Επανέρχεται η ιρανική ναυτιλία μετά την άρση των διεθνών κυρώσεων

irans_sanctions
Ανακοινώθηκε τελικά το Σάββατο η πολύ-αναμενόμενη άρση των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί από τις ΗΠΑ και την ΕΕ στο Ιράν το Σαββατοκύριακο, αφού ο Διεθνής Οργανισμός Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ) επιβεβαίωσε ότι η Τεχεράνη είχε λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να αποτρέψει την ανάπτυξη πυρηνικών όπλων στα πλαίσια του από κοινού συμφωνημένου με δυτικές χώρες τον περασμένο Ιούλιο σχεδίου δράσης.

Η κίνηση αυτή σημαίνει ότι το αργό πετρέλαιο από το Ιράν, την τέταρτη μεγαλύτερη παραγωγό χώρα στον κόσμο, θα είναι για άλλη μια φορά διαθέσιμο ελεύθερα στις παγκόσμιες αγορές, σε αντίθεση με το να περιορίζεται σε ορισμένες ασιατικές χώρες που τυγχάνουν απαλλαγής από τις διεθνείς κυρώσεις, όπως συνέβη τα τελευταία χρόνια. Ιρανικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η NITC και η IRISL θα είναι και πάλι σε θέση να εμπορεύονται ελεύθερα στα διεθνή ύδατα.

Ωστόσο, φαίνεται πιθανό ότι οι εδαφικοί περιορισμοί των ΗΠΑ που εμπόδισαν τα ιρανικά πλοία καταπλέουν σε αμερικάνικα λιμάνια θα παραμείνουν σε ισχύ, όπως συνέβη πριν από την πρόσφατη σύσφιξη των διεθνών κυρώσεων που ξεκίνησε το 2012.

Η NITC (πρώην Εθνική Ιρανική Εταιρία Δεξαμενόπλοιων) έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασία επανένταξης, προσκαλώντας προσωπικότητες της διεθνής ναυτιλίας για να παρακολουθήσουν την 60η επέτειο από την ίδρυση της που λαμβάνει χώρα στην Τεχεράνη αυτό το μήνα.

Από τα μέσα του 2015, ο στόλος της NITC φέρεται να περιλαμβάνει 42 VLCCs, εννέα Suezmax και πέντε Aframax δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας περίπου 16 εκατ. dwt, καθιστώντας τον ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Ωστόσο, υπάρχει η ανησυχία πως αυτή η χωρητικότητα θα “πλημμυρίσει” ξαφνικά τη διεθνή αγορά δεξαμενόπλοιων, δίνοντας ακόμα ένα χτύπημα στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία που περνά δύσκολες μέρες. Κι αυτό γιατί ο στόλος της NITC θεωρείται ότι απασχολείται πλήρως μεταφέροντας πετρέλαιο στις ασιατικές χώρες ή λειτουργώντας ως πλωτή αποθήκη για φορτία ιρανικού πετρελαίου που ανήκουν στη NIOC (Εθνική Εταιρεία ιρανικού πετρελαίου) τα τελευταία έτη.

Επίσης, τώρα απαιτείται μια χρονοβόρα διαδικασία για να εφαρμόσουν τα πλοία της NITC και της IRISL όλα τα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα για την ασφάλεια, την ταξινόμηση, την αλλαγή σημαίας κτλ. που αναγκάστηκαν να παρακάμψουν όταν εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά οι κυρώσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ.