Καταδικάστηκαν ομόφωνα οι υπεύθυνοι για τη φονική έκρηξη στο γκαζάδικο «Friendship Gas»

Χωρίς κανένα ελαφρυντικό καταδικάστηκαν ομόφωνα από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά οι υπεύθυνοι για την τραγωδία… στο γκαζάδικο Friendship Gas όπου βρήκαν φρικτό θάνατο στα αμπάρια του πλοίου οκτώ εργαζόμενοι τον Ιούλιο του 2008 κατά τη διάρκεια επισκευών τον Ιούλιο του 2008 στο Πέραμα.

Μετά από ακροαματική διαδικασία που διήρκησε πέντε μήνες, το δικαστήριο έκρινε ένοχους τον αρχιμηχανικό της διαχειρίστριας εταιρείας, τον τεχνικό ασφαλείας και τους υπεύθυνους του συνεργείου επισκευών για τα ακόλουθα αδικήματα:

-Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και από υπόχρεους
-Σωματική βλάβη από αμέλεια
-Εμπρησμό από αμέλεια και σωματικές βλάβες (σ.σ. το δικαστήριο έκρινε πως πρόκειται για μια πράξη και όχι κατά συρροή όπως ήταν το κατηγορητήριο).

Αντίθετα, χάρη στον πρόσφατο νόμο του 2012 απαλλάχθηκαν «υφ’ όρον» για το ελαφρύτερο αδίκημα της παράβασης άρθρων του Κανονισμού περί εκτέλεσης εργασιών στο πλοίο.

Πιο αναλυτικά, σε φυλάκιση 11 ετών (εκτιτέα τα 10 έτη) καταδικάστηκαν ο αρχιμηχανικός της διαχειρίστριας εταιρείας Στράτος Καλαϊτζής, ο τεχνικός ασφαλείας Ιωάννης Παπαγεωργίου, οι εργολάβοι του συνεργείου επισκευών Φραντζέσκος και Γιώργος Σουρλής, ο εργοδηγός Γιώργος Τσακιράκης, τα πρώτα ξαδέρφια συνονόματοι Κώστας Στυλιανού υπεργολάβοι, ενώ σε φυλάκιση 5,5 ετών καταδικάστηκε ο ελασματουργός Βασίλης Καββαδίας από το εργαλείο του οποίου ξεκίνησε η φονική φωτιά.

Οι ποινές είναι μετατρέψιμες προς 5 ευρώ ημερησίως.
Οι δικαστές απέρριψαν το αίτημα των κατηγορουμένων για τριετή αναστολή, ενώ δεν δόθηκαν ελαφρυντικά.

Η έφεση έχει ανασταλτική δύναμη και έτσι οι κατηγορούμενοι θα ξαναδικαστούν σε δεύτερο βαθμό όπου και θα κριθεί εκ νέου η ενοχή τους αλλά και θα αποφανθεί οριστικά ως προς την έκτιση των ποινών…

Αντίθετα αθώοι κρίθηκαν ο νόμιμος εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου Γιώργος Αργυρός, ο διαχειριστής Σωτήρης Χατζηπέτρος και ο Φιλιππινέζος πλοίαρχος Χουανίτο Ντελγκάντο (σ.σ. δικάστηκε ερήμην).

Ασκήθηκαν νέες διώξεις λίγα 24ωρα πριν την παραγραφή!

Η δικαστική απόφαση ήταν ομόφωνη και με σύμφωνη γνώμη της Εισαγγελέως της Έδρας Αλεξάνδρας Μουσούρη η οποία έδωσε εντολή να ασκηθούν διώξεις και σε βάρος του προηγούμενου τεχνικού ασφαλείας, ο οποίος είχε πάει διακοπές τη μοιραία εβδομάδα (σ.σ. αν και κατά το προηγούμενο διάστημα ήταν ο καθ’ ύλην αρμόδιος για τις επισκευές στο μοιραίο καράβι).

Η άσκηση διώξεων σε βάρος του προηγούμενου τεχνικού ασφαλείας έγινε εν μέσω της ακροαματικής διαδικασίας, κυριολεκτικά λίγα 24ωρα πριν παραγραφεί το αδίκημα με τη συμπλήρωση πέντε ετών από τη διάπραξη των πράξεων.

Υπενθυμίζεται ότι το υγραεριοφόρο πλοίο είχε τυλιχθεί στις φλόγες κατά τη διάρκεια εργασιών στον κενό χώρο της «Νο 3» δεξαμενής φορτίου του, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους επτά τεχνίτες ιδιωτικού συνεργείου (5 Έλληνες και 2 αλλοδαποί) και ο Φιλιππινέζος υποπλοίαρχος του καραβιού.

Τα αίτια της τραγωδίας

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η μοιραία φωτιά προκλήθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών οξυγονοκοπής που έκαναν ο κατηγορούμενος Β. Καββαδίας και το βοηθό του Κωνσταντίνο Οικονομάκη, ένας εκ των οκτώ θυμάτων.

Οι δικαστές συμφώνησαν με το πόρισμα των πραγματογνωμόνων ότι οι καύτρες κατά τη διάρκεια των εργασιών προκάλεσαν την φθορά των λάστιχων σε εργαλείου οξυγονοκοπής με αποτέλεσμα να απελευθερωθεί προπάνιο και να προκληθεί η φονική φωτιά.

Στο πόρισμα τους οι πραγματογνώμονες Αχ. Κακαράντζας, Μιχ. Θεοδωρίδης, ναυπηγοί-μηχανολόγοι ηλεκτρολόγοι και ο χημικός Παν. Χατζηγιάννης, ανέφεραν σχετικά:

«Δεν αντιλήφθηκαν ότι τηκόμενο μέταλλο της οξυγονοκοπής (κάφτρες) έπεφτε, είτε απευθείας πάνω στα λάστιχα παροχής αερίων στο εργαλείο της οξυγονοκοπής (σαλμός) είτε πάνω σε απορρίμματα και κυρίως, σε χαρτιά, που ενδεχομένως να υπήρχαν στον εγγύτερο χώρο και σε άμεση επαφή με τους λαστιχένιους σωλήνες παροχής αερίων στο εργαλείο οξυγονοκοπής που οι ίδιοι χρησιμοποιούσαν, με αποτέλεσμα την ανάφλεξη των ίδιων των ελαστικών σωλήνων παροχής αερίου προπανίου – οξυγόνου και περαιτέρω την ανεξέλεγκτη πυρκαγιά».

Θα είχαν σωθεί αν τηρούνταν τα μέτρα ασφαλείας!
Το δικαστήριο επιρρίπτει ευθύνες στους κατηγορούμενους καθώς αν είχαν τηρηθεί τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας, τότε δεν θα είχαν χαθεί οι οκτώ εργαζόμενοι.

Οι πραγματογνώμονες ανέφεραν σχετικά στο πόρισμα τους:

«Εάν από τους υπεύθυνους των εργασιών επισκευής του πλοίου είχαν ληφθεί και εφαρμοσθεί ορθά όλες οι διατάξεις και ρυθμίσεις της νομοθεσίας για την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, ήταν δυνατόν να είχε αποφευχθεί η ταχεία εξάπλωση και ενδυνάμωση της πυρκαγιάς και τα εξ’ αυτής προκληθέντα αποτελέσματα ήταν διαφορετικά, εάν ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις διενεργηθείσες τοξικολογικές εξετάσεις των θανόντων, οι επτά (7) από τις (8) αυτές εξετάσεις αναφέρουν ότι ο θάνατος επήλθε συνεπεία ασφυκτικού θανάτου συμβατού με πρόκληση του διά εισπνοής μονοξειδίου του άνθρακος».

Με απλά λόγια, οι άτυχοι εργαζόμενοι θα ζούσαν σήμερα, αν οι υπεύθυνοι για τις επισκευές, είχαν τηρήσει τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας.

Και όμως στο βωμό της …αμέλειας των υπευθύνων, θυσιάστηκαν οκτώ ανθρώπινες ζωές. Ντροπή!

directnews.gr

Διαβάστε ακόμα

Του Βασίλη Τζήμτσου

Τις πταίει για το θάνατο επτά εργατοτεχνικών και ενός ναυτικού στο επισκευαζόμενο πλοίο «Friendship Gas» πριν από…πέντε χρόνια στο Πέραμα;

Το ερώτημα αυτό καλούνται να απαντήσουν οι δικαστές του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά όπου δικάζονται οι φερόμενοι ως υπεύθυνοι για την τραγωδία στις 24 Ιουλίου 2008 στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.

