Μετά την άρση των κυρώσεων κατά της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν στις αρχές του 2016, η δια θαλάσσης ζήτηση για ιρανικό αργό πετρέλαιο έχει υπερδιπλασιαστεί, σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύεται από τη VesselsValue.
Κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, η μεγαλύτερη ζήτηση για ιρανικού αργού προερχόταν από την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, αντίστοιχα.
Με εξαίρεση το ιρανικό εγχώριο εμπόριο, οι περισσότερες αποστολές αργού έγιναν στην Κίνα με 105 αποστολές να καταγράφονται το 2016. Στη συνέχεια ήταν η Ινδία με 85 αποστολές, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να ακολουθούν με 58 αποστολές.
Οι περσινές αποστολές έγιναν με VLCC, Suezmax και κάποια Aframax. Η Κίνα, η Ινδία και τα ΗΑΕ παρέμειναν πάντα πιστοί εισαγωγείς ιρανικού αργού, σύμφωνα πάντα με τη VesselsValue.
Οι νέοι παίκτες μετά την άρση των κυρώσεων είναι η Γαλλία με 21 αποστολές το 2016, ενώ η Ιταλία είχε 15 αποστολές, η Ελλάδα 14 και η Ισπανία 13 αποστολές.
“Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η ιστορική εθνική εταιρεία τάνκερ του Ιραν NITC είναι ο μεγαλύτερος πάροχος τονάζ. Το 2015 οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα δρομολόγια εκτός Ιράν είχαν μια πολύ διαφορετική δημογραφικη σύνθεση μετά τις κυρώσεις”, ανέφερε η VesselsValue.
Εκτός της NITC, στις κορυφαίες εταιρείες μεταφοράς το 2015 περιλαμβάνονται η COSCO, η Idemitsu, η Irano Hind, η JX Ocean και η K Line. Αυτή η ομάδα άλλαξε το 2016, αρχίζοντας να περιλαμβάνει εταιρείες από την Ελλάδα και το Βέλγιο.
Η εισροή των Ελλήνων ιδιοκτητών έχει επίσης αυξηθεί σημαντικά τον αριθμός των Suezmaxes στο εμπόριο αυξάνοντας από τα 15 στα 81 τα πλοία που απασχολούνται.
Απέναντι στις περικοπές του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (ΟΠΕΚ), το Ιράν έχει αυξήσει την παραγωγή τον Ιανουάριο σε πάνω από 50.000 βαρέλια ημερησίως. Και με τις αποστολές να έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, το Ιράν έχει ανακτήσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς.
Στην αρχή του Φεβρουαρίου, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump ανακοίνωσε νέες κυρώσεις σε εταιρείες Ιρανικών και κινεζικών συμφερόντων μετά από μια δοκιμή πυραύλου από το Ιράν τον Ιανουάριο.
“Το θερμό κλίμα μεταξύ του Ιράν και των ΗΠΑ και τυχόν περαιτέρω προκλήσεις από το Ιράν θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα το πρόγραμμα εξαγωγών αργού πετρελαίου του να περιοριστεί για μια ακόμη φορά”, επισημαίνει η VesselsValue.