Τη σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας, του Αιγαίου και του Δούναβη, μέσω ενός διαδρόμου πολυτροπικών εμπορευματικών μεταφορών συζήτησαν εκτενώς ο Υπουργός Μεταφορών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας Ιβάιλο Μόσκοβσκι και ο Έλληνας Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπυρτζής.
Ειδικότερα, οι εκπρόσωποι των δύο χωρών συμφώνησαν την Πέμπτη 6 Ιουλίου 2017 στη Θεσσαλονίκη να επεκτείνουν τον πολυτροπικό μεταφορικό διάδρομο που συνδέει τα λιμάνια Βάρνας, Μπουργκάς, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Η ελληνική πλευρά αποδέχτηκε την πρόταση της Βουλγαρίας να συμπεριληφθεί στο κοινό σχέδιο μια σύνδεση με το λιμάνι του Ρούσε. Αυτό θα οδηγήσει σε μια πλήρης πολυτροπική χρήση των συνδυασμένων μεταφορών μεταξύ των οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων και ποτάμιων μεταφορών, καθώς και στην άμεση σύνδεση με τις χώρες που βρίσκονται κατά μήκος του Δούναβη.
Ο Υπουργός Σπυρτζής πρότεινε να ενταχθεί στο διάδρομο μια σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για να επιτευχθεί η σύνδεση με ακόμα μεγαλύτερες εμπορικές αγορές. Οι δύο υπουργοί συμφώνησαν ότι πρόκειται για ένα έργο με υψηλή προστιθέμενη αξία που θα προσελκύσει επενδυτές από τη Μέση Ανατολή, την Κίνα, τη Ρωσία και άλλες μεγάλες αγορές.
Ένα άλλο θέμα που συζητήθηκε ήταν η διαμόρφωση ενός ενιαίου πλαίσιου για τη λειτρουργία των λιμενικών, σιδηροδρομικών και πολυτροπικών υπηρεσιων μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών, με την ιδέα ότι όλα τα έγγραφα θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με βάση τη λογική της “ενιαίας εξυπηρέτησης” για ολόκληρο το διάδρομο. Αυτό θα μειώσει το διοικητικό φόρτο και θα διευκολύνει σημαντικά τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.
Στους στόχους της συνάντησης ήταν η διαμόρφωση του πλαισίου της διακρατικής συνεργασίας για τα επόμενα βήματα της Ελληνοβουλγαρικής προσπάθειας. Παρά την επιθυμία για ταχεία υλοποίηση του έργου, αυτό ίσως να καθυστερήσει λόγω της αναζήτησης κοινής χρηματοδότησης.
Η κοινοτική επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλκ συμφωνεί με το ενδεχόμενο σύστασης κοινής εταιρείας, κατά το πρότυπο της Rail Baltica που θα συνδέει τις τρεις χώρες της Βαλτικής με την Πολωνία. Από την άλλη, ερώτημα σε σχέση με την πορεία του έργου αποτελεί ο ταυτόχρονος σχεδιασμός της αυτόνομης πώλησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.) από το ΤΑΙΠΕΔ.
Κυβερνητικοί κύκλοι φροντίζουν να επισημαίνουν πως δεν πρόκειται να προχωρήσει αυτόνομα η παραχώρηση του Ο.Λ.Α. καθώς προτεραιότητα έχει το συνολικότερο έργο του ελληνοβουλγαρικού άξονα.
Δαβάστε επίσης: Συμμετοχή Βουλγαρίας στην κατασκευή του τερματικού LNG της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη