Drewry: Σε φαύλο κύκλο η βιομηχανία κοντέινερ

N

Η αναλυτική πρόβλεψη του ναυτιλιακού συμβουλευτικού οργανισμού Drewry’s για τα αποτελέσματα στον κλάδο των κοντέινερ το πρώτο τρίμηνο του 2014 υπογραμμίζει ότι ο κλάδος παραμένει σε έναν εκτεταμένο κύκλο ύφεσης.

Αυτό το γεγονός γίνεται ακόμα πιο εμφανές και παρατείνεται από τη συνεχή παράδοση νέων πλοίων. Αυτή η παγκόσμια πλημμυρίδα είναι που τώρα διαταράσσει την ισορροπία των συναλλαγών βορρά/ νότου.

Μερικές από αυτές τις εμπορικές διαδρομές δεν έχουν επίσης ανταποκριθεί στις προσδοκίες όσον αφορά τη ροή εμπορευμάτων και την απότομη εισροή πολλών νέων πλοίων χωρητικότητας τουλάχιστον 8.000 teu, οδηγώντας σε σημαντικές μειώσεις στις τιμές των ναύλων στην αγορά spot, ιδίως όσον αφορά τις εμπορικές συναλλαγές από την Ασία ως την Ανατολική Ακτή και τη Νότια Αμερική.

Από τη μία πλευρά, τα μεγαλύτερα πλοία μπορούν να παρέχουν στους μεταφορείς το χαμηλότερο κόστος ανά μονάδα που οι μεταφορείς ζητούν, αλλά η ανισορροπία προσφοράς/ζήτησης σε συνδυασμό με την επιθυμία των περισσότερων επιχειρηματιών να προστατεύσουν το μερίδιο στην αγορά τους είναι ένα τοξικό μείγμα για τη συνολική κερδοφορία. Αυτός είναι ο λόγος που όλη η έμφαση δίνεται πλέον στη μείωση του κόστους και η Maersk Line παραμένει η “κορυφαία της κατηγορίας”.
Η ναυτιλιακή έρευνα της Drewry προβλέπει 5,7% αύξηση της παγκόσμιας προσφοράς για το 2014, ακολουθούμενη από 6,7% το επόμενο έτος, με την έμφαση στην παράδοση 115 ακόμα ULCVs και ένα μεγάλο αριθμό πλοίων στην κατηγορία των 8.000-10.000 teu. Η αύξηση του αριθμού των παραγγελιών δεν έχει σταματήσει και εξωτερικά κεφάλαια είναι αυτά που την τροφοδοτούν.

«Για το τρέχον έτος έχουμε πρόβλεψη παγκόσμια αύξηση της ζήτησης μόλις λίγο πάνω από 4%, αλλά δεν βλέπουμε καμία πραγματική ευκαιρία για τη βιομηχανία να ανακάμψει και να πάρει ανάσα μέχρι το 2016, και αυτό εξακολουθεί να εξαρτάται από το τι συμβαίνει με τον αριθμό των παραγγελιών”, αναφέρει η Drewry.

“Αν και τα ποσοστά διάλυσης φτάνουν επίπεδα ρεκόρ, η αίσθηση που δημιουργείται από τις παραδόσεις τους επόμενους 24 μήνες θα συνεχίσει να προκαλεί ζημιές και οι μεταφορείς θα έχουν από ελάχιστη ως μηδενική μακροπρόθεσμη επιτυχία με τις συνεχείς πρωτοβουλίες για γενική αύξηση των ποσοστών τους. Από την πλευρά των αναθετόντων, ακούμε ανεπίσημα ότι πολλές συμβάσεις στις βασικές συναλλαγές Ανατολής-Δύσης έχουν υπογραφεί στο ίδιο επίπεδο όπως το 2013 ή, σε πολλές περιπτώσεις, σε σημαντικά χαμηλότερο”, προσθέτει.

Δεν είναι λίγα τα μέσα που χρησιμοποιούν οι μεταφορείς για την αντιμετώπιση της υπερ-προσφοράς με διάφορους βαθμούς επιτυχίας – όπως άκυρα δρομολόγια, απόσυρση πλοίων, πρόσδεση σκαφών, και αναζήτηση νέων επιχειρησιακών συμμαχιών και συγχωνεύσεων. Αυτά από μόνα τους δεν είναι όμως αρκετά, δεδομένου ότι η αύξηση των ναύλων ολοένα και περισσότερο σχετίζεται με τη συμπεριφορά και την ψυχολογία του μεταφορέα.

Ο Neil Dekker, επικεφαλής της έρευνας, συμπεραίνει: “Δύο μεγάλες μάχες θα συνεχιστούν για τους μεταφορείς το τρέχον έτος – για να κλείσουν σύμβαση και για την αγορά άμεσης παράδοσης. Η μεγαλύτερη μάχη θα διεξαχθεί στο χώρο της αγοράς spot, γεγονός που υποδηλώνει ότι η μεταβλητότητα των επιτοκίων θα συνεχιστεί προς το παρόν”.