(σ.σ. Γράφουμε «φερόμενοι» ως υπεύθυνοι, όχι …αναμασώντας τη γνωστή φράση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης μετά την άτυπη επιβολή της ανωνυμίας των κατηγορουμένων λόγω του νόμου περί προσωπικών δεδομένων, αλλά γιατί ενδεχομένως κάποιοι εκ των πραγματικών ή ηθικών αυτουργών να μην έχουν καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου…)

Το υγραεριοφόρο πλοίο τυλίχθηκε στις φλόγες κατά τη διάρκεια εργασιών στον κενό χώρο της «Νο 3» δεξαμενής φορτίου του, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους επτά τεχνίτες ιδιωτικού συνεργείου (5 Έλληνες και 2 αλλοδαποί ) και ο Φιλιππινέζος υποπλοίαρχος του καραβιού.

Η δίκη είναι σε εξέλιξη από τον περασμένο Φεβρουάριο μετά από αλλεπάλληλες αναβολές και διακοπές.

Εδώ και πέντε χρόνια έχουν ακουστεί πολλά.
Φταίνε οι υπεύθυνοι της πλοιοκτήτριας και διαχειρίστριας εταιρείας;

Φταίνε οι υπεύθυνοι του συνεργείου επισκευών, όπως αφήνουν να εννοηθεί οι τρεις πραγματογνώμονες του Σώματος Επιθεωρητών του Υπουργείου Εργασίας που διαπίστωσαν σοβαρές ελλείψεις στα μέτρα ασφαλείας;

Φταίνε οι απλοί εργαζόμενοι, όπως γράφουν στο πόρισμα τους οι τρεις δικαστικοί πραγματογνώμονες;

Στο εδώλιο του κατηγορουμένου κάθονται οι ιδιοκτήτες του συνεργείου εργασιών (σ.σ. είχαν προφυλακιστεί μετά το δυστύχημα), ο χημικός ασφαλείας (που εξέδωσε το πιστοποιητικό ασφαλείας «γκαζ φρι», ότι το πλοίο ήταν κενό εύφλεκτων αερίων), ο εργοδηγός, ο τεχνικός ασφαλείας και ο πλοίαρχος (σ.σ. είχε προφυλακιστεί μετά το δυστύχημα).

Οι δικαστικοί πραγματογνώμονες ρίχνουν ευθύνες σε νεκρό!

Στο πόρισμα τους οι τρεις πραγματογνώμονες που είχαν οριστεί από τον Εισαγγελέα για να διερευνήσουν τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, απέδωσαν ευθύνες σε αμέλεια δύο ηλεκτροσυγκολλητών που εκτελούσαν εργασίες κοπής στην «Νο 3» δεξαμενή του ειδικού πλοίου «Friendship Gas» αλλά και των υπευθύνων των εργασιών επισκευής του πλοίου.

Ο ένας εργαζόμενος είναι εκ των 8 θυμάτων και ο άλλος είναι στο εδώλιο του κατηγορουμένου.
Όσο απίστευτο και αν φαίνεται, ρίχνουν τις ευθύνες σε νεκρό!
(σ.σ. Δυστυχώς ο νεκρός δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ή αντικρούσει το πόρισμα των πραγματογνωμόνων…).

Στο πόρισμα τους οι πραγματογνώμονες Αχ. Κακαράντζας, Μιχ. Θεοδωρίδης, ναυπηγοί-μηχανολόγοι ηλεκτρολόγοι και ο χημικός Παν. Χατζηγιάννης, αναφέρουν επί λέξει:

«Η πλέον πιθανή κι εύλογη αιτία εκδήλωσης πυρκαγιάς οφείλεται κατά πάσα πιθανότητα σε αμέλεια του Β. Καββαδία, τεχνίτη ελασματουργού και του άτυχου βοηθού του Κωνσταντίνου Οικονομάκη.
Πιο συγκεκριμένα, δεν αντιλήφθηκαν ότι τηκόμενο μέταλλο της οξυγονοκοπής (κάφτρες) έπεφτε, είτε απευθείας πάνω στα λάστιχα παροχής αερίων στο εργαλείο της οξυγονοκοπής (σαλμός) είτε πάνω σε απορρίμματα και κυρίως, σε χαρτιά, που ενδεχομένως να υπήρχαν στον εγγύτερο χώρο και σε άμεση επαφή με τους λαστιχένιους σωλήνες παροχής αερίων στο εργαλείο οξυγονοκοπής που οι ίδιοι χρησιμοποιούσαν, με αποτέλεσμα την ανάφλεξη των ίδιων των ελαστικών σωλήνων παροχής αερίου προπανίου – οξυγόνου και περαιτέρω την ανεξέλεγκτη πυρκαγιά.

