή για περίπου το 84% των εισαγωγών πετρελαίου τους το περασμένο έτος, σύμφωνα με την αμερικανική Energy Information Administration. Η περιοχή αντιπροσώπευε περίπου το 62% των ξένων προμηθειών της Ινδίας και το 52% για την Κίνα.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας της Ασίας, μπορεί να αγοράσει αμερικάνικο πετρέλαιο καθώς οι ανεξάρτητες εταιρίες διύλισης της χώρας ψάχνουν πιο ελαφρείς τύπους αργού για να τους αναμείξουν με βαρύτερες, φθηνότερες πρώτες ύλες, σύμφωνα με το Wu Kang, έναν Κινέζο αναλυτή. Οι μικρότερες μονάδες, γνωστές ως “τσαγιέρες”, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο της ικανότητας επεξεργασίας του έθνους και 13 από αυτές έχουν πραγματοποιήσει ποσοστώσεις εισαγωγής που καλύπτουν συνολικά 55 εκατομμύρια τόνους, ή 18% των ετήσιων εισαγωγών του έθνους.

Οι Αμερικανοί παραγωγοί μπορούν να βρουν μια πιο ελκυστική διέξοδος στη Λατινική Αμερική, όπου τα διυλιστήρια έχουν ανάγκη από αυτόν τον τύπο πετρελαίου σχιστόλιθου που μπορεί να βοηθήσει στην αραίωση του βαρύτερου αργού πετρελαίου, που συναντιέται στην περιοχή, δήλωσε ο Ehsan Ul-Haq, ένας ανώτερος αναλυτής της KBC Energy Economic.

Επίσης δεν έχει να κάνει πάντα για τα χρήματα. Οι αγοραστές στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα έχουν χαιρετίσει την άφιξη των αμερικάνικων βαρελιών διότι προσθέτουν μια εναλλακτική επιλογή για τις χώρες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη Μέση Ανατολή.

“Αν οι εξαγωγές αργού στις ΗΠΑ γίνουν πραγματικότητα, οι πηγές εφοδιασμού θα διαφοροποιηθούν σε μεγάλο βαθμό”, ο Yoshihide Suga, γενικός γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου της Ιαπωνίας, δήλωσε την Πέμπτη. “Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη συμβολή στην ενεργειακή ασφάλεια της Ιαπωνίας”.