Εάν από τους υπεύθυνους των εργασιών επισκευής του πλοίου είχαν ληφθεί και εφαρμοσθεί ορθά όλες οι διατάξεις και ρυθμίσεις της νομοθεσίας για την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, ήταν δυνατόν να είχε αποφευχθεί η ταχεία εξάπλωση και ενδυνάμωση της πυρκαγιάς και τα εξ’ αυτής προκληθέντα αποτελέσματα ήταν διαφορετικά, εάν ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις διενεργηθείσες τοξικολογικές εξετάσεις των θανόντων, οι επτά (7) από τις (8) αυτές εξετάσεις αναφέρουν ότι ο θάνατος επήλθε συνεπεία ασφυκτικού θανάτου συμβατού με πρόκληση του διά εισπνοής μονοξειδίου του άνθρακος».

Το πόρισμα των πραγματογνωμόνων απέκλεισε το ενδεχόμενο εμπρησμού και έναρξης της φονικής πυρκαγιάς από τυχαίο γεγονός.

Άλλα λέει το πόρισμα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας

Στην έλλειψη μέτρων ασφάλειας αποδίδει το πολύνεκρο δυστύχημα στο πόρισμα του το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.

Τρεις εξειδικευμένοι και έμπειροι τεχνικοί επιθεωρητές εργασίας επισημαίνουν στο δικό τους πόρισμα τις ακόλουθες πιθανές αιτίες:

-Διαρραγή ήδη φθαρμένων σωλήνων προπανίου.
Τα υπόλοιπα τμήματα των σωλήνων που ήταν στο κατάστρωμα και δεν υπέστησαν ζημιές λόγω της φωτιάς, δείχνουν ότι δεν ήταν γενικά σε καλή κατάσταση οι ελαστικοί σωλήνες και δεν αποκλείεται σπάσιμο κάποιου από αυτούς.

-Καταστροφή – καύση ελαστικών σωλήνων προπανίου, οι οποίοι έλιωσαν είτε α) λόγω του ότι αυτές διέρχονταν (εφάπτονταν) επάνω από την επιφάνεια μεταλλικών ελασμάτων κατά την εκτέλεση εργασιών φλογοκοπής ή συγκόλλησης στην από κάτω ακριβώς επιφάνεια του δαπέδου αυτού ή β) λόγω σπινθήρων από διπλανές εργασίες φλογοκοπής.

-Είτε από τον συνδυασμό των δύο πιο πάνω περιπτώσεων».

Τα …ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας

Οι πραγματογνώμονες του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας διαπίστωσαν πως οι άτυχοι εργαζόμενοι εγκλωβίστηκαν στα αμπάρια του γκαζάδικου και σκοτώθηκαν σαν τα ποντίκια, καθώς δεν υπήρχαν μέτρα ασφαλείας, ούτε έξοδος διαφυγής.

Πιο αναλυτικά οι επιθεωρητές επισημαίνουν ως προς τα μέτρα ασφαλείας:

1) Δεν υπήρχε ορθή επίβλεψη της εργασίας ώστε οι ελαστικοί σωλήνες οξυγόνου – προπανίου να είναι σε άριστη κατάσταση.

2) Δεν υπήρχαν κατάλληλα πυροσβεστικά μέσα τα οποία πιθανόν θα βοηθούσαν στην κατάσβεση της αρχικής εστίας ή έστω στην καθυστέρησης της φωτιάς και σε συνδυασμό με «τσάκισμα» των ελαστικών σωλήνων θα έδιναν τη δυνατότητα απομάκρυνσης των εργαζομένων

3) Δεν υπήρχε ορθή εργασιακή πρακτική κατά παράβαση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 32 του Ν1568/85. Συγκεκριμένα οι εργασίες στο εν λόγω πλοίο μπορούσαν να γίνουν αφού πρώτα το πλοίο είχε εισέλθει σε μόνιμη ή πλωτή δεξαμενή ή να υπήρχε πλαγιοδετημένο σε αυτό, πλωτό σκάφος ή πλατφόρμα (λάντζα, σάτι).

Αυτό έδινε τη δυνατότητα να δημιουργηθούν ανοίγματα στα εξωτερικά πλαϊνά τοιχώματα του πλοίου, ικανά να λειτουργήσουν ως έξοδοι διαφυγής όπου θα υπήρχε δυνατότητα μετάβασης – διαφυγής των ευρισκόμενων εκτός του χώρου που συνέβη το ατύχημα, σε περίπτωση ανάγκης.
4) Δεν υπήρχε σχέδιο διαφυγής και διάσωσης κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 18 του Ν. 1568/85, σύμφωνα με το οποίο «ο εργοδότης οφείλει να καταρτίσει σχέδιο διαφυγής και διάσωσης από τους χώρους εργασίας, εφόσον απαιτείται από τη θέση, την έκταση και το είδος της εκμετάλλευσης.

Στη δίκη που πραγματοποιείται στα δικαστήρια του Πειραιά, οι πραγματογνώμονες εκλήθησαν να απαντήσουν στα εύλογα ερωτήματα των δικηγόρων όλων των πλευρών αλλά και των δικαστών.

Την κόπωση των εργαζομένων θεωρεί πραγματογνώμονας, ως την αιτία του δυστυχήματος

Ο δικαστικός πραγματογνώμονας Μιχάλης Θεοδωρίδης επανέλαβε το σκεπτικό του δικού τους πορίσματος, αποδίδοντας ως αιτία του δυστυχήματος την αμέλεια των εργαζομένων και ειδικότερα «την κόπωση, σωματική, ψυχική και πνευματική στους σκοτεινούς χώρους εργασίας».

Όπως είπε, στον σκοτεινό χώρο, οι σπινθήρες κουράζουν τα μάτια και αυξάνουν την ψυχική κόπωση.

Επεσήμανε δε ότι οι εμπλεκόμενοι εργαζόμενοι (σ.σ. ο μακαρίτης Οικονομάκης και ο κατηγορούμενος Καββαδίας) δούλευαν υπερωρία, πέραν του οκταώρου…
Σε σχετική ερώτηση ο κ. Θεοδωρίδης υποστήριξε πως οι εργασίες δεν είχαν αυξημένο βαθμό επικινδυνότητας.

Σε άλλη ερώτηση είπε ότι μπορεί να πλησίαζε το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου.
Η δίκη συνεχίζεται με καταθέσεις μαρτύρων, ενώ το directnews.gr θα βρίσκεται εκεί για να σας ενημερώνει για την υπόθεση που συγκλόνισε το Πανελλήνιο πριν από πέντε χρόνια, αλλά τώρα εκδικάζεται χωρίς ανάλογο ενδιαφέρον των ΜΜΕ…

Κλείνοντας παραθέτουμε τα ονόματα των ανθρώπων που βρήκαν φρικτό θάνατο στα αμπάρια του Friendship Gas.

Ηλίας Ρουσάκης 51 ετών
Παναγιώτης Πασπαράκης 44 ετών
Παύλος Νικολαίδης 54 ετών
Κώστας Οικονομάκης 30 ετών
Φλωράν Αντιάσης 25 ετών
Ασούκ Χαμπτινάκ 32 ετών
Γιάννης Παπαιωάννου 57 ετών
Ρομουάντο Γιόπια υποπλοίαρχος.

Ας ελπίσουμε να λάμψει η αλήθεια. Όσα δεν αποτυπώνονται στα … «χαρτιά» των πραγματογνωμοσυνών και των καταθέσεων, να διατυπωθούν στις μαρτυρικές καταθέσεις, ώστε οι δικαστές να καταλογίσουν ευθύνες στους πραγματικά υπεύθυνους και να αποδοθεί Δικαιοσύνη.
Το οφείλουν στη μνήμη των 8 ανθρώπων που έχασαν άδικα τη ζωή τους στο πλωτό φέρετρο…

directnews.gr

Διαβάστε ακόμα